معادن افغانستان؛ رایزنی طالبان با نمایندگان ازبکستان و امارات متحده عربی

تخمین زده می‌شود که معادن افغانستان بین یک تا سه میلیارد دلار آمریکایی ارزش دارد که در حال حاضر، در اختیار طالبان است

شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن، و ملا حمیدالله آخوندزاده، وزیر راه و ترابری رژیم طالبان، روز پنجشنبه ۳۱ شهریور، با هیئت‌هایی از ازبکستان و امارات متحده عربی، در مورد استخراج معادن افغانستان، در فرودگاه کابل گفت‌وگو و رایزنی کردند. 

طالبان گفتند که در این نشست الهام محکموف، وزیر راه و ترابری، و بابر اسلام اف، وزیر معادن کشور ازبکستان، و هیئت بلندپایه امارات متحده عربی حضور داشته‌اند. 

تلویزیون ملی افغانستان تحت کنترل طالبان گزارش داد: «در این نشست، در مورد استخراج معادن، توسعه حمل و نقل جاده‌ای، ترانزیتی، خط‌آهن افغانستان و اتصال آسیای جنوبی با آسیای مرکزی گفت‌وگو شد.» 

با گذشت بیش از دو سال از عمر حکومت طالبان در افغانستان، این گروه تلاش زیادی برای عقد قرارداد در بخش معادن و منابع زیرزمینی کرده است. مقام‌های طالبان در سفرهای هیئت‌های خارجی و بازرگانان، از آن‌ها می‌خواهند که در بخش معادن سرمایه‌گذاری کنند. این مقام‌ها به این هیئت‌ها اطمینان می‌دهند که امنیت آن‌ها را به‌طور کامل تامین می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرمایه‌گذاران چینی بیش از سایر کشورها خود را علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش معادن در افغانستان تحت حاکمیت طالبان نشان داده‌اند و برای بررسی ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان، به این کشور سفر می‌کنند.  

از سویی دیگر هم، حکومت طالبان با بحران مشروعیت ملی و جهانی مواجه است و از دید کارشناسان حقوقی، عقد قرارداد با حکومت طالبان، مبنای حقوقی و قانونی ندارد و با پایان حکومت طالبان، بی‌اعتبار خواهد بود.   

طالبان تحت تحریم کشورهای غربی قرار دارند و به همین دلیل، در بخش تامین هزینه‌های حکومتداری خود با مشکل مواجه‌‌اند. کارشناسان اقتصادی معتقدند که اگر طالبان بتوانند توجه و همکاری سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را به بخش معادن افغانستان جلب کنند، پایه‌های حکومتشان مستحکم خواهد شد. 

تخمین زده می‌شود که معادن افغانستان بین یک تا سه میلیارد دلار ارزش دارد که در حال حاضر، در اختیار طالبان است. 

شفافیتی در ارتباط با عقد قراردادهای معادن طالبان وجود ندارد و بیم آن می‌رود که منابع زیرزمینی و معادن افغانستان به قیمت ناچیز به سرمایه‌گذاران خارجی واگذار شود. حکومت طالبان پاسخگو نیست و تاکید دارد که نباید از عملکرد حکومتداری این گروه انتقاد شود. 

در دوران حکومت سابق افغانستان، حضور طالبان و نقش این گروه در ناامن کردن مناطق معدنی، یکی از دلایل پایین بودن سطح استخراج معادن بود. حتی گزارش‌هایی مبنی بر اخاذی و باجگیری طالبان در طی روند استخراج معادن مطرح شده بود. 

بیشتر از اقتصاد