احتمال انتقال ژن‌های آسیب‌دیده پدران سیگاری به فرزندان

در فرزندان کسانی که پیش از ۱۵ سالگی سیگار می‌کشیدند، ۱۹ تغییر در ۱۴ ژن مرتبط با آسم، چاقی و خس‌خس سینه کشف شد

نیکوتین موجود در سیگار برقی ممکن است تاثیری مشابه سیگار داشته باشد‌ــ Canva

بر اساس مطالعه‌ای جدید، پسرانی که اوایل نوجوانی سیگار می‌کشند احتمال دارد ژن‌های آسیب‌دیده به فرزندانشان منتقل کنند که احتمال ابتلای آن‌ها به آسم، چاقی و بیماری‌های ریوی را افزایش می‌دهد.

دانشمندان دانشگاه‌های ساوت‌همپتون و برگن هشدار می‌دهند که استفاده از سیگار برقی (ویپ) نیز می‌تواند به بروز بیماری‌های مشابهی منجر شود.

پژوهشگران نزدیک به ۹۰۰ فرد ۷ تا ۵۰ ساله را معاینه و رفتار سیگار کشیدن پدرانشان را بررسی کردند.

آن‌ها در فرزندان کسانی که پیش از ۱۵ سالگی سیگار می‌کشیدند، ۱۹ تغییر در ۱۴ ژن مرتبط با آسم، چاقی و خس‌خس سینه پیدا کردند. این تغییرات یافت‌شده روی نحوه بسته‌بندی دی‌ان‌ای در سلول‌ها (متیلاسیون) و نحوه تنظیم بیان ژن (روشن و خاموش کردن آن‌ها) موثر بود.

پروفسور سیسیلی سوانز از دانشگاه برگن نروژ گفت: «مطالعات ما نشان داد که سلامت نسل‌های آینده به اقدام‌ها و تصمیم‌هایی بستگی دارد که جوانان امروزــ مدت‌ها پیش از آنکه پدر و مادر شوندــ اتخاذ می‌کنند؛ به‌ویژه برای پسران در اوایل بلوغ و مادران/مادربزرگ‌ها هم پیش از بارداری و هم در دوران بارداری .»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر نگاسی کیتابا، پژوهشگر دانشگاه ساوت‌همپتون، گفت: «بلوغ زودرس ممکن است مرحله‌ای مهم از تغییرات فیزیولوژیکی پسران باشد.»

«هنگام بلوغ سلول‌های بنیادی ایجاد می‌شوند که تا آخر عمر اسپرم می‌سازند.»

پروفسور جان هالووی، یکی از نویسندگان این مطالعه منتشرشده در نشریه اپی‌ژنتیک بالینی (Clinical Epigenetics) که او هم در ساوت‌همپتون مستقر است، گفت درباره اینکه نیکوتین موجود در سیگار برقی تاثیری مشابه داشته باشد، نگرانی‌هایی وجود دارد.

او گفت: «برخی مطالعات حیوانی نشان می‌دهد نیکوتین موجود در دود سیگار ممکن است همان ماده‌ای باشد که باعث تغییرات فراژنتیکی [اپی‌ژنتیکی] در فرزندان می‌شود.»

«نوجوانان امروزی، به‌ویژه پسران نوجوان از طریق مصرف سیگار برقی در معرض سطح بسیار بالای نیکوتین قرار دارند و این بسیار نگران‌کننده است.»

«شواهد حاصل از این مطالعه از افرادی به دست می‌آید که پدرانشان در نوجوانی در دهه ۶۰ و ۷۰ [میلادی] که سیگار کشیدن بسیار رایج بود، سیگار می‌کشیدند.»

«نمی‌توانیم با اطمینان کامل بگوییم که مصرف سیگار برقی در نسل‌های آینده‌ تاثیرهای مشابهی خواهد داشت، اما نباید منتظر بمانیم چند نسل بگذرد تا تاثیر سیگار برقی بر نوجوانان را ثابت کنیم. باید همین الان اقدام کنیم.»

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان