حکم دادگاه بدوی درباره اتهام‌های سازندگان فیلم «برادران لیلا» تایید شد ‏

وکیل پرونده: از مجموع احکام دادنامه بدوی، تنها «حضور در دوره آموزشی در قم و محرومیت از معاشرت با هنرمندان» حذف شده است

دادگاه تجدید‌نظر حکم بدوی مرتبط با اتهام‌های سازندگان فیلم «برادران لیلا» را تایید کرد.

بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری، روز شنبه اول مهر با انتشار پیامی در ایکس (توییتر سابق) نوشت: «علی‌رغم تقدیم لایحه مستدل، شعبه سی و ششم دادگاه تجدیدنظر حکم بدوی را در خصوص آقایان سعید روستایی و جواد نوروزبیگی در رابطه با ساخت فیلم برادران لیلا تایید» کرده است.

به گفته این وکیل دادگستری، از مجموع احکام دادنامه بدوی، تنها «حضور در دوره آموزشی در قم و محرومیت از معاشرت با هنرمندان» حذف شده است.

اواخر خرداد سال گذشته، سازمان سینمایی به‌دلیل آنچه «تخلفات و سرپیچی تهیه‌کننده و کارگردان این اثر از مقررات» عنوان شده است، حکم به توقیف فیلم «برادران لیلا» داد.

بنا به اعلام سازمان سینمایی، سعید روستایی فیلم خود را بدون اعمال تغییرات مورد نظر وزارت ارشاد در جشنواره کن نمایش داد. به گفته این نهاد، فیلم مذکور «حتی یک مورد» از اصلاحات را رعایت نکرده‌ است.

در پی آن، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران در مرداد پارسال سعید روستایی را به‌دلیل ساخت فیلم «برادران لیلا» و نمایش آن در جشنواره کن به شش ماه حبس تعزیری، ۵ سال محرومیت از معاشرت با هنرمندان، و آموزش اجباری در دانشکده صدا و سیما (شعبه قم) محکوم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس حکم دادگاه، جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده فیلم، نیز به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۶ ماه حبس تعزیری و تعلیقی محکوم شد.

بابک پاک‌نیا در ادامه افزود: «با توجه به نقض اصل قانونی بودن جرم و‌ مجازات در این پرونده، درخواست تجویز اعاده دادرسی تقدیم دیوان عالی کشور خواهد شد».

فیلم «برادران لیلا»، سومین ساخته بلند سعید روستایی، سال گذشته در جشنواره کن به نمایش درآمد. این فیلم توانست جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) را از آن خود کند.

برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن در واکنش به این حکم آن را « نقض مجدد و جدی آزادی بیان برای هنرمندان، فیلم‌سازان و تهیه‌کنندگان ایرانی» خواندند. آن‌ها در بیانیه‌ای حمایت خود را از «تمام کسانی که برای خلق و توزیع آثارشان مورد خشونت و انتقام‌جویی قرار می‌گیرند» ابراز کردند.

در اعتراض به این حکم، مارتین اسکورسیزی، کارگردان شناخته‌شده سینما، ضمن به راه انداختن کارزاری و انتشار طوماری در دفاع از سعید روستایی، از دنبال‌کنندگان خود در اینستاگرام خواست که با امضای آن خواهان احقاق عدالت درباره این کارگردان ایرانی باشند. فرانسیس فورد کوپولا، کارگردان شناخته‌شده آمریکایی، نیز با پیوستن به این کارزار از مخاطبانش خواست آن طومار را امضا کنند.

پیش از آن، سعید روستایی با «متری شش و نیم»، دومین فیلم بلندش، در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از دید تماشاگران شده بود. این فیلم در جشنواره‌های توکیو و زوریخ و بوردو نیز خوش درخشید و جوایزی را به خانه برد.