پاشینیان با انتقاد بی‌سابقه از روسیه همکاری امنیتی با مسکو را ناکارآمد خواند

نیکول پاشینیان اعلام ‌کرد که ارمنستان به‌زودی به دیوان بین‌المللی کیفری می‌پیوندند

Press Service of Armenian Prime MinisterAFP-نیکول پاشینیان 

نیکول پاشینیان، نخست‌‌وزیر ارمنستان، روز یکشنبه در سخنانی  بی‌سابقه در تلویزیون دولتی، اعلام‌ کرد ارمنستان دیگر دلیل محکمی برای ادامه همکاری‌ امنیتی با روسیه ندارد.

او ضمن انتقاد از سیاست‌های کاخ کرملین در بحران قره‌باغ، خطاب به ارمنستانی‌ها گفت که «اتحاد امنیتی با روسیه تا اینجای کار ناکارآمد» بوده و اقدام‌های این کشور برای حمایت از ارمنستان «ناکافی» است. 

پاشینیان در این گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام‌ کرد که دولت ارمنستان قصد دارد به دیوان بین‌المللی کیفری بپیوندند. این دیوان پیش از این ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را به‌ اتهام ارتکاب جنایت‌های جنگی تحت پیگرد بین‌المللی قرار داده است. 

پاشینیان در بخش دیگری از سخنانش گفت که «وقتی صحبت از حفاظت از امنیت و منافع ملی ارمنستان می‌شود، دستگاه‌های نظامی-امنیتی کشورهای متحد [روسیه و دیگر کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی] ناکارآمدند.»

صحبت‌های پاشینیان در حالی از تلویزیون دولتی پخش‌ زنده شد که هفته گذشته جمهوری آذربایجان مدعی شد کنترل کامل منطقه قره‌باغ را در دست گرفته‌ است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارمنستان یکی از اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) است. مفاد کار این گروه متشکل از شش کشور ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان، زیر رهبری کاخ‌ کرملین، مشابه با مفاد کار کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» است. اگر یکی از این کشورها مورد حمله قرار گیرد، بقیه اعضا سازمان پیمان امنیت جمعی موظف‌اند به این عضو کمک‌ و از آن محافظت کنند. این در حالی‌ است که روسیه، که خود با اوکراین در جنگ است، در هفته‌های اخیر از هرگونه کمک به ارمنستان و تلاش برای کاهش‌ دادن تنش‌ها در منطقه قره‌باغ و جلوگیری از پیشروی ارتش آذربایجان خودداری کرده است. 

البته سازمان پیمان امنیت جمعی در بیانیه‌ای اعلام‌ کرده است که ارمنستان نیز «منطقه مورد مناقشه قره‌باغ» را بخشی از آذربایجان می‌شناسد. به همین دلیل، از کمک به ارمنستان خودداری کرده ‌است. 

پاشینیان در سخنان پایانی در تلویزیون گفت: «برای همه در ارمنستان آشکار شده است که ابزارهای سازمان پیمان امنیت جمعی و ابزار همکاری نظامی-سیاسی ارمنستان و روسیه برای حفاظت از امنیت خارجی ارمنستان کافی نیست.»

او تاکید کرد که ارمنستان باید به همکاری با متحدانی ادامه دهد که آماده برداشتن گام‌های متقابل‌اند و منافع ارمنستان را تضمین می‌کنند. 

روز شنبه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ارمنستان را به «لفاظی‌‌» متهم کرد و گفت که این کشور خودش «آتش جنگ را شعله‌ور کرده است.» 

بیشتر از جهان