کشته شدن قاسم سلیمانی و افزایش خطر انتقام جویی ایران از اسرائیل

اسرائیل، قاسم سلیمانی را به عنوان خطرناک ترین دشمن خود می داند

اسرائیل که همواره از تهدیدهای ایران ابراز نگرانی دارد، پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، اکنون خود را بیشتر از پیش در معرض حملات احتمالی ایران می داند. به محض انتشار خبر ترور قاسم سلیمانی، دولت اسرائیل وضعیت فوق العاده اعلام کرده و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اجلاس یونان را ترک کرده و بلافاصله به کشور بازگشت. در حال حاضر سران مقامات امنیتی و نظامی اسرائیل سرگرم مشورت و رایزنی در مورد تحولاتی هستند که ممکن است تهدید آشکاری برای ثبات و امنیت اسرائیل باشد و ایران دست به انتقام جویی از اسرائیل بزند.

گفته می شود ایالات متحده، اسرائیل را از تصمیم خود برای ترور قاسم سلیمانی آگاه کرده بود و بنیامین نتانیاهو پیش از عزیمت از یونان، حمایت کامل خود را از کلیه ای اقدامات واشنگتن اعلام کرده و تأکید کرد که ایالات متحده حق دارد از خود و شهروندانش در برابر هرگونه تهدید دفاع کند. نتانیاهو افزود: "خاورمیانه شاهد رخدادهای نگران کننده است و ما این تحولات را به دقت دنبال می کنیم و سعی داریم برای مقابله با هر تهدید احتمالی، با ایالات متحده در تماس و هماهنگی باشیم."

در همین حال، ارتش اسرائیل از بامداد روز جمعه گذشته، دست به تشدید اقدامات امنیتی زده و ضمن وضع محدودیت عبور و مرور در منطقه جبل الشیخ، نیروهای خود را در امتداد مرزهای شمالی با لبنان و سوریه و مرزهای جنوبی با نوار غزه مستقر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزون بر آن، اسرائیل با اعلام وضعیت هشدار، تصمیم گرفته است امنیت تمام نمایندگی ها و سفارتخانه های خود را در سراسر جهان افزایش دهد، همچنان وزارت امور خارجه اسرائیل از تمام شهروندان این کشور در خارج خواسته است تا از تردد غیر ضروری اجتناب کنند، زیرا ایران برای انتقام گیری ممکن است در هر کجا دست به حمله علیه شهروندان اسرائیلی بزند.

در حالی که نهادهای اطلاعاتی اسرائیل عقیده دارند که ایران به زودی در صدد انتقام جویی نمی شود و تهران برای این که بتواند عملیات موفقیت آمیزی را انجام دهد، بایستی مدتی را برای جمع آوری اطلاعات و آمادگی برای حمله سپری کند، اما مقامات امنیتی اسرائیل که از گروه های مسلح وابسته به ایران در نزدیکی مرزهای اسرائیل نگرانی دارند، پیش از این که وخامت اوضاع افزایش یابد، وضعیت هشدار را در کشور اعلام کردند.

در پی وضع محدودیت عبور و مرور در منطقه جبل الشیخ، نفتالی بنت، وزیر امنیت اسرائیل در یک نشست امنیتی ویژه به منظور رایزنی در مورد پیامدهای احتمالی ترور قاسم سلیمانی با سران نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و ژنرال آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل دیدار کرد. طبق انتظارات اسرائیل، ایران به زودی دست به حملات انتقام جویانه نخواهد زد اما هنگامی که تهران در صدد انتقام جویی بر آید، تلاش خواهد کرد تا حملات خود را در نقاط مختلف منطقه انجام دهد.

به گفته برخی منابع خبری در تل آویو، اسرائیل در بسیاری از بحث ها و گفت و گوها در مورد ترور قاسم سلیمانی با ایالات متحده شرکت داشته اما سرویس های اطلاعاتی اسرائیل همواره نگرانی خود را از اقدام به ترور چنین شخصیت بزرگی ابراز می کردند. منابع خبری یاد شده افزودند که مسئله ای ترور قاسم سلیمانی زمانی مطرح شد که عماد مغنیه، یکی از عمده ترین فرماندهان نظامی حزب الله در سال 2008 به قتل رسید. در آن زمان، قاسم سلیمانی نیز در بیروت به سر می برد و اسرائیل پیشنهاد قتل سلیمانی را مطرح کرد اما ایالات متحده از این پیشنهاد استقبال نکرده و مانع اجرای طرح اسرائیل شد.

از سوی دیگر، عاموس هرئیل، کارشناس نظامی، دولت اسرائیل را متهم به شعله ور کردن تنش میان بغداد و واشنگتن می کند، این کارشناس نظامی عقیده دارد که حملات هوایی علیه شبه نظامیان شیعه در عراق و سوریه که به اسرائیل نسبت داده می شود، منجر به تیرگی روابط میان عراق و آمریکا شده است. عاموس تأکید کرد که کشته شدن قاسم سلیمانی، تهران و واشنگتن را در آستانه رویارویی قرار می دهد و در نتیجه، اسرائیل ناگزیر خود را در میدان جنگ و درگیری خواهد یافت. وی علاوه کرد که ترور قاسم سلیمانی، عمق حساسیت ایران را هدف قرار داده است، زیرا از نظر اهمیت و نماد گرایی برای رژیم ایران، قاسم سلیمانی پس از آیت الله خامنه ای، صاحب مقام دوم در ایران محسوب می شود.

کارشناسان سیاسی و مقامات امنیتی اسرائیل دیدگاه های متفاوتی در مورد واکنش ایران در قبال ترور قاسم سلیمانی دارند و البته همگان بدین باورند که تهدیدهای ایران علیه اسرائیل به صورت مستقیم نبوده بلکه از طریق گروه های مسلح و شبه نظامیان وفادار به ایران در منطقه صورت خواهد گرفت. اما برخی از کارشناسان اسرائیلی می گویند که ایران توانایی و گزینه های بسیاری برای آسیب رساندن به اسرائیل دارد ولی رژیم ایران نمی خواهد از همه ای گزینه ها به صورت واحد کار بگیرد، بنابر این، لازم است اسرائیل آمادگی های فراگیری برای مقابله با تهدیدهای احتمالی ایران داشته باشد.

قابل ذکر است که مقامات اسرائیلی، پیشینه ای طولانی با قاسم سلیمانی دارند و او را به عنوان خطرناک ترین دشمن اسرائیل می دانند و باور دارند که قاسم سلیمانی در تمام حملاتی که در چند دهه اخیر علیه منافع اسرائیل انجام شده، نقش داشته است و طراحی برنامه های موشکی حزب الله لبنان و سایر گروه های مسلح طرفدار ایران در منطقه با دستور و هدایت سلیمانی صورت می گیرد.

به عنوان مثال، اسرائیل قاسم سلیمانی را مسئول حمله به ساختمان انجمن یهودیان در بوئنوس آیرس در سال 1994 و حمله به اتوبوس توریستی در شهر بورگاس در بلغارستان در سال 2012 می داند، افزون بر این که اسرائیل بارها از قلمرو سوریه هدف حملات موشکی قرار گرفته و تل آویو، نیروهای وفادار به ایران را همواره عامل اصلی این حملات می داند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه