در حمله هوایی ارتش سودان به مواضع شبه‌نظامیان در خارطوم ۲۰ غیرنظامی کشته شدند

سازمان ملل: از شروع درگیری‌های خونین در سودان دست‌کم پنج هزار تن کشته و بیش از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند

صف متقاضیان گذرنامه در مقابل دفتر گذرنامه در شهر القضارف در سودان - AFP

در حالیکه درگیری‌های خونین در سودان وارد ششمین ماه خود می‌شود، منابع محلی می‌گویند ارتش این کشور یکشنبه، سوم سپتامبر(۱۲شهریور)، مناطقی را در خارطوم، پایتخت کشور، بمباران کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از کمیته مقاومت خارطوم نوشت که بر اثر بمباران یک منطقه مسکونی دست‌کم ۲۰ غیرنظامی، از جمله دو کودک، جان باخته‌اند.

سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) ‌به صحنه رویارویی نیروهای ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش این کشور، و ژنرال محمد حمدان معروف به حمدتی، فرمانده گروه شبه‌نظامی موسوم به نیروهای پشتیبانی سریع، تبدیل شده است.

این دو ژنرال که در جریان کودتای اکتبر ۲۰۲۱ کنار یکدیگر بودند و دولت غیرنظامی پیشین سودان را سرنگون کردند، از بیش از پنج ماه پیش درگیر جنگی شده‌اند که انتقال دموکراتیک قدرت و ادغام نیروهای واکنش سریع را در بدنه ارتش رسمی از مسیر خود خارج کرده است و با  تداوم اختلاف‌ها، به خونریزی و تخریب انجامیده است. 

به گزارش سازمان ملل، در جریان این درگیری‌ها تاکنون دست‌کم پنج هزار تن کشته و بیش از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر، در داخل و خارج از سودان، آواره شده‌اند.

نبردها در خارطوم، عمدتا در محله‌های پرجمعیت متمرکز شده است و از آغاز جنگ داخلی به این سو، میلیون‌ها تن ساکنان آن نواحی با قطع آب و برق و گرمای شدید دست‌به‌گریبان‌اند.

سازمان ملل متحد بارها نگرانی خود را از بروز فاجعه انسانی در سودان اعلام کرده است. بنا به هشدار گروه‌های حقوق بشری، بیش از نیمی از جمعیت ۴۸ میلیون نفری سودان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و از این میان، نزدیک به شش میلیون نفر در آستانه قحطی قرار گرفته‌اند. در همین حال، سازمان ملل می‌گوید که فقط یک‌چهارم از کمک‌های وعده داده‌شده به این نهاد بین‌المللی عملی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله هوایی ارتش سودان به مواضع نیروهای پشتیبانی سریع، چند روز پس از آن انجام شد که این گروه با پیشنهاد طرحی موسوم به «زایش دوباره سودان»، از آمادگی برای آتش‌بس بلند‌مدت با ارتش خبر داد. این ابتکار می‌تواند تلاش‌ها را برای گفت‌وگوهای مستقیم طرف‌های درگیر در جنگ احیا کند.

برتری ارتش سودان از نظر نیروی هوایی و تجهیزات از یک ‌سو، و بهره‌مندی نیروهای پشتیبانی سریع از ده‌ها هزار جنگجو از سوی دیگر، موجب تدوام درگیری‌های فرسایشی در این کشور واقع در شاخ آفریقا شده است.

گروه بین‌المللی بحران هشدار داده است که سودان فروپاشیده می‌تواند به پناهگاهی برای مزدوران جنگی، قاچاقچیان و ستیزه‌جویان فراملیتی بدل شود و چنین وضعیتی، خطری جدی برای کشورهای همسایه محسوب می‌شود.

با وجود میانجیگری‌ خارجی‌ها، از اتحادیه آفریقا و سازمان ملل متحد گرفته تا عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بریتانیا و ایالات متحده، و تمدید چندباره آتش‌بس، پایان این درگیری‌ها و برقراری آرامش در این کشور همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بیشتر از جهان