وزیر خارجه اسرائیل: در ماه‌های آینده می‌‌‌توان به چارچوبی برای توافق با ریاض دست یافت

به‌گفته شاهزاده محمد بن سلمان، هرگونه عادی‌سازی روابط با اسرائیل مستلزم حل مسئله فلسطین است

یک روز پس از موضع‌گیری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، درباره طرح عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی، الی کوهن، وزیر خارجه کابینه او نیز با ابراز امیدواری از طرح عادی‌سازی روابط با ریاض گفت جزئیات این توافق می‌‌تواند در چهار یا پنج ماه آینده نهایی شود.

نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه در نیویورک در جریان دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت با هدایت ایالات متحده، دولت اسرائیل می‌تواند به «صلحی تاریخی» با عربستان سعودی دست یابد.

به‌گفته وزیر خارجه اسرائیل، دستیابی به چارچوبی برای پیشبرد توافق با عربستان سعودی تا اوایل سال آینده میلادی امکان‌پذیر است.

روز چهارشنبه هم شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در گفت‌و‌گو با شبکه خبری فاکس‌نیوز تایید کرد که عربستان سعودی روزبه‌روز به مرحله عادی‌سازی روابط با اسرائیل نزدیک‌تر می‌شود.

با این حال، شاهزاده محمد بن سلمان، به‌مانند سایر مقام‌های ارشد سعودی، بار دیگر روی این موضع رسمی ریاض تاکید کرد که پیشبرد چنین طرحی، در نهایت مستلزم تامین حقوق فلسطینی‌ها است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولیعهد عربستان سعودی، حل مساله فلسطین را به‌عنوان شرط اساسی و بنیادین برای دستیابی به هرگونه توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل معرفی کرد.

کوهن در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با رادیو ارتش اسرائیل، با اشاره به عادی‌سازی روابط با ریاض گفت: پیشبرد چنین طرحی زمان می‌برد، اما شکاف‌ها را پر خواهد کرد و پیشرفت‌هایی نیز به‌دست آمده است.

وب‌سایت خبری-تحلیلی نیوعرب روز پنجشنبه، ضمن انتشار موضع‌گیری وزیر خارجه اسرائیل و چشم‌انداز روابط تل‌آویو و ریاض نوشت: دست‌یابی به چنین توافی می‌‌تواند دو متحد اصلی آمریکا در منطقه را در برابر حکومت ایران کنار هم قرار دهد و چشم‌انداز خاورمیانه را به‌طور قابل ملاحظه‌ای تغییر دهد.

بر اساس گزارش‌هایی که پیشتر منتشر شده است دولت بایدن در آمریکا تلاش می‌کند عادی‌سازی احتمالی روابط عربستان سعودی و اسرائیل را به‌عنوان دستاوردی در آستانه شروع رقابت‌های ریاست جمهوری سال آینده معرفی کند.

بیشتر از جهان