موانع مهاجرت ایرانیان به آمریکا

زمان‌های اعلام‌شده وزارت امور خارجه آمریکا به علت تعداد زیاد پرونده‌های تقاضا و محدود بودن تعداد ویزا هر سال طولانی‌تر می‌شوند

AFP

با اتمام سال مالی در آمریکا و شروع سال مالی جدید از اول اکتبر ۲۰۲۳، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تلاش می‌کند بودجه‌ای را در این مدت کوتاه تنظیم و به کنگره آمریکا تسلیم کند تا از تعطیلی دولت آمریکا از اول ماه اکتبر جلوگیری کند.

با توجه به اختلافات سیاسی و حزبی و جنگ بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در کنگره آمریکا که درگیر دعاوی مربوط به پرونده‌های دونالد ترامپ در دادگاه‌های ایالتی و فدرال و تهدید جمهوری‌خواهان برای صدور اتهام‌نامه‌ای علیه هانتر بایدن، فرزند جو بایدن‌اند، به نظر نمی‌رسد توافقی در این زمینه در چنین مدت کوتاهی حاصل شود و این امکان وجود دارد که برخی از ادارات فدرال آمریکا از اول اکتبر تعطیل شوند و کارمندان دولتی به مرخصی بدون حقوق فرستاده شوند.

این مقدمه به این دلیل آورده شد که امور اداری سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های آمریکا نیز شامل این کمبود بودجه و تعطیلی اجباری خواهند شد.

وزارت امور خارجه آمریکا با شروع سال مالی جدید، تعداد ویزاهای گروه‌های مختلف را اعلام می‌کند. به‌عنوان‌مثال، در سال مالی ۲۰۲۲ تعداد ویزاهای صادر‌شده در ردیف مهاجرتی ۴۹۳.۴۴۸ و غیر‌مهاجرتی ۶.۸۱۵.۱۲۰ بوده است. این ارقام در سال مالی ۲۰۲۱ به ترتیب ۲۸۵.۰۶۹ و ۲.۷۹۲.۰۸۳ بود. در رابطه با کسب ویزای مهاجرتی از‌طریق کار، تعداد ویزاهای صادر‌شده در سال ۲۰۲۲ رقم ۳۲.۴۶۶ و در سال مالی ۲۰۲۱، این رقم ۱۲.۲۹۹ بوده است.

مهاجرت از طریق افراد خانواده مرسوم‌ترین روش مهاجرت به آمریکا است، اما با توجه به درجه یا گروه وابستگی خانوادگی، مدت‌زمان و انتظار دریافت ویزا متفاوت است. به‌عنوان‌مثال، مدت انتظار گروه ۴، مهاجرت از طریق خواهر یا برادر، اکنون برای اکثر پرونده‌ها تقریبا ۱۶ سال است. این ‌زمان برای مکزیکی‌ها ۲۳ سال، برای هندی‌ها ۱۸ سال و برای فیلیپینی‌ها ۲۱ سال است.

تقاضای شهروند آمریکایی برای فرزند مجرد بالای ۲۱ سال، هشت سال و برای فرزند متاهل، ۱۴ سال است. زمان انتظار فرزندان مجرد بالای ۲۱ سال افراد مقیم، هشت سال است. پرونده چنین افرادی به‌ محض ازدواج، قبل از تاریخ مصاحبه باطل می‌شود، زیرا افراد مقیم نمی‌توانند برای فرزندان متاهل خود تقاضای اقامت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تقاضای اقامت از‌طریق کار

استخدام برای افراد با تجربه کاری حداقل دو سال، حدود سه الی چهار سال طول می‌کشد. این مدت انتظار برای هندی‌ها ۱۵ سال، برای افراد با مدارک تحصیلی عالی و پروژه‌های مفید (با تشخیص دولت آمریکا) حدود دو سال و برای افراد نخبه جهانی بدون انتظار است.

اثبات دانش و تجربه در این دو گروه بسیار مشکل و انتخابی است. تعداد ویزاهای صادر شده در این گروه در سال ۲۰۲۱، رقم ۱۲.۲۹۹ و برای سال ۲۰۱۹، رقم ۱۳.۰۲۸ بوده است. دولت آمریکا در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۵.۴۶۵ پناهنده از طریق سازمان‌های رسمی نظیر سازمان ملل پذیرفت، از این تعداد ۴۳ در‌صد از آفریقا، ۲۸ درصد از خاورمیانه، ۱۳ در‌صد از شرق آسیا و بقیه از کشورهای دیگر بودند.

ترکیه با اسکان ۳.۶ میلیون پناهنده، جمهوری اسلامی ایران با اسکان ۳.۴ میلیون پناهنده و کلمبیا با اسکان ۲.۵ میلیون پناهنده در صدر جدول کشورهای پناهجوپذیر قرار دارند.

متقاضیان گروه‌های مختلف برای مهاجرت به آمریکا باید در نظر داشته باشند که زمان‌های اعلام‌شده وزارت امور خارجه آمریکا به علت تعداد زیاد پرونده‌های تقاضا و محدود بودن تعداد ویزا هر سال طولانی‌تر می‌شوند.

در حال حاضر، به علت هجوم پناهجویان در مرزهای ایالات جنوبی آمریکا (کالیفرنیا، آریزونا، نیومکزیکو و تگزاس)، بسیاری از ماموران و کارمندان ارشد و با‌تجربه اداره مهاجرت آمریکا در این مناطق گماشته شده‌اند تا به پرونده‌های چنین افرادی رسیدگی کنند. تنها در ماه گذشته، اوت، ۱۰۰ هزار نفر از مرزهای جنوبی وارد آمریکا شدند. این امر باعث کندی روند پرونده‌های معمولی اداره مهاجرت شده است.

بخش مهم روند پرونده‌های مهاجرتی در سفارتخانه‌های آمریکا انجام می‌شود. در حال حاضر پرونده‌های متقاضیان ایرانی در سه سفارتخانه آمریکا در ابوظبی، آنکارا و ایروان انجام می‌شود، اما به علت مسائل سیاسی و امنیتی این پروسه بسیار کند و کم‌اهمیت شده است.

از یک‌ طرف جمهوری اسلامی ایران حامی و جویای علت تاخیر چنین پرونده‌هایی نیست و از طرف دیگر، هر متقاضی ایرانی مهاجر باید ازنظر امنیتی مورد تایید اداره سوءپیشینه آمریکا قرار گیرد و این امر ماه‌ها و سال‌ها به طول می‌انجامد و مراحل زمان انتظار دریافت ویزا دو الی سه سال طولانی‌تر می‌شود.

خوشبختانه وکلای باتجربه ایرانی در برخی موارد موفق به کوتاه کردن این روند شده‌اند. طبق آخرین آمار، پس از انقلاب اسلامی در ایران، بیش از پنج میلیون ایرانی به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند. کلیه ایرانیانی که سابقه کار یا خدمت نظام‌وظیفه در سپاه پاسداران داشته‌اند، بدون توجه به مقام، وظیفه یا شغل خود، دریافت ویزا و ورودشان به آمریکا ممنوع است.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه