ریچارد بنت: بزرگ‌ترین ترس زنان افغانستان به‌رسمیت شناخته شدن رژیم طالبان است

بنت افزود که وقوع جنگ در اوکراین باعث شده است تا بیشتر توجهات در سطح بین‌المللی معطوف به اوکراین باشد، در حالی که افغانستان یکی از بدترین بحران‌های بشری جهان را تجربه می‌کند

ریچارد بنت در حال صحبت در برنامه انجمن قلم افغانستان در تبعید در شهر گوتنبرگ، سوئد-ایندیپندنت فارسی

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان، روز جمعه هفتم مهرماه، در گفت‌وگویی در انجمن قلم افغانستان در تبعید که در شهر گوتنبرگ سوئد برگزار شد، در مورد وضعیت زنان و حقوق بشر در افغانستان گفت که بزرگ‌ترین ترس زنان افغانستان، به‌رسمیت شناخته شدن رژیم طالبان از طرف جامعه جهانی به‌عنوان دولت رسمی این کشور است.

بنت افزود: «در ابتدا، زنان در افغانستان از این هراس داشتند که طالبان به قدرت بازگردند و سپس این ترس به بازگشت قوانین دهه ۹۰ تبدیل شد و اکنون، بزرگ‌ترین ترس آن‌ها به‌رسمیت شناخته شدن طالبان از طرف جامعه جهانی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریچارد بنت که در جمع شماری از نویسندگان، شاعران و روزنامه‌نگاران افغان صحبت می‌کرد، گفت به تهیه گزارش از وضعیت حقوق بشر در افغانستان ادامه می‌دهد و دفترش همه‌روزه، موارد نقض حقوق بشر، سرکوب زنان و مواردی را که از مردم داخل افغانستان دریافت می‌کنند مستندسازی کرده و در گزارش‌هایی که به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه می‌شوند، آن‌ها را لحاظ می‌کند.

بنت افزود که تلاش‌های مردم افغانستان و به‌ویژه مدافعان حقوق بشر، نهادهای مدنی و سازمان‌های فعال در زمینه حقوق بشر باید به صورت هماهنگ، برای پاسخگو کردن نهادهای بین‌المللی در زمینه دفاع از حقوق بشر مردم افغانستان افزایش یابد.

بنت گفت: «مردم افغانستان در داخل و خارج از این کشور، هر روز که از خواب بیدار می‌شوند، نخستین کاری می‌کنند از طریق اینترنت و رسانه‌ها، اوضاع کشور را رصد می‌کنند و دنبال می‌کنند که چه اتفاق تازه‌ای افتاده است و من نیز همین کار را می‌کنم، اما ۹۰ درصد مردم دنیا این کار را نمی‌کنند، چون افغانستان به نحوی فراموش شده است.»

ریچارد بنت در حال صحبت در برنامه انجمن قلم افغانستان در تبعید در شهر گوتنبرگ، سوئد-ایندیپندنت فارسی
 

بنت افزود که وقوع جنگ در اوکراین باعث شده است تا بیشتر توجهات در سطح بین‌المللی معطوف به اوکراین باشد، در حالی که افغانستان یکی از بدترین بحران‌های بشری جهان را تجربه می‌کند. او تاکید کرد که نباید میان بحران افغانستان و دیگر مناطق جهان تفاوتی قائل شد و نیاز است که جامعه بین‌المللی نگاه یکسانی به بحران‌های جاری در افغانستان، آفریقا و دیگر نقاط جهان داشته باشد.

گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد تلاش‌ مدافعان حقوق بشر افغان در ارتباط با موضوع آپارتاید جنسیتی حاکم در افغانستان و به‌رسمیت شناخته شدن این مسئله از طرف سازمان ملل متحد گفت این بحث فرآیندی طولانی و زمانبر است و در این اواخر، در نشست‌های سازمان ملل متحد در این مورد بارها بحث‌ شده است.

در آخرین نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان که اواسط سپتامبر برگزار شد، کارشناسان این شورا و شماری از نمایندگان کشورهای جهان در مورد افغانستان و نقض گسترده حقوق بشر در این کشور صحبت کردند. شماری از کارشناسان شورای امنیت سازمان ملل، با مطرح کردن اعتراض‌های گسترده مدافعان حقوق بشر افغانستان گفتند که زنان افغان خواهان اقدام عملی‌اند و از شعار و وعده خسته و ناامید شده‌اند.

طالبان طی دو سال سلطه بر افغانستان، ۶۵ فرمان محدودکننده علیه زنان صادر کرده‌اند. در نتیجه این فرمان‌ها، تحصیل دختران تا کلاس ششم محدود شده و زنان از تحصیل و اشتغال محروم شده‌اند.