نشست مسکو؛ امیرخان متقی به روسیه سفر کرد

کشورهای آسیای میانه و روسیه از حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان نگران‌اند

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، لطیف نظری، معاون وزارت اقتصاد، و شمار دیگری از مقام‌‌های طالبان، دوشنبه، سوم مهر (۲۵ سپتامبر)، برای شرکت در نشست «فرمت مسکو»، به روسیه سفر کردند. 

نشست فرمت مسکو با میزبانی دولت روسیه، ۲۹ سپتامبر در کازارن، پایتخت جمهوری تاتارستان، برگزار می‌شود. 

در بیانیه وزارت خارجه طالبان آمده است که هیئت این گروه به رهبری امیرخان متقی، نخست به مسکو می‌روند و سپس به جمهوری تاتارستان سفر خواهند کرد تا در نشست دوروزه فرمت مسکو شرکت کنند.  

قرار است در این نشست، روسیه، کشورهای آسیای میانه و منطقه، نگرانی‌ها‌ و خواسته‌های خود را با طالبان در میان بگذارند و از این گروه بخواهند که برای مهار تروریسم در افغانستان، گام‌های جدی بردارند.  

امیرخان متقی در حالی به روسیه سفر کرده است که با حکم سازمان ملل، با ممنوعیت سفر مواجه است. هنوز روشن نیست که آیا مسکو از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار معافیت وزیر خارجه طالبان از این ممنوعیت و تامین امکان شرکت او در نشست مزبور شده است یا خیر.  این چندمین بار متوالی است که برخی از مقام‌های ارشد طالبان بدون توجه به حکم ممنوعیت سفر خود یا با دور زدن آن، به کشورهای منطقه سفر می‌کنند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخستین دور نشست فرمت مسکو، ۲۰۱۷ و با حضور برخی از چهره‌ها و رهبران احزاب سیاسی افغانستان و نیز نمایندگانی از طالبان برگزار شد و نمایندگان حکومت وقت افغانستان در آن شرکت نکردند. دور دوم نشست مسکو در مه ۲۰۱۹ برگزار شد و این بار، نمایندگان نظام جمهوریت افغانستان نیز در آن حضور داشتند و با طالبان گفت‌وگو کردند.  

سومین نشست فرمت مسکو، چند ماه پس از سرنگونی حکومت پیشین افغانستان و با حضور عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان، و امیرخان متقی، وزیر خارجه این گروه، برگزار شد. 

چهارمین نشست فرمت مسکو در نوامبر ۲۰۲۲، بدون حضور نماینده طالبان و با حضور نمایندگان ۱۰ کشور منطقه، از جمله  ایران و پاکستان، برگزار شد. روسیه گفته بود که نمایندگان طالبان را به‌دلیل تشکیل ندادن حکومت «فراگیر سیاسی - قومی» به این نشست دعوت نکرده است. 

کشورهای آسیای میانه و روسیه از حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان نگران‌اند و گروه موسوم به «شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش)»، جدی‌ترین تهدید علیه منافع این کشورها است. این کشورها بارها از طالبان خواسته‌اند که نگرانی‌های امنیتی آن‌ها را در افغانستان مهار کنند. 

طالبان ادعا می‌کنند که با «شاخه خراسان دولت اسلامی» قاطعانه مبارزه می‌کنند و به هیچ گروه یا کشوری اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده کند.  

ایالات متحده آمریکا در اوت ۲۰۲۱ به حضور نظامی خود در افغانستان پایان داد. از آن پس، روسیه، چین، ایران، پاکستان، ازبکستان و چندین کشور دیگر کوشیده‌اند با طالبان در تماس و ارتباط باشند و سفارت و کنسولگری‌های افغانستان را هم به نمایندگان این گروه واگذار کرده‌اند. 

بیشتر از جهان