وزیر دفاع آمریکا خروج نیروها از عراق را تکذیب کرد

رسانه‌ها از نامه یک فرمانده آمریکایی در مورد خروج نیروهای آمریکایی از عراق خبر داده بودند

مارک اسپر می‌گوید آمریکا در مورد نیروهای آمریکایی در عراق هیچ تصمیمی اتخاذ نکرده است Alex Edelman - AFP

مارک اسپر، ‌وزیر دفاع آمریکا در واکنش به گزارش‌هایی مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفت که ایالات‌متحده هیچ تصمیمی در این مورد اتخاد نکرده است. به گفته پنتاگون هیچ تغییر سیاستی در ارتباط با حضور نیروهای آمریکایی در عراق اتفاق نیفتاده است.

اظهارات اسپر در حالی مطرح می‌شود که روز دوشنبه گزارش‌هایی از نامه یک فرمانده آمریکایی به دولت عراق منتشر شده بود که در آن به بغداد اطلاع داده بوده در روزها و هفته‌های آینده روند تغییر مکان نیروهای آمریکایی از عراق آغاز می‌شود.

بنابر این گزارش‌های تایید نشده در این نامه به افزایش پرواز هلی‌کوپتر‌ها بر فراز منطقه سبز بغداد در جریان خروج نیروها از عراق اشاره شده بود.

اما به گزارش آسوشیتدپرس، اسپر می‌گوید از این نامه اطلاعی ندارد و نمی‌داند از کجا آمده و آمریکا نیز هیچ برنامه‌ای برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق ندارد. 

پارلمان عراق پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس در بغداد در جریان حمله پهپادی نیروهای آمریکایی، قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که از آمریکا می‌خواست نیروهای خود را از عراق خارج کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به این مصوبه عراق را تهدید کرد که در صورتی که روند خروج با توافق انجام نشود، شدید‌ترین تحریم‌ها را علیه این کشور اعمال می‌کند. او همچنین به میلیاردها دلاری اشاره کرد که صرف ساختن یک پایگاه هوایی در عراق شده و گفت تا آمریکا هزینه پرداخت شده برای این پایگاه را دریافت نکند، از عراق نمی‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خروج نیروهای آمریکایی از عراق و منطقه از آغاز در دستور کار دولت ترامپ قرار داشته و او در جریان تبلیغات انتخاباتی وعده داده بود که سربازان آمریکایی را به خانه می‌آورد. اما روند تحولات از آغاز سال جاری با توجه به افزایش تنش‌ها در خلیج فارس و اکنون عراق، اجرای این تصمیم را با موانع تازه‌ای مواجه کرده است.

بیش از پنج هزار نیروی آمریکایی در عراق حضور دارند.

دولت عراق در اقدامی دیگر در واکنش به کشته شدن سلیمانی در خاک این کشور نیز اعلام کرده که قصد دارد موضوع محکومیت حمله هوایی آمریکا در خاک کشورش را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کند. حسین بحرالعلوم،‌نماینده عراق در سازمان ملل می‌گوید در نامه‌ای به شورای امنیت از سازمان ملل خواسته که عاملان این حمله را پاسخگو کند.

مقامات عراق بارها از ایران و آمریکا خواسته‌اند که این کشور را به صحنه جنگ‌های نیابتی خود تبدیل نکنند. اما با کشته شدن قاسم سلیمانی در خاک عراق، عملا فصلی دیگر از درگیری‌های نیابتی تهران و واشینگتن در عراق آغاز شده است.