یوسف نورستانی و مریم کوفی به دعوت طالبان به افغانستان بازگشتند

طالبان برای مقام‌های پیشین که به کشور بازگشته‌اند کارت مصونیت صادر کرده‌اند

یوسف نورستانی، رئیس پیشین کمیسیون انتخابات، و مریم کوفی، نماینده پیشین پارلمان افغانستان، روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور (۵ سپتامبر)، به دعوت طالبان به کابل بازگشتند. کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان که از طرف طالبان ایجاد شده است، روز سه‌شنبه از بازگشت این دو مقام دولت پیشین افغانستان به کابل خبر داد. احمدالله وثیق، سخنگوی این کمیسیون، در گفت‌وگو با رسانه‌های افغانستان این خبر را تایید کرد.

کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان که در راس آن شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن طالبان، قرار دارد، روز سه‌شنبه هم‌زمان با اعلام خبر بازگشت این دو تن، به تلویزیون ملی افغانستان (تحت کنترل طالبان) گفت که از زمان ایجاد این کمیسیون تاکنون ۶۵۵ تن از شخصیت‌های سیاسی و مقام‌های دولت پیشین به دعوت این کمیسیون به افغانستان بازگشته‌اند. احمدالله وثیق، سخنگوی این کمیسیون، گفت که حدود ۱۰۰ تن دیگر نیز از بازگشتشان به افغانستان به این کمیسیون خبر داده‌اند.

طالبان با وجود تایید بازگشت مریم کوفی، نماینده مردم تخار در مجلس دولت پیشین افغانستان، تصویری از او منتشر نکردند، اما تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که احمدالله وثیق و شمار دیگری از اعضای طالبان برای استقبال از احمد یوسف نورستانی، به فرودگاه کابل رفتند.

احمدیوسف نورستانی در دوره حکومت حامد کرزی در افغانستان در پست‌های مهم دولتی کار کرده بود و در آخرین مورد، در انتخابات سال ۱۳۹۳، به‌عنوان رئیس کمیسیون مستقل انتخابات فعالیت کرد. او در اوایل سال ۱۳۹۸، پس از اتمام ماموریتش در کمیسیون انتخابات، از طرف مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری، به اتهام سوءاستفاده از صلاحیت‌ها،‌ به بیش از یک سال زندان و پرداخت یک‌ میلیون افغانی جریمه محکوم شد، اما این حکم برای نورستانی که در آن زمان عضو مجلس سنا بود، اجرا نشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نورستانی پس از آن نیز در سال ۲۰۲۰ از طرف یک دادگاه فدرال در آمریکا به جرم «دزدی از بودجه عمومی» به شش ماه حبس خانگی و سه سال تحت نظر قرار گرفتن، محکوم شد. نورستانی این اتهام را پذیرفته بود.

کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان که چند ماه پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان ایجاد شد، تاکنون شماری از مقام‌های دولت پیشین را که اغلب در پرونده‌های فساد اداری و مالیاتی متهم بودند، به کشور دعوت کرده و از آنان پذیرایی کرده است.

احمدالله وثیق، سخنگوی این کمیسیون، اخیرا در مصاحبه با رادیو تلویزیون ملی افغانستان که تحت کنترل طالبان است، گفت که برای کسانی که به کشور بازمی‌گردند کارت مصونیت صادر کرده‌اند تا از امنیت جانی خود در داخل کشور مطمئن باشند.

این در حالی است که تاکنون برخی از افرادی که به دعوت کمیسیون طالبان از کشورهای همسایه یا غیرهمسایه به افغانستان بازگشته‌اند، در مناطق مختلف افغانستان هدف حمله قرار گرفته و کشته شدند. علاوه بر این، گزارش اخیر دفتر معاونت سازمان ملل از ۸۰۰ مورد بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان و کارمندان غیرنظامی دولت پیشین افغانستان به دست طالبان طی دو سال گذشته خبر داده است.