زمستانی با همه‌گیری سه ویروس در راه است

قرار است در زمستان پیش‌رو با سه ویروس درگیر باشیم: کووید، آنفلوانزا و آر‌اس‌وی یا سین‌سیشیال تنفسی

به نظر می‌رسد دو واکسن دیگر به واکسن سالانه آنفلوانزا اضافه می‌شود، واکسن کرونا و آر‌اس‌وی‌ـ Canva

در حالی که امسال موج گرما جهان را فرا گرفته است و کسی به سرماخوردگی فکر نمی‌کند، کارشناسان از هم‌اکنون درباره شیوع ویروس‌های زمستانی امسال هشدار می‌دهند.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، دکتر مندی کوئن، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، می‌گوید قرار است در زمستان پیش‌رو با سه ویروس درگیر باشیم: کووید، آنفلوانزا و آر‌اس‌وی یا سین‌سیشیال تنفسی.

در حال حاضر، شیوع این سه ویروس دستگاه تنفسی پایین است و سویه اومیکرون اکس‌بی‌بی شایع‌ترین نوع کووید است. سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته سویه جدید ئی‌جی.۵ (EG.5) را شناسایی کرده است که زیرسویه اکس‌بی‌بی است و شیوع آن در سراسر جهان رو به افزایش است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روشن نیست ظهور این سویه جدید چه پیامدی داشته باشد اما شواهد نشان نمی‌دهد که نوع حادتری از بیماری ایجاد کند و واکسن‌های کرونا همچنان در مقابل آن موثرند.

ویروس دیگری که پیش‌بینی می‌شود در زمستان امسال شیوع پیدا کند آر‌اس‌وی (ویروس سین‌سیشیال تنفسی) است که واکسن آن به‌تازگی به تایید اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) رسیده است. برخلاف واکسن‌هایی که بدن را تحریک می‌کنند تا پادتن بسازد، این واکسن پادتن را وارد بدن می‌کند.

این یعنی دو واکسن دیگر به واکسن سالانه آنفلوانزا اضافه می‌شود، واکسن کرونا و آر‌اس‌وی.

برخی افراد ممکن است در مورد تزریق هم‌زمان سه واکسن نگران باشند اما به گزارش ان‌بی‌سی، به نظر نمی‌رسد تزریق هم‌زمان واکسن آنفلوانزا و کووید بر یکدیگر تاثیر بگذارد و از اثربخشی‌‌شان بکاهد.

سال گذشته، فصل آنفلوانزا زودتر از معمول شروع شد، باید منتظر ماند و دید امسال با چه مواجه خواهیم شد.

بیشتر از بهداشت و درمان