پولیتیکو: اوباما پیگیری‌ قضایی علیه حزب‌الله لبنان درباره قاچاق مواد مخدر را قربانی برجام کرد

بازرسان می‌گویند که دولت اوباما مانع بازداشت مقام‌های حزب‌الله مرتبط با قاچاق مواد مخدر در ‏جهان شده است

بر اساس تحقیقات وب‌سایت آمریکایی پولیتیکو، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، برای کسب توافق هسته‌ای با جمهوری‌اسلامی ایران مانع ادامه پیگیری‌های قضایی و جنایی ماموران اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا در پرونده قاچاق مواد مخدر مرتبط با حزب‌الله لبنان و نیروی قدس سپاه پاسداران شده‌است. 

دی‌ای‌ای (DEA)،‌ اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا، از سال ۲۰۰۸ پروژه‌ای عملیاتی موسوم به «کاساندرا» را برای تحقیق درباره رابطه مستقیم کارتل‌های مواد مخدر با حزب‌الله لبنان و جمهوری‌ اسلامی ایران آغاز کرد.

بازرسان این اداره پس از هفته‌ها تحقیق و پیگیری، با انتشار گزارش‌های متعددی نشان‌ دادند که حزب‌الله لبنان از طریق قاچاق مواد مخدر، قاچاق اسلحه، و پول‌شویی و دیگر فعالیت‌های مجرمانه در آمریکای جنوبی و آفریقا و خاورمیانه سالانه بیش از یک میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند. 

بازرسان اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا اولین‌ بار پس از رصد محموله‌های کوکائین که از آمریکای لاتین راهی غرب آفریقا و سپس اروپا و خاورمیانه قاچاق می‌شد، پی به مداخله مستقیم حزب‌الله لبنان در عملیات قاچاق بردند. 

ماموران آمریکایی متوجه‌ شدند که حزب‌الله لبنان در روند قاچاق مواد مخدر از مکزیک و آمریکای جنوبی به آمریکا نیز دست دارد و از این طریق درآمد ویژه‌ای به دست می‌آورد. 

پس از سال‌ها تحقیق متمرکز اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا در مورد فعالیت‌های باندهای وابسته به حزب‌الله لبنان و سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامی در پروژه کاساندرا، مسئولان اصلی این عملیات برای پیگردهای قانونی و بازداشت عوامل و اوامر این قاچاق‌های گسترده از وزارت دادگستری دولت اوباما خواستند تاییدیه‌های لازم را صادر کند. اما مسئولان این وزارتخانه همواره یا به بهانه‌های مختلف حکم‌های بازداشت‌ را به تاخیر انداختند یا در نهایت، با ردکردن ادعای بازرسان این اداره، مانع ادامه تحقیق در این پرونده شدند. 

برای مثال، در نخستین دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری اوباما، وزارت دادگستری درخواست‌های بازرسان پروژه کاساندرا برای طرح اتهام جنایی علیه مسئولان یک بانک لبنانی را رد کردند. این بانک به‌دلیل نزدیکی با حزب‌الله، میلیاردها دلار سود این گروه را پول‌شویی کرده بود. در موردی دیگر، این وزارتخانه اجازه ادامه تحقیق درباره نقش سپاه قدس وابسته به سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامی در ارتباط با قاچاق‌های گسترده مواد مخدر را نمی‌دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیوید آشر، یکی از کارشناسان وزارت دفاع آمریکا که مدتی در پروژه کاساندرا با اداره مبارزه با مواد مخدر همکاری کرده است، به وب‌سایت پولیتیکو می‌گوید که دولت اوباما «تمام تلاش‌های بازرسان اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا را که کاملا معتبر و قانونی و متکی به منابع قوی اطلاعاتی بوده نقش بر آب کرده‌ است.» 

باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ با وعده بهبود روابط با ایران به‌عنوان بخشی از تقویت رابطه با جهان اسلام به قدرت رسید. 

او در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۸ بارها تاکید کرد که سیاست‌های دولت جورج بوش پسر برای زیر فشار قرار دادن جمهوری‌ اسلامی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای غیرقانونی‌ کارساز نبوده است. 

باراک اوباما، که پس از دو دوره جورج بوش جمهوری‌خواه به قدرت رسیده بود، وعده‌ داد که برای کاهش تنش‌ها با حکومت ایران تلاش زیادی‌ خواهد کرد. 

جان برنان، دستیار اوباما در امور امنیت داخلی و مبارزه با تروریسم، در یک سخنرانی در ماه مه سال ۲۰۱۰ پا را از این هم فراتر گذاشت و تایید کرد که «کاخ سفید» جویای راه‌هایی برای وارد شدن «عناصر میانه‌رو» در حزب‌الله لبنان است. برنان در آن سخنرانی در واشنگتن گفت: «حزب‌الله سازمانی بسیار جالب است.»

سال‌ها پس از فعالیت‌های دولت اوباما برای گسترش رابطه با جمهوری‌اسلامی ایران، اکنون اعضای پروژه کاساندرا به پولیتیکو می‌گویند که دولت اوباما هیچ تمایلی به مقابله با عوامل ارشد حزب‌الله لبنان که در جریان قاچاق‌ها و پول‌شویی‌ها نقش گسترده‌ای داشتند از خود نشان نمی‌داد.

به گفته اعضای پروژه کاساندرا، اولویت اصلی مقام‌های کاخ سفید در دوران باراک اوباما کسب توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی‌ ایران بود؛  توافقی که در نهایت در سال ۲۰۱۵ بین جمهوری اسلامی ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به امضا رسید. اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا، در سال ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۱۳۹۷) تصمیم گرفت از این توافق خارج شود. 

در سال‌های گذشته، سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیلی بارها در گزارش‌های متعدد به رسانه‌ها اعلام‌ کردند که درآمد اصلی حزب‌الله لبنان و بخشی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از راه قاچاق مواد مخدر، اسلحه، طلا، و پول‌شویی در آمریکای جنوبی تامین می‌شود.

سال گذشته میلادی، سازمان اطلاعات اسرائیل از عملیات مخفیانه حزب‌الله لبنان برای تجارت طلا در آمریکای جنوبی پرده برداشت. به گفته سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل، مسئولان ارشد حزب‌الله لبنان، از جمله علی کثیر، نماینده امور اقتصادی حزب‌الله در تهران، و نیز محمد کثیر، رئیس واحد لجستیک این گروه، قاچاق طلا را زیر نظر مستقیم خود دارند.

بیشتر از جهان