شاهزاده محمد بن سلمان با اشاره به پیشرفت در عادی‌سازی روابط با اسرائیل، «حل مساله فلسطین شرط کلیدی است»

ولیعهد عربستان سعودی با تاکید بر اینکه «عربستان بزرگترین داستان موفقیت در قرن بیست و یکم است» گفت: چشم‌انداز ۲۰۴۰ را در سال ۲۰۲۷ یا ۲۰۲۸ اعلام می‌کنیم

گفت‌و‌گوی فاکس‌نیوز با شاهزاده محمد بن سلمان-@Saudi_Gazette

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در گفت‌و‌گو با فاکس‌نیوز که چهارشنبه شب پخش شد، از پیشرفت در مذاکرات عادی‌سازی روابط با اسرائیل خبر داد و ضمن ابراز نگرانی درباره چشم‌انداز دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای و تاکید بر اهمیت دیپلماسی و ثبات جهانی، گفت هدف عربستان دستیابی به بهترین‌ها و تبدیل چالش‌ها به فرصت‌ها است. شاهزاده محمد بن سلمان در این مصاحبه از پیشرفت اقتصادی و تحقق اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ خبر داد و گفت که چشم‌انداز ۲۰۴۰، در سال ۲۰۲۷ تا ۲۰۲۸ اعلام می‌شود. ولیعهد عربستان سعودی درباره آنهایی که درباره سفر یا سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی تردید دارند گفت: «عربستان بزرگترین داستان موفقیت در قرن بیست و یکم است.» ولیعهد عربستان سعودی درباره پیشرفت این پادشاهی گفت: «پیشرفت ما با بالاترین سرعت ادامه دارد و حتی یک روز هم از حرکت نخواهد ایستاد.»

پیشرفت در مذاکرات عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل

ولیعهد عربستان سعودی در این مصاحبه به این نکته اشاره کرد که عربستان سعودی به عادی‌سازی روابط با اسرائیل نزدیک‌تر می‌شود.

موضوع عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی یکی از اهداف مهم دولت بایدن است که دولت نتانیاهو به تحقق آن بسیار علاقمند است. نخست‌وزیر اسرائیل نیز که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به‌سر می‌برد، در روزهای اخیر با امیدواری در این زمینه صحبت کرده است.

شاهزاده محمد بن سلمان در گفت‌و‌گو با فاکس‌نیوز به مذاکرات ادامه‌دار عربستان سعودی و اسرائیل با هدف توافق تاریخی برقراری روابط دیپلماتیک اشاره کرد.

او با اشاره به پیشرفت در مذاکرات گفت: «هر روز نزدیک‌تر می‌شویم.» شاهزاده محمد بن سلمان در عین حال تاکید کرد که حل مساله فلسطین عامل حیاتی در مسیر هرگونه توافق عادی‌سازی روابط خواهد بود.

ولیعهد عربستان سعودی گفت: «برای ما مساله فلسطین خیلی مهم است. ما باید این بخش را حل کنیم و تا کنون مذاکراتی خوبی داشته‌‌ایم که ادامه دارد.»

مقامات اسرائیل پیش‌تر به این نکته اشاره کرده بودند که مساله فلسطین مانعی در راه عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی نخواهد بود. به این معنی که آمادگی‌ دارند امتیازهایی در این زمینه ارایه کنند.

این درحالی است که در روزهای اخیر هیات‌هایی از تشکیلات خودگردان فلسطین و کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا در ریاض حضور داشتند و درباره عادی‌سازی روابط مذاکره کردند. اعضای هیات آمریکایی سپس به اسرائیل سفر کردند. پیش‌تر نیز گزارش‌هایی درباره خواسته‌های تشکیلات خودگردان فلسطین در این زمینه منتشر شده بود.

شاهزاده محمد بن سلمان در گفت‌و‌گو با فاکس‌نیوز ابراز امیدواری کرد که دستیابی به توافق زندگی فلسطینی‌ها را آسان‌تر کند و در ایفای نقش اسرائیل به عنوان یک بازیگر کلیدی در منطقه موثر باشد.

شاهزاده محمد بن سلمان در پاسخ به سوال مجری فاکس‌نیوز مبنی بر این‌که آیا می‌تواند با بنیامین نتانیاهو در عادی‌سازی روابط با اسرائیل همکاری کند گفت: «در سپهر سیاسی عربستان سعودی، برای ما اهمیتی ندارد که چه کسی بر مسند قدرت کشوری قرار گرفته است. ما با آن‌ها کار می‌کنیم. اکنون هیچ رابطه‌ای با اسرائیل نداریم. اما اگر دولت بایدن بتواند این توافق‌نامه را که به باور من بزرگترین توافق‌نامه از زمان جنگ سرد است به نتیجه برساند، روابط خود را با اسرائیل آغاز می‌کنیم و این رابطه بدون در نظر گرفتن این که چه‌کسی رهبر اسرائیل است ادامه خواهد یافت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنامه هسته‌ای ایران

شاهزاده محمد بن سلمان در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو  نگرانی خود را درباره برنامه هسته‌ای ایران ابراز کرد و آن را اقدامی بد توصیف کرد و گفت اگر ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، عربستان سعودی هم خواهد داشت. او درباره پیامد دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای گفت که اگر از آن استفاده کند،باید با همه جهان بجنگند. شاهزاده محمد بن سلمان همچنین گفت که گمان نمی‌کند هیچ کشوری ریسک استفاده از سلاح هسته‌ای را بپذیرد چون به درگیری جهانی منجر خواهد شد و جهان نمی‌تواند هیروشیمای دیگری را ببیند.

چشم‌انداز ۲۰۳۰ و فراتر از آن

شاهزاده محمد بن‌سلمان درباره اهداف اقتصادی و چشم‌انداز ۲۰۳۰ و اینکه اهداف این سند طبق برنامه محقق شده و می‌شود و اهداف جدیدی نیز در دستور کار است به فاکس نیوز گفت: «هدف ما در عربستان همیشه تلاش برای دستیابی به بهترین‌ها و تبدیل چالش‌ها به فرصت است.» او درباره برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی افزود: «ما زودتر از موعد به اهداف بلندپروازانه آن دست‌یافتیم و اهداف جدیدی را تعیین کردیم.»

شاهزاده محمد بن‌سلمان با اشاره به جایگاه عربستان سعودی از لحاظ تولید ناخالص ملی در جهان گفت: «به باور من ما می‌توانیم جزو ۱۰ کشور برتر جهان باشیم. این هدف آینده ما است. در حال حاضر هم میان کشورهای گروه ۲۰ سریع‌ترین رشد را در میزان تولید ناخالص ملی داشته‌ایم.»

حمایت ریاض از یمن

ولیعهد عربستان سعودی درباره صلح در یمن با اشاره به مذاکرات اخیر با حوثی‌ها گفت: «اکنون فرصتی برای پیگیری حل مناقشات در یمن است.»

شاهزاده محمد بن سلمان تاکید کرد: «ریاض همیشه بزرگترین حامی یمن بوده، هست و خواهد بود.» او همچنین با اشاره به تمایل عربستان برای صلح در یمن و عادی‌سازی روابط با جمهوری اسلامی گفت: «برای این که عربستان سعودی به اهداف خود دست‌یابد، منطقه باید باثبات باشد.»

چین میانجی‌گری را انتخاب کرد

شاهزاده محمد بن‌سلمان درباره نقش چین در جهان گفت: «اگر چین سقوط می‌کرد، کشورهای جهان از جمله ایالات متحده در معرض خطر فروپاشی قرار می‌گرفتند.»

او همچنین درباره نقش این کشور در میانجی‌گری میان ایران و عربستان گفت که پکن به انتخاب خود این نقش را برگزیده است. ولیعهد عربستان سعودی افزود: «ایران مصالحه با عربستان جدی گرفته است و ما خواستار همکاری مثبت تهران با کشورهای منطقه‌ایم.» شاهزاده محمد بن‌سلمان در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر این که دنیا در حال منزوی کردن ایران است اما عربستان سعودی می‌خواهد روابط با ایران را عادی‌سازی کند و اخیرا نیز تیم فوتبال النصر هم به ایران سفر کرده است گفت: «این خوب است. این بخشی از یک حرکت است و ما هم دیدیم ایرانیان از تیم ما بسیار گرم استقبال کردند. به نظر من عربستان سعودی این را به فال نیک می‌گیرد.»

بریکس اتحاد سیاسی نیست

شاهزاده محمد بن‌سلمان با اشاره به عضویت عربستان در بریکس گفت: «بریکس به هیچ‌ عنوان ضد غرب و یا ایالات متحده نیست.» شاهزاده محمد بن‌سلمان درباره کوریدور جدیدی قرار است با همکاری کشورهای گروه ۲۰ برای اتصال هند به اروپا و دیگر کشورهای خاورمیانه راه‌اندازی شود گفت: «این کوریدور باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه شده و فاصله تا اروپا را به ۳ تا ۶ روز کاهش می‌دهد.» شاهزاده محمد بن‌سلمان درباره بریکس همچنین گفت: «بریکس یک اتحاد سیاسی نیست. ما تلاش کردیم که به گروه‌۷ بپیوندیم اما برخی می‌خواهند شرایط مورد نظرشان را به ما دیکته کنند.» او در مورد رقابت با هند در چارچوب گروه ۲۰ و چشم‌اندازهای عربستان سعودی گفت: «این مثل یک رقابت میان هند و عربستان است. من این مبارزه را دوست دارم. مبارزه خوبی است.»

اوکراین

شاهزاده محمد بن سلمان درباره جهت‌گیری عربستان در قبال جنگ اوکراین و روسیه گفت: «ما در این جنگ از یک طرف به قیمت از دست‌ دادن طرف دیگر حمایت نخواهیم کرد.»

ولیعهد عربستان در پایان این مصاحبه در پاسخ به سوال خبرنگار فاکس مبنی بر این که اوقات فراغتش را چگونه سپری می کند گفت: «سعی می‌کنم با فرزندان و دوستانم وقت بگذرانم و خودم را برای چند‌ساعتی از همه‌چیز جدا کنم.» او همچنین درمورد تفریحات بیرون از خانه خود گفت: «سعی می‌کنم کوه‌نوردی و غواصی کنم و از طبیعت لذت ببرم.»