لولا داسیلوا: پوتین در نشست سال آینده گروه ۲۰ در برزیل بازداشت نخواهد شد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ روسیه، به جای ولادیمیر پوتین در نشست گروه ۲۰ در دهلی شرکت کرد

لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری برزیل (راست)، و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند (چپ)، در نشست گروه ۲۰ در دهلی - AFP

لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری برزیل، می‌گوید همتای روسی‌اش در صورت شرکت در نشست سال آینده گروه ۲۰ در ریودوژانیرو بازداشت نخواهد شد.

لولا این اظهارنظر را پس از آن بیان کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، طبق اعلام قبلی، در نشست اخیر گروه ۲۰ در دهلی حضور نداشت.

پیش‌تر، دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، اعلام کرده بود که ولادیمیر پوتین به دلیل مشغله‌های فراوان و اولویت‌های دیگر در نشست دهلی شرکت نمی‌کند. به نظر می‌رسد دیدار پوتین با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، دیگر غایب بزرگ نشست گروه ۲۰ در دهلی، و دیدار احتمالی او با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، از جمله این مشغله‌ها باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لولا روز شنبه نهم سپتامبر (۱۸ شهریور)، در حاشیه نشست گروه ۲۰، گفت که پوتین به رویداد سال آینده دعوت خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «معتقدم پوتین می‌تواند به‌راحتی به برزیل برود... اگر من کماکان رئیس‌جمهوری برزیل باشم و او به برزیل بیاید، هیچ راهی وجود ندارد که دستگیر شود.»

اشاره لولا به حکم دادگاه کیفری بین‌المللی در ماه مارس است که پوتین را به ارتکاب جنایت جنگی و خروج غیرقانونی صدها کودک از اوکراین متهم کرده و خواستار بازداشت او شده است.

مسکو این اتهام‌ها را رد کرده است. با این‌ حال، پوتین بارها از شرکت در گردهمایی‌های بین‌المللی صرف نظر کرده است. در آخرین مورد، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در نشست دهلی شرکت کرد؛ نشستی که سران کشورهای حاضر در آن، بدون محکوم کردن روسیه بابت حمله نظامی به اوکراین، در بیانیه‌ای با لحنی ملایم‌تر از سال پیش، از همه کشورها خواستند مطابق با اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد عمل کنند و «از تهدید یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی و حاکمیت یا استقلال سیاسی هر کشوری آن هم با هدف دستیابی به تصرفات ارضی خودداری کنند».

بیانیه اخیر گروه ۲۰ همچنین خواستار اجرایی شدن دوباره توافق صادرات غلات اوکراین و روسیه از طریق دریای سیاه شد؛ توافقی که مسکو در  ژوییه آن را به دلیل «براورده نشدن خواسته‌هایش در تسهیل قوانین صادرات محصولات کشاورزی و کودهای روسیه» تمدید نکرد.

رهبران گروه ۲۰ در نشست پیشین در بالی اندونزی نیز بر سر محکوم کردن تهاجم نظامی روسیه به اوکراین اتفاق نظر نداشتند. با این همه، در پایان این نشست بیانیه‌ای صادر شد که در آن، بیشتر اعضا جنگ در اوکراین را به‌شدت محکوم کردند.

بیشتر از جهان