ادامه دعوای «برادران لیلا»؛ فحاشی بشیر حسینی به سعید روستایی

وزارت ارشاد متن صورتجلسه پروانه ساخت این فیلم را که در دولت قبل صادر شده بود، منتشر کرد

سعید روستایی کارگردان فیلم برادران لیلا: «عاقبت درگیری با ارشاد درگیری با ارگان‌های زیادی است که البته از صدقه سر همین ارشاد پای ما به تک‌تک آن‌ها کشیده شده. فقط مانده زندان!» -  آیندنیوز

واکنش‌ها به فیلم «برادران لیلا» کماکان ادامه دارد. از یک سو، مدیران وزارت ارشاد و سعید روستایی، کارگردان این فیلم، در رسانه‌های اجتماعی علیه یکدیگر افشاگری می‌کنند و از سوی دیگر، پای فحاشی و انتقاد از آخرین ساخته سعید روستایی به برنامه‌های تلویزیونی کشیده شد. پیش از این، سعید روستایی خطاب به وزارت ارشاد با طعنه نوشته بود که آن‌ها دست پیش می‌گیرند پس نیفتند و اکنون روح‌الله سهرابی، مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی، به صحبت‌های کارگردان فیلم «برادران لیلا» واکنش نشان داد.

سهرابی صورتجلسه پروانه ساخت این فیلم را که در دولت قبل صادر شده بود، منتشر کرد. هدف از این اقدام سهرابی این بود که ثابت کند برادران لیلا پیش از این نیز مجوزی نداشته است؛ در صورتی که در این متن، به‌طور تلویحی با پروانه ساخت فیلم موافقت شده است. در این صورتجلسه با صدور پروانه ساخت «برادران لیلا» ضمن برشمردن شرط‌هایی موافقت شده است.

در شرایط مطرح‌شده در این صورتجلسه نوشته شده است:

«- لازم نیست پدر با رو کردن اشتباهات پسر آبروی او را ببرد.

- بیان شرایط نامناسب اجتماعی و اقتصادی بد نیست ولی نباید پدر و مادر را له کرد و نسبت به آن‌ها بی‌احترامی روا داشت.

- بیان مشکلات ولو اینکه مقصر آن پدر و مادر باشند، در کنار حفظ حرمت پدر و مادر و ارتباط عاطفی فرزندان و والدین باشد.»

سعید روستایی کارگردان فیلم پرحاشیه برادران لیلا در آخرین پست اینستاگرام خود با اشاره تلویحی به فشارهای امنیتی پس از انتشار نسخه لورفته از این فیلم نوشته بود: «عجیب است. ارشاد دست پیش می‌گیرد، پس نیفتد! ما مدت‌ها است حرف‌های زیادی داریم و به درخواست ارشاد سکوت کرده‌ایم و خداروشکر شما شاهد عملکرد و نتیجه عملکردشان هستید. از دست ما هم کارهای زیادی برمی‌آید، که تاکنون بازهم به درخواست ارشاد کاری نکرده‌ایم. اینگونه پیش برود، هم می‌گوییم و هم انجام می‌دهیم. هرچند عاقبت درگیری با ارشاد (که دائم می‌گوید از دست ما خارج است) درگیری با ارگان‌های زیادی است که البته از صدقه سر همین ارشاد پای ما به تک‌تک آن‌ها کشیده شده. فقط مانده زندان!»

این صحبت‌های روستایی در واکنش به حرف‌های سهرابی در رابطه با «انتشار غیرقانونی این فیلم» بود. روح الله سهرابی در مصاحبه‌ای گفته بود: ‌«ابراز امیدواری کارگردان فیلم برادران لیلا برای انتشار نسخه کامل فیلم تعجب‌آور بود، تشکر از مخاطبان برای دیدن نسخه قاچاق؟ یعنی قاچاق فیلم اقدامی عامدانه بوده؟ این رشته سر دراز دارد و چنانچه لازم باشد به زودی ابعاد تازه و مهمی از آن منتشر خواهد شد.»

او فیلم برادران لیلا را فیلمی با «مضمون و محتوایی تلخ و ناامیدکننده» نامید. نسخه لورفته از فیلم «برادران لیلا» که در ایران همچنان فاقد پروانه نمایش است، پیش از نوروز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. در ایران فیلمسازان نیاز به دریافت چند مرحله مجوز از وزارت ارشاد برای تایید فیلمنامه، ساخت، حضور در جشنواره‌های خارجی و نمایش فیلم دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان، جواد پرئی و سید بشیر حسینی دربرنامه «مضیف» به سعید روستایی حمله کرده و به او فحاشی کردند. جواد پرئی مهمان این برنامه در صحبت‌هایش خطاب به سعید روستایی گفت: «آقایی که یک فیلم ساختی با برادران کذا… فکر کردی کار اجتماعی داری می‌کنی؟ گفت از کوزه همان برون تراود که در اوست… من بیشتر فیلم‌های تو را نگاه کرده‌ام. تو شیعه را نشناختی. تو فرهنگ امام حسین را نشناختی. فرهنگ ما را نشناختی.»

او در ادامه خطاب به سعید روستایی با بیان اینکه اگر مشکلی وجود دارد آن را در خودت ببین، گفت: «ما هزار تا مشکل داشته باشیم چشم امیدمان به اسکناس‌های ته جیبمان نیست. به قیمت ارز روی تابلوهای صرافی نیست. چشم امید ما به خدا است و به اهل بیت و عقایدی که داریم. اگر حالت بد است و تلقین ناامیدی و تشنج می‌کنی، دلیلش را توی خودت ببین. تو در یک جا به پوچی رسیده‌ای.»

بشیر حسینی که پیش از این با عنوان کردن واژه «اربعین شیطون بلا» در تلویزیون مورد توجه قرار گرفته بود، بدون ذکر نام سعید روستایی را خطاب قرار داد و او را حقیر خواند و با اشاره به حمایت هنرمندان از اعتصاب‌های سراسری همزمان با خیزش «زن زندگی آزادی» گفت: «کسی که هیچ چیز ندارد، برای مردم هیچ چیز نمی‌خواهد. خودشان این سو و آن سوی آب، کاسبی می‌کنند و به ملت می‌گویند کاسبی را تعطیل کن. تو برای گفتن این مطلب که «کاسبی‌ات را تعطیل کن» داری پول می‌گیری. با کاسبی نکردن مردم داری کاسبی می‌کنی و می‌خواهی از بدبختی مردم، پول در بیاوری. این خیلی حقیرانه است. و تو از شرافت دم می‌زنی؟! من به نظرم این انتقام گرفتن از ملت است.»

پیش از این، وب‌سایت روزنامه ایران نیز با انتشار یادداشتی به این فیلم حمله کرد. بر اساس این یادداشت که عنوان آن «چند نکته درباره برادران لیلا» است، فیلم دچار بحران هویت است و ادعا شده است که اگر مناسبات، روابط و سنت‌های ایرانی این‌قدر نامعقول و دروغین بودند، باید تا به حال فرو‌ می‌ریختند.

روزنامه دولت مدعی شد در فیلم‌هایی که با حمایت مادی یا معنوی فرانسه در ایران ساخته می‌شوند، ماجرا حول‌و‌حوش دستشویی در جریان است و در ادامه، آن را «دم‌دستی‌ترین راه برای نشان دادن مشمئزکننده بودن زندگی ایرانی» دانست. جعفر حسن‌خانی، نویسنده این یادداشت، با اشاره به سوژه بودن بدن مردانه در این فیلم نوشت: «فیلم پر است از پلان‌هایی که یک مرد در حال پوشیدن یا درآوردن پیراهن از تن است و بدن برهنه یا نیمه‌برهنه او به نمایش گذاشته می‌شود.»