ششمین روز بسته‌ماندن گذرگاه تورخم؛ یک سرباز پاکستانی دیگر در مرز افغانستان کشته شد

وزیر امور خارجه موقت پاکستان از طالبان خواست جلو حمله تی‌تی‌پی از خاک افغانستان را بگیرند

گذرگاه مرزی تورخم پس از درگیری نیروهای مرزی پاکستان و جنگویان طالبان بر سر ساخت یک ایست بازرسی بسته شد‌ــ Shafiullah KAKAR/AFP

هم‌زمان با ششمین روز بسته‌ ماندن گذرگاه مرزی تورخم و تلاش‌های دیپلماتیک طالبان و پاکستان برای بازگشایی این مرز، ارتش پاکستان از کشته‌ شدن یک سرباز دیگر آن کشور در تیراندازی نیروهای تی‌تی‌پی در مرز افغانستان خبر داد. 

در بیانیه ارتش پاکستان که روز یکشنبه ۱۹ شهریور (۱۰ سپتامبر) منتشر شد، آمده که این درگیری میان نیروهای مرزبانی پاکستانی و نیروهای تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) در ساعات پایانی شب شنبه ۱۸ شهریور در منطقه میرعلی وزیرستان شمالی رخ داده است. 

بر اساس این بیانیه، این منطقه در وزیرستان شمالی به مدت چند دهه پناهگاه امن ستیزه‌جویان بوده و ارتش پاکستان شب شنبه عملیاتی را برای حمله به مخفیگاه این گروه‌ها در منطقه راه‌اندازی کرده بود. 

این تیراندازی چند روز پس از آن رخ داد که پاکستان گذرگاه مرزی کلیدی تورخم در شمال غربی با افغانستان را پس از تبادل آتش میان مرزبانان پاکستانی و جنگجویان طالبان، بست.

همان روز در منطقه چترال پاکستان در شمال غربی این کشور نزدیک مرز با افغانستان هم درگیری‌های دیگری میان سربازان پاکستانی و نیروهای تحریک طالبان پاکستان که از سمت افغانستان آمده بودند، صورت گرفت. در نتیجه این درگیری دست‌کم چهار سرباز پاکستانی و ۱۲ عضو تی‌تی‌پی کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه موقت پاکستان، از «حمله تروریستی» به دو پاسگاه نظامی در چترال خیبر پختونخوا که به کشته شدن چهار تن از نیروهای امنیتی این کشور منجر شد، ابراز نگرانی کرد و از طالبان افغان خواست مانع ورود تروریست‌ها به خاک پاکستان شوند.

وزیر امور خارجه موقت دولت پاکستان روز شنبه در نشستی خبری تاکید کرد: «ما از وقوع حادثه چترال بسیار متاسف‌ایم؛ اما باید بگویم که پاکستان افزایش فعالیت‌های تروریستی در روزهای اخیر را بسیار جدی می‌گیرد.»

جیلانی همچنین گفت که این مسئولیت حاکمان افغانستان است که مانع حمله از خاک افغانستان به پاکستان شوند. او تصریح کرد: «ما انتظار داریم طالبان این عناصر را سرکوب کند؛ چه تحریک طالبان پاکستان باشند، چه عناصر دیگر.»

با این حال گذرگاه کلیدی تورخم میان افغانستان و پاکستان برای ششمین روز متوالی به روی کامیون‌های حامل کالاهای بازرگانی و مسافران بسته مانده است. به گفته رسانه‌های پاکستانی، تعداد زیادی کامیون مملو از کالا که بسیاری از آن‌ها اقلام فاسدشدنی از جمله سبزیجات و میوه حمل می‌کنند، در دو طرف نقطه مرزی تورخم صف کشیده‌اند و منتظر بازگشایی گذرگاه‌اند.

ضیاءالحق سرحدی، یکی از روسای ارشد اتاق مشترک بازرگانی و صنایع پاکستان و افغانستان، از مقام‌ها خواست حل مشکل مرزی را در اولویت قرار دهند، زیرا در صورت باز نشدن تورخم، تجار به‌زودی میلیون‌ها دلار کالای فاسدشدنی را از دست خواهند داد.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه طالبان روز شنبه ۱۸ شهریور (۹ سپتامبر)، بستن گذرگاه تورخم را «خلاف حسن‌همجواری» خواند. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «حکومت پاکستان دروازه تورخم را پس از آن بست که نیروهای پاکستانی چهارشنبه هفته گذشته، به نیروهای مرزی افغان در حال تعمیر یک پاسگاه امنیتی که سال‌ها قبل ساخته شده بود، شلیک کردند.»

بیشتر از جهان