کره جنوبی قصد دارد پس از یک دهه شی جین‌پینگ را به سئول دعوت کند

شی در حاشیه بازی‌های آسیایی، با نخست‌وزیر کره جنوبی ملاقات کرد و گفت سفر به سئول را به‌‌صورت جدی مدنظر خواهد داشت

شی جین‌پینگ در سفر دو روزه به کره جنوبی، ۴ ژوییه ۲۰۱۴‌ـ AHN YOUNG-JOON/AFP

کره جنوبی قصد دارد، برای اولین بار در یک دهه گذشته، میزبان شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، باشد. این سفر می‌تواند صفحه جدیدی در روابط دو کشور باز کند که به‌دلیل نزدیکی سئول به واشنگتن دستخوش تغییر شده بود.

به گزارش بلومبرگ، به نقل از یک مقام دولتی بلندپایه، دفتر یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، در حال انجام هماهنگی‌های لازم برای این دیدار است. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که شی روز شنبه ۲۳ سپتامبر در حاشیه بازی‌های آسیایی، با هان دوک‌سو، نخست‌وزیر کره جنوبی، ملاقات کرد و گفت سفر به کره جنوبی را «به‌صورت جدی مدنظر» خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چو ته یونگ، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری، روز شنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ام‌بی‌ان، گفت سفر شی در سال جاری دشوار خواهد بود اما در سال آینده ممکن است.

او گفت: «پیش‌بینی می‌شود که این نقطه عطفی در روابط کره و چین باشد. این هدفی است که باید تحقق پیدا کند.»

شی آخرین بار در ژوییه ۲۰۱۴ به کره جنوبی سفر کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی شین‌هوا، او روز شنبه گفت چین و کره جنوبی همسایگان نزدیک و شرکای جدایی‌ناپذیرند و پیشرفت روابط دوجانبه در راستای منافع مشترک دو کشور و نویدبخش صلح و توسعه منطقه‌ای است.

رئیس‌جمهوری کره جنوبی برای مقابله با تهدیدهایی مانند برنامه هسته‌ای کره شمالی و قدرت‌طلبی چین در منطقه هند‌ـ‌‌آرام، همکاری امنیتی با دولت جو بایدن را تقویت کرده است. یون در تلاش است توازنی دقیق بین روابط با چین، بزرگ‌ترین شریک تجاری کره جنوبی، و آمریکا، اصلی‌ترین متحد امنیتی این کشور، ایجاد کند.

او همچنین از درخواست دولت بایدن برای سازماندهی مجدد زنجیره‌های تامین جهانی در راستای کاهش وابستگی به چین حمایت کرد، که انتقاد پکن را برانگیخت.

بیشتر از جهان