مایک پمپئو در انتخابات مجلس سنا در سال 2020 شرکت نمی‌کند

یار وفادار ترامپ می‌خواهد در گرماگرم بحران بین ایران و  ایالات متحده در وزارت خارجه باقی می‌ماند

طبق اخبار منتشره آقای پمپئو تصمیم خود را به اطلاع میچ مک‌دانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا، نیز رسانده است. - Olivier Douliery / AFP

جمهوری‌خواهان معتقدند اگر مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در انتخابات سنا در ایالت کانزاس به نمایندگی از آن‌ها شرکت کند، قطعاً به پیروزی دست خواهد یافت؛ اما خودش می‌گوید در این انتخابات شرکت نمی‌کند.

پمپئو - که نماینده سابق کنگره است، قبل از قرار گرفتن در سمت وزارت خارجه، ریاست سازمان سیا در دولت ترامپ را نیز به عهده داشته است و در هفته‌های اخیر در حال سبک و سنگین کردن آن بوده است که برای کرسی خالی این ایالت غرب میانه آمریکا - که آن را خانه خود می‌خواند، وارد میدان رقابت شود.

طبق گزارش رسانه‌های مختلف ایالات متحده، این سیاستمدار 56 ساله، که یار وفادار رییس جمهوری آمریکاست، تصمیم گرفته وارد این میدان نشود.

یکی از نزدیکان آقای پمپئو به نشریه وال‌استریت جورنال گفت: «آقای پمپئو از شغل فعلی‌اش راضی است و احساس می‌کند با وضعیتی که در نقاط گوناگون جهان - و به ویژه ایران و عراق به وجود آمده، اوضاع خیلی بی‌ثبات است. بنابراین دوست دارد در بهترین سِمت ممکن برای خدمت کردن به کشورش باشد.»

او افزود: «به اعتقاد او، چنین سمتی در حال حاضر، سمت وزارت خارجه است.»

طبق اخبار منتشره آقای پمپئو تصمیم خود را به اطلاع میچ مک‌دانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا، نیز رسانده است.

آقای مک‌دانل بعد از آن که سال گذشته پت رابرتز، سناتور جمهوری‌خواه، از قصد خود برای بازنشسته شدن خبر داد، از آقای پمپئو خواسته بود برای کسب کرسی مجلس سنا وارد میدان شود تا بتوانند اکثریت جمهوری‌خواه مجلس سنا را حفظ کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته‌ می‌شود که افزایش تنش روابط آمریکا و ایران در روزهای اخیر - که در پی دستور آقای ترامپ برای کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نظامی ایران، رخ داد، آقای پمپئو را متقاعد کرده که در سمت وزارت خارجه باقی بماند.

بنا بر گزارش‌ها، جمهوری‌خواهان برای به دست آوردن این کرسی، انتخابات مقدماتی در پیش دارند و چندین نامزد برای آن رقابت می‌کنند که از جمله آن‌ها کریس کوبک، رییس دولت سابق کانزاس، است. کوبک در سال 2018 به‌رغم برخورداری از حمایت جناح راست در انتخابات فرمانداری با اختلاف اندکی شکست خورد.

طبق گزارش‌ها نامزد ارجح دموکرات‌ها در سطح ملی، باربارا بولیر، سناتور ایالتی است که یک سال پیش از حزب جمهوری‌خواه کناره‌گیری کرد.

© The Independent