اولین واکنش رسمی عربستان به ترور قاسم سلیمانی

شورای همکاری خلیج فارس و ترکیه نسبت به تنش‌های منطقه هشدار دادند

 شورای همکاری خلیج فارس چهار روز  پس از کشته شدن قاسم سلیمانی نسبت به این ترور واکنش نشان داد - FAYEZ NURELDINE / AFP

با گذشت چند روز از ترور قاسم سلیمانی، عربستان سعودی به ماجرای  کشته‌شدن فرمانده سپاه قدس و یکی از فرماندهان حشدالشعبی در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی واکنش نشان داد.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان، وضعیت منطقه خاورمیانه را «بسیار خطرناک» توصیف کرد و گفت که «عربستان نمی‌خواهد شاهد تشدید تنش در منطقه در این برهه خطرناک باشد».

وزیر خارجه عربستان سعودی هم‌چنین ابراز امیدواری کرده که «تمام طرف‌ها در مسیر برداشتن گام‌ها و اقدامات لازم برای جلوگیری از تنش بیشتر و هر گونه اقدام تحریک آمیز به گفته خود حرکت کنند». 

وزیر خارجه عربستان هم‌چنین تاکید کرده است که «به وضوح در برهه‌ای بسیار خطرناک هستیم و باید نسبت به مخاطرات و خطرات، نه تنها برای منطقه بلکه برای امنیت جهانی هشیار باشیم». 

او به خبرنگاران گفت: «ما بسیار مشتاقیم که وضعیت منطقه بیش از این دچار تنش نشود.»

هرچند که این اولین واکنش رسمی عربستان سعودی به ترور قاسم سلیمانی‌ست اما پیش از این هم و در فاصله چند ساعت پس از حمله پهپادهای آمریکایی به اتومبیل حامل قاسم سلیمانی، یک مقام سعودی به خبرگزاری «واس» عربستان گفته بود که «عربستان اتفاقات اخیر عراق را دنبال می کند؛ اتفاقاتی که در نتیجه تشدید تنش‌ها و فعالیت‌های تروریستی که بارها این کشور نسبت به پیامدهای آن هشدار داده بود رخ داد». این مقام سعودی تاکید کرد که «در سایه تحولات به وجود آمده عربستان خواهان خویشتن‌داری است».

عربستان سعودی همچنین تاکید کرد که جامعه بین المللی باید اقدامات لازم را اتخاذ کند تا ثبات و امنیت منطقه را تضمین کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق روز یکشنبه در پارلمان این کشور و در جریان رای‌گیری برای «خروج نیروهای آمریکایی» از عراق گفته بود که در سفر اخیر قاسم سلیمانی به عراق قرار بوده که ملاقاتی بین او و قاسم سلیمانی انجام شود و سلیمانی حامل پیامی از سوی جمهوری اسلامی بوده تا واکنش ایران به پیام عربستان را تحویل دهد.

از سوی دیگر برخی گزارش‌های تایید نشده حاکی از سفر قریب‌الوقوع «خالد بن سلمان»، معاون وزیر دفاع عربستان، به آمریکا و انگلیس خبر دادند. 

این در حالی‌ست که امروز «شورای همکاری خلیج فارس» با صدور بیانیه‌ای به حوادث منطقه واکنش نشان داد و اعلام کرد که «کشورهای عضو این شورا با نگرانی و دقت زیاد حوادث و تحولات خطرناک عراق را دنبال می کنند».

در بیانیه شورای همکاری خلیج فارس که چهار روز پس از ترور فرمانده سپاه قدس صادر شده است، تاکید شده است که «کشورهای عضو این شورا طرف‌های ذیربط را به آرامش و عدم تشدید تنش‌ها و ترجیح راهکارهای سیاسی برای حل بحران‌ها دعوت می کنند تا منطقه ملتهب و مردم آن از پیامدهای منفی این حوادث در امان باشند.» 

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس هم‌چنین از جامعه جهانی خواست که به مسئولیت‌های خود برای توقف تنش‌ها در منطقه خاورمیانه عمل کند.

عربستان ، کویت ، امارات ، بحرین ، قطر و عمان شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند.

در همین‌حال «مولود چاووش ‌اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه، اعلام کرده است که در حال تلاش برای تنش‌زدایی میان ایران و آمریکا است.

به گفته وزیر خارجه ترکیه، این کشور بعد از ترور قاسم سلیمانی با هر دو کشور ایران و آمریکا در تماس بوده است.

او هم‌چنین گفته است که «ترکیه در روزهای آتی به همکاری با کشورهای دیگر برای حل این مشکل و تنش‌زدایی در منطقه ادامه خواهیم داد».

چاووش اوغلو تاکید کرده است که «نگران تبدیل شدن عراق به میدان نبرد دیگران و کشورهای ثالث است». مساله‌ای که به زعم وزیر خارجه ترکیه «خطری بسیار جدی برای عراق و برای منطقه است».

وزیر خارجه ترکیه همچنین اعلام کرد که تحولات اخیر یکی از محورهای گفت‌وگو در سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به ترکیه خواهد بود.

ولادیمیر پوتین، قرار است روز چهارشنبه در سفر به ترکیه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور دیدار می‌کند.

 از سوی دیگر رئیس جمهور روسیه از آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان دعوت کرده تا به مسکو برود. به گفته مقامات روسی ماجرای کشته‌شدن قاسم سلیمانی از موضوع‌های اصلی گفت‌وگوی دو طرف خواهد بود.