ادامه درگیری در چترال؛ وزیر خارجه پاکستان ارتباط طالبان افغانستان با این درگیری را رد کرد

کاردار سفارت طالبان با نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان درباره بازگشایی گذرگاه تورخم گفت‌وگو کرد

جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجه موقت پاکستان، گفت که طالبان افغانستان در حمله چترال نقش نداشته‌اند - @JalilJilani/X

هم‌زمان با ادامه درگیری‌ میان ارتش و تحریک طالبان پاکستان در منطقه چترال در نزدیکی مرز افغانستان، جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجه دولت موقت پاکستان، روز جمعه ۱۷ شهریور (۸ سپتامبر)، به خبرنگاران در اسلام‌آباد گفت که حمله چترال و درگیری در مرز تورخم که هر دو در یک روز اتفاق افتادند، دو حادثه مستقل بودند.

جیلانی گفت که با طالبان افغانستان در مورد هر دو حادثه صحبت کرده است. او تصریح کرد: «حمله در ناحیه چترال خیبرپختونخواه، یک حادثه منفرد بوده و اداره موقت افغانستان آن را تایید نکرده است.»

این در حالی است که روز چهارشنبه ۱۵ شهریور، هم‌زمان با تشدید درگیری در چترال که در نتیجه آن ۴ سرباز ارتش پاکستان کشته و شماری نیز زخمی شدند، مرزبانان پاکستانی با طالبان افغانستان در گذرگاه مرزی تورخم درگیر شدند. در این درگیری نیز دو نیروی طالبان و یک مرزبان پاکستانی کشته شدند و شماری از غیرنظامیان نیز زخمی شدند.

از روز چهارشنبه تاکنون، گذرگاه مرزی تورخم به روی عبور و مرور بسته بوده و هزاران مسافر در دو طرف مرز سراسیمه و سرگردان بوده‌اند.

سفارت افغانستان در اسلام‌آباد که طالبان آن را اداره می‌کند، روز شنبه ۱۸ شهریور، در یادداشتی در رسانه اجتماعی ایکس، از ملاقات احمد شکیب، کاردار سفارت طالبان با آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، خبر داد. در این یادداشت آمده است که کاردار سفارت طالبان با درانی در مورد چالش‌هایی که مسافران، بیماران و بازرگانان به‌دلیل بسته ماندن گذرگاه تورخم با آن مواجه شده‌اند، صحبت کرد و از دولت پاکستان خواست که این گذرگاه مهم را هرچه زودتر باز کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش سفارت طالبان در اسلام‌آباد، آصف درانی نیز تاکید کرد که با بستن این گذرگاه مردم عادی از دو طرف متضرر می‌شوند و او نیز امیدوار است این مسیر به‌زودی به روی تردد باز شود.

این در حالی است که ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، روز جمعه در یک نشست خبری در اسلام‌آباد گفت که گذرگاه مرزی تورخم به‌دلیل تهدیدهای امنیتی مسدود شده است. او گفت که دولت موقت پاکستان با طالبان افغانستان در مورد این تهدیدها در حال رایزنی است.

در همین حال، برخی از منابع آگاه در پاکستان، روز شنبه ۱۸ شهریور، از ادامه درگیری در منطقه چترال خبر دادند. گفته می‌شود ستیزه‌جویان تحریک طالبان پاکستان صبح روز شنبه حمله‌هایشان به پاسگاه‌های نیروهای امنیتی پاکستان در آن ناحیه را از سر گرفته‌اند. تاکنون، از شمار تلفات جزئیاتی منتشر نشده است.

تحریک طالبان پاکستان روز چهارشنبه پس از پایان درگیری، از طریق یک سخنگوی غیررسمی به اسم محمد خراسانی، مسئولیت این حمله را پذیرفت و اعلام کرد که شش نیروی ارتش پاکستان را کشته و بیش از ۱۰ تن دیگر را زخمی کرده است.

بیشتر از جهان