انفجار در آسمان گرگان؛ وزارت دفاع می‌گوید سامانه آزمایشی آفندی سقوط کرده است

در ابتدا گفته شد پهپاد سقوط کرده ولی بعدتر قطعات موشکی یافت شد

رسانه‌های ایران روز دوشنبه ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهریور) از سقوط یک فروند پهپاد در گرگان خبر دادند. بعدتر اما گفته شد که انفجار در سامانه آفندی و پهپادی عامل حادثه بوده است. ساعتی بعد قطعات یک موشک در اطراف گرگان پیدا شد. 

علی مهاجر، معاون سیاسی استانداری گلستان، با تایید این انفجار، گفت: «یک پهپاد حوالی ساعت ۹ صبح ساقط شد و تکه‌های آن در مناطقی از شهر گرگان سقوط کرد».

به گزارش ایرنا، علی مهاجر «سقوط هشت فروند پهپاد» را تکذیب کرد و افزود تکه‌های سقوط‌کرده در مناطق مخلتف مربوط به لاشه پهپادی است که منهدم شده است.

در همین حال، سخنگوی وزارت دفاع جمهوری اسلامی به شبکه خبر گفت که سامانه آزمایشی پهپادی و آفندی در گرگان سقوط کرده است. او نامی از موشک نبرد درحالی که خبرگزاری فراس عامل خادثه را نقص فنی در آزمایش موشکی خوانده بود. به گفته او، «در مناطق کویری داخل کشور آزمایش‌های سامانه پهپادی و آفندی انجام می‌شود که در یکی از این آزمون‌های تحقیقاتی، یکی از سامانه‌ها دچار نقص و متلاشی شد و در اطراف شهر گرگان سقوط کرد».

ساعاتی پیش از آن، شبکه‌های اجتماعی از سقوط چند شی ناشناس در چند نقطه این شهر خبر داده بودند. در ویدیوهای منتشرشده، دیده می‌شود که شیشه‌های دست‌کم یک خودرو خرد شده و ریخته است. به گفته شاهدان عینی، بامداد دوشنبه صداهای مهیبی شبیه به میدان جنگ در گرگان شنیده می‌شد و بر اثر آن شیشه‌های برخی ساختمان‌ها فرو ریخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان، خبرگزاری برنا گزارش کرده بود که پدافند هوایی منطقه «احتمالا یک پهپاد دست‌ساز را با موشک منهدم کرده است».

در همین حال، خبرگزاری مهر به نقل از معاون سیاسی امنیتی گلستان نوشت، ماموران امنیتی و نظامی در حال بررسی موضوع خمپاره عمل‌نکرده در یک بیمارستان گلستان‌اند که هم‌زمان با ساقط شدن یک پهپاد در محوطه این بیمارستان مشاهده شد.

از سوی دیگر، فارس، خبرگزاری نزدیک به حکومت ایران، آنچه را رخ داده «آزمایش موشکی خودمان» نامیده است. فارس به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «حادثه گرگان در فرایند آزمایش موشک وزارت دفاع رخ داد و اخبار منتشرشده درباره ساقط ‌شدن پهپاد صحت ندارد.»

فارس می‌افزاید: «در فرایند آزمایش این موشک سر جنگی منحرف می‌شود و به محلی غیر از مکان معین‌شده برخورد می‌کند. سر جنگی این موشک قابلیت چندتکه‌شدن برای اصابت به اهداف مختلف را دارد که همین امر به برداشت اشتباه منجر شد و تلقی هشت انفجار را ایجاد کرد.»

حادثه گرگان هم‌زمان با سفر ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، به نیویورک برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد روی می‌دهد.

با توجه به خبرهای ضدونقیض درباره آنچه در گرگان روی داد، باید کماکان منتظر ماند تا حقیقت آشکار شود. به‌ویژه که پیش از این مکان‌های نظامی و هسته‌ای جمهوری اسلامی هدف حملات پهپادی قرار گرفته بودند.

در بهمن ۱۴۰۱، یک مجتمع نظامی در مرکز شهر اصفهان هدف حمله پهپادی قرار گرفت؛ حمله‌ای که در آستانه دیدارهای آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با مقام‌های اسرائيل انجام شد.

با این همه، دولت اسرائیل و حکومت ایران هر دو ترجیح دادند چندان که باید به آن نپردازند.

در تیرماه ۱۴۰۰ نیز ساختمان مرتبط با سازمان انرژی اتمی در حوالی کرج هدف حمله پهپادی قرار گرفت. جمهوری اسلامی آن حمله‌ را ناموفق توصیف کرد اما رسانه‌های اسرائیلی از خسارت گسترده به تاسیسات ساخت سانتریفیوژ در اثر این حمله خبر دادند.