حمله ارتش اسرائیل به کرانه باختری؛ یک شبه‌نظامی حماس کشته شد

از ابتدای سال جاری میلادی، دست‌کم ۲۴۲ فلسطینی، ۳۲ اسرائیلی، یک اوکراینی و یک ایتالیایی در خشونت‌های مرتبط با مناقشه اسرائیل و فلسطین کشته شده‌اند

خشونت در کرانه باختری در بحبوحه تهاجم نظامی ارتش اسرائیل و موجی از حمله فلسطینیان به اسرائیلی‌ها ادامه دارد ـ AFP

به گزارش منابع متعدد خبری، یک فعال فلسطینی و از اعضای جنبش حماس، شامگاه جمعه، در جریان درگیری با نظامیان اسرائیلی در کرانه باختری کشته شد.

خبرگزاری فرانسه در این زمینه نوشت که مقامات بهداشتی فلسطینی با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه، تاکید کردند: «محمد جبرئیل رومانه بر اثر جراحات شدید ناشی از گلوله‌های شلیک شده از سوی نیروهای اشغالگر در البیره» در شمال شرق رام‌الله جان باخت.

همچنین این مقام‌ها گزارش کردند که یک فلسطینی دیگر مجروح شده است، اما جزئیات بیشتری درباره او ارائه نکردند.

ارتش اسرائیل نیز در این زمینه واکنش نشان داد و مدعی شد که فلسطینی جان‌باخته یکی از اعضای شبه‌نظامیان حماس بوده که بمب‌های آتش‌زا را به سمت پایگاه نظامی در یکی از شهرک‌های اسرائیلی پرتاب کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش اسرائیل در ادامه بیانیه‌اش افزود: «سربازانی که فعالیت‌های معمولی را در محل انجام می‌دادند، مظنونان را شناسایی کردند و با شلیک گلوله به آن‌ها پاسخ دادند.»

سخنگوی ارتش اسرائیل در پاسخ به خبرگزاری فرانسه، کشته شدن یکی از این دو فلسطینی را تایید نکرد.

گروه حماس که نوار غزه را کنترل می‌کند، اما در کرانه باختری نیز از حمایت قوی برخوردار است، مدعی شد که فلسطینی کشته‌شده عضوی از آن گروه بوده است.

حماس با انتشار بیانیه‌ای، رومانه را یکی از اعضای خود توصیف کرد و با «شهید قهرمان» نام دادن او نوشت: «در حین دفاع از آزادی مردم در نزدیکی شهرک پساگوت به شهادت رسید.»

برخی از رسانه‌ها تصویر یک نوجوان را با نام محمد جبرئیل رومانه منتشر کرده‌اند. در همین حال به گزارش برخی از منابع خبری، جنبش فتح در واکنش به کشته شدن رومانه اعلام کرد که به مقابله با اسرائیل ادامه خواهد داد و روز شنبه در اعتراض به این اقدام، اعتصاب کامل صورت خواهد گرفت.

خشونت‌ها در کرانه باختری بیش از یک سال است که در بحبوحه حملات نظامی ارتش اسرائیل، افزایش حملات شهرک‌نشینان به روستاهای فلسطینی و موجی از حملات فلسطینیان به اسرائیلی‌ها، ادامه داشته است.

از ابتدای سال جاری میلادی، دست‌کم ۲۴۲ فلسطینی، ۳۲ اسرائیلی، یک اوکراینی و یک ایتالیایی در خشونت‌های مرتبط با مناقشه اسرائیل و فلسطین کشته شده‌اند.

بیشتر از جهان