متقی به درانی: مسائل امنیتی از طریق کمیته‌های مشترک حل شود

وزیر خارجه موقت پاکستان گفته بود که حملات تی‌تی‌پی با هدف دشمنی میان «پاکستان و افغانستان» صورت می‌گیرد

امیرخان متقی و آصف علی درانی -Twitter/@HafizZiaAhmad1

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، با آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، روز پنجشنبه ۳۰ شهریور (۲۱ سپتامبر)، درخصوص مسائل امنیتی، اقتصادی و مهاجران گفت‌وگو کردند.  

امیرخان متقی در این دیدار گفته است که مسائل امنیتی باید از طریق کمیته‌های مشترک حل‌وفصل شود. 

در این بیانیه وزارت خارجه طالبان آمده است که به‌دلایل سیاسی و امنیتی نباید گذرگاه‌های مرزی میان دو کشور مسدود شود.  

در این بیانیه به نقل‌ از وزیر خارجه طالبان تاکید شده است: «افغانستان و پاکستان به‌عنوان دو همسایه و کشور اسلامی باید از اظهار‌نظر علیه یکدیگر خودداری کنند تا باعث افزایش فاصله دو طرف نشود.» 

امیرخان متقی گفته است که سیاست «امارت اسلامی» در قبال کشورهای منطقه، مبتنی بر «حسن نیت» است و اجازه نمی‌دهد که هیچکس روابط دو کشور را «خراب» کند.  

در بیانیه وزارت خارجه طالبان آمده است که آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، گفته برای چالش‌های ایجاد‌شده در بخش تجارت، ترانزیت و گذرگاه‌های مرزی بین دو کشور، راه‌حل‌هایی پیدا خواهد کرد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درانی گفت: «پاکستان آمادگی دارد تا در بسیاری از زمینه‌ها با افغانستان همکاری کند و بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان افغان را از‌سر‌ گیرد.» 

او بر همکاری میان دو کشور در زمینه مسائل امنیتی تاکید کرد. 

این دومین سفر آصف درانی از زمان گمارده شدن در سمت نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان است. او پیش‌تر به جمهوری اسلامی هم سفر کرده و با مقام‌های ایرانی پیرامون مسائل منطقه ازجمله افغانستان صحبت کرده بود. 

طی دو دهه جنگ طالبان با حکومت پیشین افغانستان و متحدان غربی آن، حکومت پاکستان از این گروه حمایت کرد و برخی از فرماندهان طالبان در این کشور ساکن بودند. 

با سرنگونی حکومت افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، نیروهای طالبان چندین بار با نیروهای مرزی پاکستان درگیر شدند. از سوی دیگر، مقام‌های ارشد پاکستان، طالبان را متهم کرده‌اند که اقدامی علیه جنگجویان تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) انجام نمی‌دهند. 

این مقام‌ها به‌صراحت از طالبان خواستند که تهدید تی‌تی‌پی علیه پاکستان را بر‌طرف کنند، اما مقام‌های ارشد طالبان ازجمله امیرخان متقی، از حکومت پاکستان خواستند که به‌جای متهم کردن افغانستان، وضعیت امنیتی در داخل کشور خود را بهبود بخشند. 

جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجه موقت پاکستان، به‌تازگی گفته بود که حملات تی‌تی‌پی با هدف دشمنی میان «پاکستان و افغانستان» صورت می‌گیرد. او ادعا کرده بود که حملات در داخل پاکستان همچنان از افغانستان انجام می‌شود.