زبان تهدید نظام تندتر شد؛ «تصمیم قاطع به انتقام»

محسن رضایی می‌گوید انگشت جمهوری اسلامی به سمت اسرائیل هم نشانه رفته است

زبان تهدید مقامات جمهوری اسلامی پس از ترور قاسم سلیمانی لحظه به لحظه تندتر می‌شود؛ پس از اینکه نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان صراحتا از اقدام نظامی در پاسخ به کشته شدن فرمانده سپاه قدس خبر داد، امروز فرمانده کل سپاه پاسداران، حسین سلامی با اشاره به «نتیجه، اثر و پژواک طبیعی ترور قاسم سلیمانی» گفت که «این ترور شکل‌گیری یک انرژی جدید در جغرافیای وسیع  به صورت خودجوش، آتش به اختیار و مصمم برای یک انتقام گیری سخت و راهبردی، هم در جغرافیایی وسیع ، هم در طول زمان، با تاثیرات تعیین‌کننده خواهد بود که به طور قطع به حضور آمریکا در این منطقه خاتمه خواهد داد». 

این در حالی‌ست که خبرگزاری فارس  در گزارشی نوشت که « گردان‌های حزب‌الله عراق روز شنبه از تمام نیروهای امنیتی عراق خواست تا فاصله یک‌کیلومتری پایگاه‌های آمریکایی دور شوند.»

به گزارش خبرگزاری فارس حزب‌الله عراق از تمامی فرماندهان سازمان‌های امنیتی خواست تا اجازه ندهند تا نیروهایشان به عنوان سپر انسانی اشغالگران تبدیل شوند.

کتائب حزب الله عراق از گروه‌های زیر مجموعه سازمان الحشد الشعبی، روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که «ترور سردار سلیمانی و ابومهدی معاون سازمان الحشد الشعبی آغازی برای پایان حضور آمریکا در عراق است». 

از سوی دیگر برخی از مقامات حکومتی در ایران هم به پیامی که آمریکایی‌ها از طریق سوئیس به ایران داده‌اند واکنش نشان داده‌اند. پیامی که به زعم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، پیامی «نابخردانه و گستاخانه» بوده است. 

شب گذشته هم علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، در یک برنامه تلویزیونی  مدعی شد آمریکا پیام داده که «جمهوری اسلامی در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی اقدام متناسب نشان دهد». 

این فرمانده سپاه هم‌چنین گفته «آمریکایی‌ها صبح جمعه به روش دیپلماسی و غیره متوسل شدند و حتی گفتند اگر می‌خواهید انتقام بگیرید، متناسب با کاری که ما کردیم انتقام بگیرید».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر «احمد خاتمی» هم به این «پیام» واکنش نشان داده است. این عضو عضو هیئت رئیسهٔ مجلس خبرگان رهبری  تاکید کره که «تنها راه‌حل این است که تا آخرین نفر از آمریکائی‌ها را از عراق بیرون کنند.» 

احمد خاتمی با اشاره به پیام آمریکایی‌ها به مقامات جمهوری اسلامی گفته است: «آمریکائی ها پیغام دادند همان طور که انجام داده‌ایم انتقام بگیرید و مسئولان گفته‌اند، هر طور که بخواهیم انتقام می‌گیریم.»

احمد خاتمی هم‌چنین تاکید کرده است که در «قرآن» چهار بار کلمه انتقام در برابر مجرمان آمده است و مسئولان نظام جمهوری اسلامی «مصمم به انتقام هستند».

وی در جایی از گفته‌هایش با اشاره به اینکه «مقاومت در عراق و سوریه و یمن و لبنان شکل گرفته است و امید است پیش مقدمه ای برای ظهور ولی عصر باشد» به سخنان علی خامنه‌ای اشاره کرد و به نقل از رهبر جمهوری اسلامی گفت: «عربستان در پی تاسیسات هسته‌ای است، ما ناراحت نیستیم، تجهیزات را فراهم می کنند و انشالله به دست حزب الله می‌افتد و از آن استفاده می کنند».

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نطام هم جمعه شب با لباس سپاه در تلویزیون ایران حاضر شد و به تحلیل ترور قاسم سلیمانی پرداخت. رضایی با اشاره به اینکه «این احتمال وجود دارد که اسرائیل از سوریه اطلاعات پرواز سردار سلیمانی را گرفته باشد و به آمریکا داده باشد» مدعی شد که این یک «توطئه آمریکایی ـ اسرائیلی» بوده است.

این فرمانده سپاه با اشاره به انگیزه ترامپ برای ترور سردار سلیمانی مدعی شده که: «ترامپ برای انتخابات نیاز داشت قهرمان‌سازی کند و دیگر اینکه ترامپ احساس می کرد آبروریزی بزرگی برایش در کنگره رخ داده است».

رضایی البته تحلیل کرده که این امکان نیز وجود دارد که «عربستان برای این اقدام به ترامپ فشار آورده است».

رضایی هم‌چنین امروز با انتشار توئیتی نوشته است که :« پاسخ کوبنده به ترامپ صدور سریعتر گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای است».

رضایی اسرائیل را هم تهدید کرده است و گفته که «اسرائیل فکر نکند که خودش را پنهان کرده؛ زیرا انگشت ایران به سمت اسرائیل نیز نشانه رفته است».

بیشتر از