جنجال سانسور آثار هنرمند ایرانی با موضوع قربانیان حجاب اجباری در سوئد

یک نماینده پارلمان اروپا از صدف احمدی دعوت کرد آثارش را در پارلمان به نمایش بگذارد

آثاری که سانسور شده‌اند، مجسمه‌های به دار آویخته‌ای از زنان چادری‌اند-sadafahmadi.com

پس از آن‌که مدیران فرهنگی شهر بوروس سوئد، بخش‌هایی از نمایشگاه آثار هنری صدف احمدی، هنرمند ایرانی را به «دلایل امنیتی» حذف کردند، چارلی وایمر، نماینده سوئدی پارلمان اروپا، در واکنش به این اقدام گفت از صدف احمدی دعوت می‌کند که نمایشگاه خود را به پارلمان اروپا بیاورد.

صدف احمدی هنرمند ایرانی ساکن سوئد است. او طی ماه‌های گذشته نمایشگاه آثار هنری خود با موضوع حجاب اجباری، خیزش سراسری، حقوق و آزادی زنان را در برخی شهرهای اروپایی برگزار کرد و تصمیم داشت هم‌زمان با سالگرد کشته شدن مهسا امینی و خیزش سراسری ایرانیان، این نمایشگاه را در شهر بوروس سوئد هم برگزار کند.

مقدمات برگزاری نمایشگاه نیز از مدتی قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما آن‌طور که صدف احمدی خبر داده است مدیران فرهنگی شهر میزبان از نمایش برخی آثار این هنرمند به‌دلیل نگرانی از تبعات احتمالی آن خودداری کرده‌اند.

آثاری که سانسور شده‌اند شامل مجسمه‌های به دار آویخته‌ای از زنان چادری‌اند که پس از نه گفتن به حجاب اجباری در ایران کشته شده‌اند. سانسور آثار این هنرمند جنجال زیادی در رسانه‌های سوئدی برپا کرد و انتقادهای زیادی در‌پی داشت. آیدا بورن، مدیر امور فرهنگی شهرداری بوروس، به رسانه‌های محلی گفت بخش دوم نمایشگاه به‌دلیل «خطر افزایش تهدیدهای تروریستی و احتمال آسیب رساندن افراد تندرو به مردم» حذف شده‌اند.

مدیر فرهنگی شهر بوروس گفت که قرار بود بخش اول نمایشگاه در موزه هنر شهر و بخش دوم در سرسرای عمومی خانه فرهنگ نمایش داده شوند، اما این تصمیم حساس بود، زیرا روزانه صدها نفر از این مکان عبور می‌کنند.

آیدا بورن به بحران‌های ناشی از قرآن‌سوزی در این کشور اشاره کرد و با یادآوری وجه مذهبی نمایشگاه صدف احمدی، گفت این اقدام می‌توانست برای افراد تندرو «تحریک‌کننده» و برای مردم «خطرآفرین» باشد.

پس از جنجال‌های مربوط به حذف شماری از آثار صدف احمدی، نماینده سوئدی پارلمان اروپا از برگزاری این نمایشگاه در پارلمان استقبال کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چارلی وایمر در رسانه اجتماعی اکس (توییتر) خطرناک بودن نمایش این آثار را در سوئد با توجه به اینکه نمایشگاه پیش‌تر در فرانسه برگزار شده است، زیر سوال برد و در واکنش به سخنان مدیر فرهنگی شهرداری بوروس نوشت: «چنین استدلالی در عمل به ممنوعیت عملی انتقاد از اسلام منجر می‌شود و با این تصمیم رئیس، ما تسلیم اراده و جهان‌‎بینی اسلام‌گرایان می‌شویم.»

او در ادامه تاکید کرد: «انتقاد از زن‌ستیزی و به تصویر کشیدن ستم اسلام‌گرایان هرگز نباید در کشور ما تابو باشد.»

وایمر همچنین قول داد که به نوبه خود به مبارزه با خودسانسوری ادامه می‌دهد.

صدف احمدی در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی سوئد، سانسور آثار هنری‌اش را در نمایشگاهی که در سوئد برپا می‌شود، شبیه آن چیزی دانست که در ایران اتفاق می‌افتد.

هرچند که مدیران فرهنگی شهر بوروس می‌گویند با هدف جلوگیری از ادامه بحران قرآن‌سوزی، با نمایش بخش‌هایی از آثار هنری صدف احمدی مخالفت کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد تنش‌های فزاینده میان سوئد و جمهوری اسلامی ایران نیز در این موضوع دخیل‌اند.

دادگاهی در سوئد، حمید نوری را به جرم نقش داشتن در کشتار زندانیان در سال ۱۳۶۷ به حبس ابد محکوم کرده ه است و از سوی دیگر، قوه قضاییه جمهوری اسلامی نیز برای احمدرضا جلالی، شهروند ایرانی- سوئدی، به اتهام «جاسوسی»، حکم اعدام صادر کرده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز به‌تازگی در گزارشی افشا کرد که یوهان فلودروس، شهروند سوئدی که سابقه کار دیپلماتیک در اتحادیه اروپا دارد، از ۵۰۰ روز پیش در بازداشت جمهوری اسلامی است و به «مهره‌ای مهم» برای امتیازگیری از کشورهای اروپایی تبدیل شده است.