عربستان سعودی در راه توانمندسازی زنان در عرصه‌ محیط‌‌زیست گام برمی‌دارد

افزایش بازرسان زن و به‌طور کلی ارتقای توانمندسازی زنان همخوان با هدف‌های چشم‌انداز ۲۰۳۰ ‏عربستان سعودی است

عربستان سعودی در سال‌های اخیر از منظر اجتماعی تسهیلات و امتیازهای زیادی برای زنان فراهم کرده است ـ AFP

عربستان سعودی در سال‌های اخیر از منظر اجتماعی تسهیلات و امتیازهای زیادی برای زنان فراهم کرده است و مداوم می‌کوشد حضور آن‌ها را در عرصه‌های گوناگون اجتماعی افزایش دهد.

در یکی از تازه‌ترین گزارش‌ها در این باره، مرکز ملی انطباق با محیط‌‌زیست عربستان سعودی، ضمن انتشار آماری، از افزایش چشمگیر تعداد زنانی خبر داد که بازرسی‌های زیست‌محیطی می‌کنند.

به گزارش عرب نیوز، در بیانیه مرکز محیط‌زیست عربستان سعودی آمده است که در مقایسه با سال گذشته، افزایش بیش از ۳۶۰ درصدی در تعداد زنان شاغل در امور بازرسی دیده می‌شود.

این مرکز همچنین اعلام کرد که تعداد بازرسان زن در همین مدت چهاربرابر شده و به ۱۱۱ نفر رسیده است.

بنا بر گزارش منتشرشده، تعداد بازرسان مرد نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته و مجموع بازرسان به ۲۶۳ نفر رسیده است. این نهاد در عین حال بر افزایش تعداد بازرسی‌های نظارت بر اجرای استانداردهای کیفی در سال جاری به ۲۲ هزار مورد بازرسی تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه بیانیه مرکز محیط‌زیست عربستان سعودی از کارآمدی بازرسان زن در اعمال ضوابط و شرایط محیطی پس از فراگیری آموزش‌های مناسب قدردانی شده است. افزایش بازرسان زن همخوان با هدف‌های توانمندسازی زنان در چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی است.

بازرسان محیط‌زیست در عربستان سعودی پس از احراز شرایطی، از جمله داشتن مدرک لیسانس یا فوق لیسانس در رشته‌های محیط‌زیست، بر اساس معیارها و ضوابط استخدامی انتخاب و به کار گرفته می‌شوند.

این مرکز محیط‌زیست عربستان سعودی برای عرضه تحصیلات تکمیلی در علوم محیطی به‌منظور تشویق دانشجویان و افزایش تحقیقات و مطالعات زیست‌محیطی، به‌تازگی توافق‌نامه‌ای با دانشگاه ملک خالد امضا کرده است.

دولت عربستان سعودی علاوه بر اینکه در بخش اقتصاد و بازرگانی در تلاش است که فرصت‌های برابری در اختیار زنان و مردان قرار دهد، در موضوع حقوق و مزد نیز میان زنان و مردان برابری ایجاد کرده است.

گام دیگری‌ که دولت عربستان سعودی در این راه برداشته است تصویب قوانین و آیین‌نامه‌های متعدد برای حمایت از زنان کارگر و کارمند و توجه به نگهداری کودکان آن‌ها هنگام کار است. از جمله می‌توان به برنامه کار از راه دور موسوم به «کار انعطاف‌پذیر» و تامین ۸۰‌ درصد هزینه رفت‌وآمد کارگران زن به خانه و محل کار- از بودجه دولت- نام برد.

هم‌اکنون، در نتیجه سیاست‌ها و طرح‌های دولت برای تقویت و ارتقای جایگاه زنان، در وضع زنان سعودی تحولی بنیادین به وجود آمده است و شماری از زنان شایسته سعودی به سمت‌های مدیریتی بالارتبه و نیز در راس وزارتخانه‌ها، سفارتخانه‌ها، یا به نمایندگی مجلس دست یافته‌اند که در گذشته در انحصار مردان بود.

بیشتر از جهان