دموکرات‌ها از دست دونالد ترامپ خشمگین هستند

تنها عضو کنگره که از پیش درباره حمله به قاسم سلیمانی خبر داشت، لیندزی گراهام بود

عدم تمایل ترامپ برای توضیح نقشه خود در مورد عملیات ترور قاسم سلیمانی، برای سایر اعضای کنگره ممکن است ناقض قانون ایالات متحده باشد-JIM WATSON / AFP

دموکرات‌ها از دست دونالد ترامپ خشمگین هستند چرا که قبل از عملیات روز پنج‌شنبه که منجر به قتل قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران شد در این‌باره هیچ اطلاعی به رهبران عالی‌رتبه مجلس نداده است.

وزارت دفاع از شلیک موشک در خروجی فرودگاه بین‌المللی بغداد برای قتل سلیمانی خبر داد که به گفته سخنگوی پنتاگون متهم شده «فعالانه در صدد بود تا طرح‌هایی را برای حمله به دیپلمات‌ها و سربازهای امریکایی در عراق و سراسر منطقه طراحی و پیاده کند.»

با این وجود، تنها فرد کنگره که ظاهرا از پیش درباره این حمله باخبر بوده است، لیندزی گراهام، رئیس کمیته قضایی مجلس سنا است که در روز جمعه به شبکه خبری فاکس گفت در طول سفر پیشین خود به باشگاه گلف ترامپ در فلوریدا و دیدار با وی در این باره اطلاع پیدا کرده بود.

سناتور گراهام گفت: «وقتی به فلوریدا رفته بودم درباره این عملیات احتمالی به من اطلاع داده شد.» و افزود: «خیلی قدردان این واقعیت است که در حلقه معتمدان رئیس جمهور قرار گرفته است.»

اما عدم تمایل آقای ترامپ برای توضیح نقشه خود برای سایر اعضای کنگره ممکن است ناقض قانون ایالات متحده باشد که مقرر می‌دارد رئیس جمهور حداقل باید «جماعتی ۸ نفره» در این میان را از عملیات‌ها و طرح‌های مخفی خویش باخبر سازد: رئیس مجلس نمایندگان، رئیس حزب اقلیت در مجلس نمایندگان، رهبران حزب اکثریت و اقلیت و مجلس سنا و روسا و اعضای ارشد کمیته‌های اطلاعات مجالس نمایندگان و سنا.  

گرچه این اطلاع‌رسانی برای انجام «کارهای نظامی سنتی» ضروری نیست ولی به صورت سنتی از دیرایام این هشت نفر از کنگره باید درباره اقدامات نظامی، مانند همین مورد حمله به سلیمانی، باخبر شوند تا شرط مقرر در قانون اساسی مبنی بر مشورت ریاست جمهور با قوه مقننه به منظور کسب اجازه برای شروع جنگ رعایت شود.

حمله علیه این سرلشکر ایرانی دومین حمله هدفمند علیه هدف‌هایی بسیار مهم است که آقای ترامپ بدون خبر به رهبران کنگره انجام داده است.

بعد از آن که در ماه اکتبر سربازان نیروی دلتا طی عملیاتی ابوبکر البغدادی، رهبر داعش را از بین بردند آقای ترامپ به خبرنگاران گفت عمدا از خبررسانی به دو تن از آن جماعت ۸ نفره سر باز زده است: نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، و آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان. آقای ترامپ بدون ارائه هر گونه مدرکی ادعا کرد این دو نماینده دموکرات تهدید امنیتی هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ در آن زمان گفت: «ما می‌خواستیم ایشان را در آخرین لحظات شب گذشته مطلع سازیم ولی تصمیم گرفتیم این کار را نکنیم، چون دیوارهای واشنگتن به طرز بی‌سابقه‌ای که من هرگز ندیده‌ام موش دارد. هیچ کشوری در دنیا نیست که اطلاعاتش به اندازه ما درز رود. واشنگتن تبدیل به ماشین افشای اطلاعات شده است. به همین خاطر به کارمندانم گفتم به آنها اطلاع ندهند تا وقتی که سربازان ما کار را انجام داده و از آنجا خارج شده‌اند. نه فقط کار را انجام داده بلکه به طور کامل خارج شوند. نمی‌خواهم از آنها غیرمنتظره با آتش گلوله استقبال شود.»

میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان هنگام صحبت در صحن سنا در صبح جمعه گفت با مارک اسپر، وزیر دفاع درباره وقایع روز پنج‌شنبه صحبت کرده است و قرار است یک جلسه اطلاع‌رسانی محرمانه با تمام سناتورها هفته آینده برگزار شود.

اما لحظاتی بعد، چاک شومر، رهبر حزب اقلیت در سنا گفت درباره این عملیات به او خبری داده نشده و به همین خاطر از رئیس جمهور انتقاد کرد که این کار را «بدون هیچ اختیار مشخصی و یا هرگونه خبررسانی و مشورت از قبل با کنگره» انجام داده است.

او گفت: «ضرورت خبررسانی و مشورت با کنگره پیش از انجام عملیات و شفاف بودن با نمایندگان دلیلی دارد که در قانون اساسی تعبیه شده است چرا که عدم خبررسانی و مشورت با کنگره می‌تواند به تصمیمات شتابزده و نادرست منجر شود.» و افزود چنین تصمیماتی نباید در خلا گرفته شود.

وی ادامه داد: «نویسندگان قانون اساسی اختیار شروع و پایان جنگ را به قوه مقننه داده و رئیس قوه مجریه را رئیس کل قوا در نظر گرفتند دقیقا به همین خاطر که در مسائل مهمی مانند جنگ و صلح این دو قوه با مشورت و دوشادوش یکدیگر کار کنند. برای این کابینه هم حیاتی است تا نظری متفاوت از فردی خارج از حلقه خود بگیرد تا جلوی اقدامات شتابزده گرفته شود و سوالاتی جدی و عمیق پرسیده شود. این کارها نباید فقط با افراد داخل کابینه و معمولا بدون هیچ صدای مخالفی انجام شود بلکه باید با مشورت با دیگران به ویژه نمایندگان کنگره پیگری شود تا دولت را قبل از پیاده‌سازی طرح‌های خویش مجبور به پاسخ‌دهی به سوالاتی جدی در آن باره بکند.»

خانم پلوسی با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت: «تحت قانون اساسی باید به تمام نمایندگان کنگره ایالات متحده بلافاصله درباره این وضعیت جدی و گام‌های بعدی دولت خبررسانی شود از جمله افزایش تنش‌ها در منطقه و اعزام سربازان بیشتر به این کشور.»

الیوت انگل، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان نیز همصدا با رئیس مجلس گفت عدم خبررسانی به کنگره «مشکلات حقوقی جدی ایجاد خواهد کرد و ناقض اختیارات کنگره به عنوانی قوه‌ای برابر با قوه مجریه است.»

او گفت: «حتی اگر این حمله صرفا دفاع مشروع از خود بود هیچ تاییدی از کنگره نگرفته است و رئیس جمهور ملزم است ظرف ۴۸ ساعت مانده به تصمیماتی که منجر به بروز جنگ خواهد شد به کنگره اطلاع‌رسانی کند. قانون این اطلاع‌رسانی به کنگره را تعبیه و ضروری تلقی کرده است تا رئیس جمهور نتواند ایالات متحده را به جنگ بیهوده‌ای وارد کند.»

کاخ سفید به درخواست ایندیپندنت درباره این که چرا رهبران کنگره از این حمله بی‌خبر بودند، پاسخ نداده است.

© The Independent