دبیرکل سازمان ملل: سیستم مالی جهانی در حال تکه‌تکه شدن است

آنتونیو گوترش از خطر فروپاشی سیستم‌های اقتصادی و مالی جهان خبر داد

گوترش خواستار سازوکاری برای ارائه تسهیلات به اقتصادهای در حال توسعه شد که شامل تعلیق پرداخت‌ها، مدت طولانی‌تر وام‌دهی و نرخ‌ بهره پایین‌تر می‌شود‌ــ ED JONES / AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه در نشستی با اتحادیه آسه‌آن در جنوب شرقی آسیا، چین، ایالات متحده و سایرین در اندونزی گفت که سیستم‌های اقتصادی و مالی جهان در خطر یک فروپاشی بزرگ قرار گرفته‌اند.

به گزارش رویترز، گوترش در این سخنرانی به تنش‌های مالی توسعه‌ چندجانبه، تنش‌های ژئوپلیتیکی و تغییرات اقلیمی اشاره کرد و از رهبران جهان خواست برای چالش‌های پیش روی جهان راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز و فراگیر پیدا کنند. او در ادامه گفت: «با وجود استراتژی‌های متفاوت در زمینه فناوری، هوش مصنوعی و نیز چارچوب‌های امنیتی متضاد، خطر تکه‌تکه شدن، شکستگی بزرگ در سیستم‌های اقتصادی و مالی جهان، بسیار جدی است.»

گوترش خواستار سازوکاری برای ارائه تسهیلات به اقتصادهای در حال توسعه شامل تعلیق سررسید بدهی‌ها، مدت طولانی‌تر وام‌دهی و نرخ‌ بهره پایین‌تر شد. او همچنین از انتقال ۱۰۰ میلیارد دلار از حقوق برداشت ویژه صندوق بین‌المللی پول از طریق بانک‌های توسعه چندجانبه برای افزایش نقدینگی و حمایت از نیازهای اقتصادهای در حال توسعه حمایت کرد.

کشورهای ثروتمند در سال ۲۰۲۱ توافق کردند که وجوه استفاده‌نشده را به عنوان یک ارز ذخیره بین‌المللی مجددا به کشورهای فقیر انتقال دهند. در نشست پاریس در ژوئن ۲۰۲۳، رهبران کشورهای جهان از فشار برای بانک‌های توسعه چندجانبه مانند بانک جهانی برای افزایش وام‌دهی حمایت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آجی بانگا، رئیس بانک جهانی، در آن اجلاس یک بسته ابزار را تشریح کرد. این بسته از پیشنهادهایی چون دادن فرجه برای بازپرداخت بدهی‌ها، انعطاف‌پذیری در قبال کشورها برای هدایت وجوه در راستای واکنش اضطراری، ارائه انواع جدیدی از بیمه برای کمک به پروژه‌های توسعه‌ای و کمک به دولت‌ها به منظور ساخت سیستم‌های اضطراری پیشرفته تشکیل شده بود.

گوترش در سخنرانی‌اش، از «وخیم‌تر شدن وضعیت سیاسی، بشردوستانه و حقوق بشر» در میانمار عمیقا ابراز نگرانی کرد. این کشور از زمان کودتای نظامی در سال ۲۰۲۱ درگیر جنگ داخلی است. او گفت: «من مجددا از مقام‌های نظامی میانمار می‌خواهم به خواسته‌های مردم این کشور گوش دهند، همه زندانیان سیاسی را آزاد کنند و درها را برای بازگشت به حکومت دموکراتیک باز کنند.»

رئیس آسه‌آن اندونزی روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که رهبران منطقه نگرانی شدیدشان را از حاصل نشدن پیشرفتی قابل‌توجه در طرح صلح پنج ماده‌ای این گروه برای میانمار ابراز کردند.

رهبران آسه‌آن قرار است در روز پنجشنبه با دبیرکل سازمان ملل متحد گفت‌وگو کنند.

بیشتر از جهان