جنگ اوکراین به رکود اقتصادی چین دامن زده است

حمایت شی از پوتین این تصور را در غرب ایجاد کرده است که جهان در حال تشکیل ائتلاف حول بلوک‌های دچار انشقاق است

مقصد بخش زیادی از غلات اوکراین که پوتین جلوی صادراتش از طریق دریای سیاه را گرفته چین است‌ـ PAVEL BYRKIN/SPUTNIK/AFP

در پی بحران در بازار مسکن چین، که سهمی ۳۰ درصدی در تولید ناخالص داخلی این کشور دارد، اقتصاد چین دچار رکود شده است.

به گزارش تایم، در حال حاضر بیش از ۲۳ میلیون واحد آپارتمان در بازار چین به فروش نرفته است و در ماه ژوییه، فروش خانه‌های نوساز ۳۳ درصد کاهش یافت.

این بحران با افزایش نرخ بیکاری جوانان در هم آمیخته است که در ماه گذشته از آستانه ۲۱ درصد گذشت. جای تعجب ندارد در این شرایط مصرف‌کنندگان چینی نگران آینده باشند و به‌جای خرج پول، بیشتر پس‌انداز کنند.

جیمز اچ. نولت، استاد دانشگاه نیویورک و عضو ارشد موسسه سیاست جهان، به تایم می‌گوید: «این بدترین بحران اقتصادی چین از زمان انقلاب فرهنگی است. یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌های سیاست خارجی چین در نیم‌قرن اخیر قرار گرفتن در کنار روسیه بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند چین تاکنون از تورمی که بسیاری از قسمت‌های جهان را دچار کرده اجتناب کرده است،  این کشور واردکننده غذا، سوخت، کود و فلزات غیرآهن است، که همگی تحت تاثیر جنگ اوکراین قرار گرفته‌اند. مقصد بخش زیادی از غلات اوکراین که پوتین جلوی صادراتش از طریق دریای سیاه را گرفته چین است. و در عین حال، تحریم‌ها و رکود سایر کشورها که ۲۰ کشور حوزه یورو را نیز شامل می‌شود به صادرات چین آسیب زده است.  

موضوع دیگر طرح یک تریلیون دلاری «کمربند و جاده» است. حدود یک‌سوم وام‌های چین برای طرح کمربند و جاده به کشورهای حاشیه خلیج فارس داده شده است که به‌دلیل افزایش قیمت نفت، امنیت بیشتری دارد. اما یک‌سوم به کشورهای در حال توسعه مانند پاکستان و مصر داده شده است که با تورم و افزایش قیمت ناشی از جنگ اوکراین دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. و  یک‌سوم دیگر را به روسیه داده است.

اقتصاد چین هنوز از آثار همه‌گیری کرونا بهبود نیافته است و آزمایش‌ها و تعطیلی‌های سراسری بدهی ۱۲.۸ تریلیون دلاری دولت‌های محلی چین را در پی داشته است.

شیائولان فو، استاد دانشگاه آکسفورد، می‌گوید: «دولت در واکنش به رکود، نیازمند سیاستی قوی‌تر است تا رشد اقتصادی را برانگیزد.»

البته سخت‌گیری‌های نظارتی دولت شی بر بخش خصوصی مانعی اساسی برای بزرگ‌ترین محرک رشد اقتصادی چین است. بر اساس داده‌های موسسه اقتصاد بین‌المللی پترسون، در اواسط سال ۲۰۲۳، از مجموع ارزش ۱۰۰ شرکت بزرگ چین، شرکت‌های خصوصی سهمی ۳۹ درصدی داشتند، که در مقایسه با دو سال قبل کاهشی ۱۶ درصدی داشته است.

از سوی دیگر، در بخش سیاست خارجی، حمایت شی از پوتین این تصور را در غرب ایجاد کرده است که جهان در حال تشکیل ائتلاف حول بلوک‌های دچار انشقاق است، و بنابراین، از کنترل صادرات آمریکا در حوزه فناوری‌های متحول‌کننده‌ای مانند تراشه‌های نیمه‌رسانا، هوش مصنوعی، و رایانش کوانتومی حمایت می‌‌کند.

در پاسخ، شی هم تلاش کرده است بلوک خودش را گسترش دهد. در نشست ماه گذشته گروه بریکس در آفریقای جنوبی، با عضویت شش کشور جدید موافقت شد تا آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی، و امارات متحده عربی به جمع پنج کشور برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بپیوندند. با وجود این، اضافه شدن اعضای جدید فقط ۱۱ درصد به مجموع تولید ناخالص داخلی گروه اضافه می‌کند و بعید است به نجات اقتصادی چین کمک چندانی بکند.

نولت به تایم می‌گوید: «این وضعیت خیلی خیلی بدی است. وقتی منفجر شود، آسیب زیادی به بار خواهد آورد.»

بیشتر از جهان