مسابقات شتردوانی زنان در عربستان سعودی؛ شترسوار ایرانی دوم شد

مقام اول را تیلور دیس، شترسوار آمریکایی، مقام دوم را فرنوش عزت‌الله، شترسوار ایرانی، و مقام سوم را مارک وارد، شترسوار ‏آلمانی کسب کرد

در پنجمین جشنواره شتردوانی ولیعهد (The Crown Prince Camel Festival) که فدراسیون شترسواری عربستان سعودی در طائف برگزار می‌کند، زنان نیز سوار  شتر شدند و در این مسابقات شرکت کردند.

مسابقات با شش دور رقابت «ماراتن» شترسواران مرد و زن افتتاح شد.

قدمت مسابقات شتردوانی به قرن هفتم پس از میلاد بازمی‌گردد. این ورزش اکنونی یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌های رایج در فرهنگ شبه‌جزیره عربستان سعودی شده است.

شتردوانی تا کنون فقط اختصاص به مردان داشت، اما در سال‌های اخیر تحولات زیادی در عربستان سعودی پدید آمده است. امسال در جشن شتردوانی ولیعهد، که در محوطه میدان تاریخی طائف برگزار شد، زنان نیز برای نخستین بار شرکت کردند. زنان سعودی هودج را که در گذشته درون آن روی شتر می‌نشستند کنار گذاشتند، به شترها افسار زدند، و مانند مردان سوار بر شترها در مسابقه شرکت کردند.  

در نخستین مسابقات شتردوانی زنان در تاریخ این مسابقات، ۱۳ زن از چند کشور جهان مسافتی دو کیلومتری را طی کردند. مقام اول را تیلور دیس، شترسوار آمریکایی به دست آورد که سوار بر شتر «هملول» بود. مقام دوم را فرنوش عزت‌الله، شترسوار ایرانی، سوار بر شتر «الرهاوی» کسب کرد. همچنین، مارک وارد، شترسوار آلمانی، سوار بر شتر «معزز» به مقام سوم مسابقات زنان رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این مسابقات، اضواء العریفی، معاون وزیر ورزش و عضو شورای اجرایی کمیته المپیک و پارالمپیک عربستان سعودی، جوایز برندگان را به آن‌ها داد.

ریما بندر آل سعود، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، پیروزی زنان را با انتشار توییتی تبریگ گفت و نوشت: «جشنواره شتر ولیعهد نخستین مسابقات را با گروهی از زنان سوارکار برگزار کرد. بسیار شگفت‌انگیز است که شاهد حضور زنان از سراسر جهان باشیم که از طریق ورزش، فرهنگ عربی را جشن می‌گیرند. به تیلور دیس برای برنده شدن در مسابقات آزاد بین‌المللی تبریک می‌گویم.»

تیلور دیس، شترسوار آمریکایی که مقام اول این مسابقات را کسب کرد، پس از پیروزی گفت:‌ «از محمد بن سلمان، ولیعهد، به‌خاطر برگزاری این جشنواه بسیار تشکر می‌کنم. می‌خواهم از همه کسانی که در عربستان سعودی این امکان را برای ما شرکت‌کنندگان بین‌المللی فراهم کردند تشکر کنم. واقعا باعث افتخار است که بتوانم اینجا باشم و بخشی از رویدادی تاریخی مانند این باشم.»

او همچنین گفت: «مسابقات بسیار خوب سازمان‌دهی شده بود. وقتی می‌بینیم که مردها در حال آماده‌سازی‌اند، طناب‌ها به‌اندازه کافی محکم بسته شده است، از شترها مراقبت می‌شود، همه‌چیز همان طور بود که باید می‌بود. سردرگمی نداشتیم. شترها آماده بودند. سوار شدیم و مسابقه را شروع کردیم. اصلا زمانی برای عصبی بودن نداشتیم. همه‌چیز بدون اشکال و به‌آرامی پیش رفت.»

او همچنین گفت: «از زمان ورودم به فرودگاه طائف، احساس امنیت و شادی داشتم و مورد استقبال قرار گرفتم.»

فرنوش عزت‌الله، شترسوار ایرانی که مقام دوم این مسابقات را کسب کرد، به زبان عربی گفت: «شرکت در نخستین مسابقات شتردوانی بانوان برای من باعث افتخار بود و از همه برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در جشنواره تشکر می‌کنم.»

مارک وارد، شترسوار آلمانی، از این تجربه ابراز خوشحالی کرد و گفت: «در نخستین مسابقه‌ام در عربستان سعودی و در اولین مسابقات شتردوانی زنان در اینجا شگفت‌زده بودم و بسیار خوشحالم که بخشی از این جشنواره‌ام.»

کمیته برگزاری این جشنواره با همکاری فدراسیون بین‌المللی شتر (ICRF) ماراتن آزاد بین‌المللی ویژه بانوان را با جوایزی به مبلغ ۱۵۵ هزار ریال سعودی (۴۰ هزار دلار آمریکا) برگزار کرد. این جشنواره بخشی از تلاش‌های فداسیون شتر بین‌المللی و عربستان سعودی برای توسعه ورزش‌های زنان است.

مسابقات ماراتن بین‌المللی زنان تحت قوانین و مقررات و نظارت فدراسیون بین‌المللی برگزار می‌شود. سن شترهای شرکت‌کننده نباید کمتر از ۱۸ سال باشد و شروطی چون یونیفرم ورزشی و تجهیزات ایمنی مخصوص بر اساس معیارهای بین‌المللی باید رعایت شود. بر اساس تصمیم کمیته برگزاری، شترهای نژاد «حیل»، «ثنایا بکار»، «زمول»، و «ثنایا قعدان» اجازه دارند در این مسابقه شرکت کنند.

این جشنواره از حمایت شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، برخودار است.

© IndependentArabia

بیشتر از ورزش