آغاز تلاش‌های قانونی برای استیضاح بایدن

رئیس جمهوری‌خواه کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا، جو بایدن را به دروغ‌گویی‌های مکرر به مردم ایالات متحده متهم کرد

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه نخستین جلسه استماع درباره تحقیقاتی که می‌تواند به استیضاح جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، منجر شود را برگزار کردند.

محور این تحقیقات، بررسی نقش بایدن در فعالیت‌های تجاری خانواده‌، به‌طور مشخص پسر و برادرش، در دوران معاونت ریاست‌جمهوری او است.

جیمز کومر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا ریاست جلسه روز پنجشنبه را بر عهده داشت.

کومر، روز پنجشنبه در جلسه استماع گفت: جو بایدن دست‌کم ۱۰ بار به مردم آمریکا دروغ گفته است که هرگز با خانواده خود در مورد معاملات تجاری آن‌ها صحبت نکرده است. او گفت بایدن به مردم ایالات متحده دروغ گفته است که میان وظایف رسمی دولتی و زندگی شخصی‌ دیوار کشیده است.

جیمز کومر، در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت قانون‌گذاران انبوهی مدرک در اختیار دارند که نشان می‌دهد بایدن، از مناصب و سمت‌های دولتی، برای پیشبرد منافع مالی خانواده‌اش استفاده کرده است.

پیشتر گزارش‌های منتشر شده است که نشان می‌‌دهد خانواده بایدن و شرکای تجاری آن‌ها دست‌کم ۲۰ میلیون دلار از منابع خارجی دریافت کرده‌اند، که شامل فعالیت‌های تجاری هانتر بایدن در چین، روسیه و اوکراین می‌شود.

روزنامه واشنگتن‌پست پنجشنبه ۲۸ سپتامبر، ششم مهرماه ۱۴۰۲، در گزارشی نوشت چهار شاهد به نشست کمیته نظارت مجلس نمایندگان دعوت شدند که سه تا از آن‌ها را جمهوری‌خواهان دعوت کردند.

بروس دوبینسکی یکی از شاهدانی بود که روز پنجشنبه سوگند خورد و در جلسه شرکت کرد. او بنیان‌گذار شرکت مشاوره دوبینسکی است. 

دوبینسکی یک حسابدار قانونی، با بیش از ۴۰ سال تجربه تحقیقات مالی است و بیش از ۱۰۰ بار به عنوان شاهد و کارشناس در نشست‌ها و کمیته‌های مختلف شرکت کرده است.او گفت: «امروز اینجا نیستم که ارزیابی خود را اعلام کنم. قبل این اینکه بگویم فساد، تقلب یا تخلف رخ داده است، باید اطلاعات بیشتری داشته باشم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر کومر، جیم جردن، رئیس‌ کمیته قضایی و جیسون اسمیت، رئیس کمیته امکانات مالی، قرار است رهبری این مجموعه تحقیقات ادامه‌دار را بر عهده داشته باشند.

رئیس جمهوری‌خواه کمیته نظارت مجلس نمایندگان پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «بر اساس شواهد موجود، کنگره موظف است تحقیقات استیضاح رئیس جمهور بایدن را در مورد فساد مالی آغاز کند.»

به گفته جیمز کومر، شواهد و مستنداتی که تا به امروز به دست آمده ارائه می‌شود و کارشناسان حقوقی و مالی در مورد جرایمی که ممکن است بایدن‌ها مرتکب شده باشند توضیح می‌دهند. «جرایمی که میلیون‌ها دلار به منافع ایالات متحده ضربه زده است.»

در مقابل، کاخ سفید تلاش جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان را اقدامی «سیاسی» در آستانه شروع رقابت‌های ریاست‌جمهوری سال آینده ارزیابی کرده است.

در این میان، شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشت: جمهوری‌خواهان هنوز نتوانسته‌اند به شواهدی دست یابند که نشان دهد شخص جو بایدن از فعالیت‌های تجاری پسرش پول دریافت کرده است.

جمهوری‌خواهان کنگره استدلال می‌کنند تحقیقات استیضاح می‌‌تواند آن‌ها را در موقعیتی قرار می‌دهد که به‌طور قانونی به چنین اسنادی دست پیدا کنند.

بیشتر از جهان