چرا باز هم باید واکسن کرونا بزنیم؟

واکسن‌های جدید کرونا، بخشی از واکسن‌های سه‌گانه برای مقابله با ویروس‌های پاییزی‌اند

سال گذشته بیمارستان‌ها درگیر آغاز زودهنگام فصل آنفلوانزا، هجوم آر‌اس‌وی و موج زمستانیکرونا بودند JUSTIN SULLIVAN / Getty Images via AFP

واکسن‌های به‌روز‌رسانی‌شده کرونا به‌زودی از راه می‌رسند، تا همراه واکسن‌های آنفلوانزا پای ثابت ایمن‌سازی سالانه باشند. پاییز امسال، اولین واکسن‌های ویروس دیگری موسوم به آر‌اس‌وی (RSV) نیز برای سالمندان و زنان باردار عرضه می‌شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، پزشکان امیدوارند تعداد افراد واکسینه‌شده به اندازه‌ای باشد که جلوی یک «همه‌گیری سه‌گانه» دیگر گرفته شود. سال گذشته، بیمارستان‌ها درگیر آغاز زودهنگام فصل آنفلوانزا، هجوم آر‌اس‌وی یا ویروس سین‌سیشیال تنفسی، و یک موج زمستانی دیگر کرونا بودند.

از اواخر تابستان، موارد بستری بیماران مبتلا به کرونا رو به افزایش بوده است، هرچند نسبت به سال گذشته کمتر است، و موارد ابتلا به آر‌اس‌وی رو به افزایش است.

پیش‌بینی می‌شود واکسن‌های به‌روز‌رسانی‌شده کرونا در چند روز آینده تایید شوند.

چرا باز هم باید واکسن کرونا بزنیم؟

ویروس کرونا مدام در حال تغییر است و مانند واکسن‌های آنفلوانزا که هر سال به‌روز‌رسانی می‌شوند، اداره غذا و داروی آمریکا برای پاییز امسال به شرکت‌های واکسن‌سازی دستورالعمل جدیدی داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واکسن‌های به‌روز‌رسانی‌شده فقط برای مقابله با اکس‌بی‌بی.۵.۱ (XBB.1.5)، یکی از زیرسویه‌های اومیکرون، است، که این تغییر بزرگی محسوب می‌شود. سال‌ گذشته، واکسن‌‌های کرونا ترکیبی از واکسن‌های سویه اصلی کرونا و سویه‌های قبلی اومیکرون بودند، که آن‌ها را قدیمی و ناکارآمد می‌کرد.

فایزر، مدرنا و نوواوکس همگی واکسن‌‌هایشان را به‌روز‌رسانی کرده‌اند.

پیش‌تر در ماه جاری، اروپا واکسن به‌روز‌رسانی‌شده فایزر را برای بزرگسالان و کودکان شش ماه به بالا تایید کرد.

آیا موثر خواهند بود؟

مقام‌های بهداشت و درمان امیدوارند مانع جهشی جدید شوند.

در حال حاضر، آمیزه‌ای از سویه‌های گوناگون ویروس کرونا افراد را بیمار می‌کنند و شایع‌ترین سویه‌ها تقریبا به هم نزدیک‌اند. آزمایش‌های اخیر شرکت‌های واکسن‌سازی نشان داده است که واکسن‌های به‌روز‌رسانی‌شده در مقابل طیفی از این سویه‌های نزدیک به هم مصونیت ایجاد می‌کنند.

واکسن‌های قبلی همچنان به پیشگیری از نوع حاد بیماری و مرگ پیشگیری می‌کنند اما در حالی که ویروس مدام در حال تغییر است، مصونیت به‌مروز زمان کاهش پیدا می‌کند، به‌خصوص در مقابل گونه‌های خفیف‌تر.

چه کسانی باید واکسن آنفلوانزا بزنند؟

تقریبا تمام افراد بالای شش ماه باید هر سال واکسن آنفلوانزا بزنند.

آنفلوانزا هم مانند کرونا برای برخی گروه‌ها از جمله کودکان، سالمندان و افراد دچار نقص سیستم ایمنی و بیماری ریوی یا قلبی خطرناک است.

واکسن‌های آنفلوانزا انواع گوناگون دارند از جمله به شکل اسپری بینی برای گروه سنی پایین.

آیا می‌شود واکسن آنفلوانزا و کرونا را هم‌زمان زد؟

بله.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید اگر افراد این واکسن‌ها را هم‌زمان بزنند، هیچ تفاوتی در اثربخشی یا عوارض جانبی ایجاد نمی‌کند، گرچه شاید راحت‌تر باشد هر واکسن به یک بازو زده شود.

قضیه واکسن جدید آر‌اس‌وی چیست؟

آر‌اس‌وی برای اکثر افراد شبیه سرماخوردگی است، و به‌اندازه آنفلوانزا شناخته‌شده نیست. اما هر سال زمستان، بیمارستان‌ها پر می‌شود از افراد مبتلا به آر‌اس‌وی و می‌تواند برای کودکان زیر پنج سال، سالمندان و افراد دچار بیماری‌های خاص مرگبار باشد. این ویروس در مجرای تنفسی کودکان التهاب ایجاد می‌کند و علت ذات‌الریه در سالمندان است.  

واکسن‌های آر‌اس‌وی فایزر و جی‌اس‌کی برای افراد بالای ۶۰ سال تایید شده است. واکسن آر‌اس‌وی فایزر همچنین برای تزریق به زنان در ماه‌های آخر بارداری نیز تایید شده است تا مصونیت در مقابل این ویروس به نوزاد منتقل شود.

بیشتر از بهداشت و درمان