سخنگوی کاخ سفید: به حمایت از مردم افغانستان بدون تقویت طالبان ادامه می‌دهیم

دولت آمریکا در دو سال گذشته، ۲.۳ میلیارد دلار به افغانستان تحت سلطه طالبان کمک کرده است

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفیدــ https://www.instagram.com/K_Jeanpierre/

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه ۶ شهریور (۲۸ اوت) در نشست خبری در واشنگتن، در پاسخ به پرسشی در مورد دو سالگی سلطه طالبان بر افغانستان گفت که حمایت دولت آمریکا از مردم افغانستان بدون اینکه به تقویت طالبان منجر شود، ادامه می‌یابد.

سخنگوی کاخ سفید افزود: «ما همچنان بر تلاش برای حمایت و کمک به مردم افغانستان بدون تقویت طالبان متمرکزیم.»

کارین ژان پی‌یر در مورد ممنوعیت تحصیل و اشتغال زنان در افغانستان گفت که موضع دولت آمریکا در این مورد کاملا واضح است و «ما در طرح نگرانی‌هایمان مانند تحصیل دختران با طالبان بسیار صریح بوده‌ایم و آن را کاملا روشن کرده‌ایم».

سخنگوی کاخ سفید در مورد موضع جو بایدن در مورد وضعیت زنان در افغانستان، گفت: «این چیزی است که رئیس‌جمهوری همچنان در مورد آن صریح است؛ نه فقط او بلکه دولتش.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در اوت ۲۰۲۱، پس از تصرف قدرت و تشکیل کابینه در افغانستان، درهای مدارس از کلاس هفتم تا دوازدهم را به روی دختران بستند و در دسامبر ۲۰۲۲، در فرمانی تحصیل زنان در دانشگاه‌ها را نیز ممنوع کردند.

سخنگوی کاخ سفید در حالی بر حمایت دولت آمریکا از حق آموزش و اشتغال زنان در افغانستان تاکید می‌کند که در دو سال گذشته هیچ اقدامی که طالبان را به لغو فرمان‌های صادرشده علیه زنان وادار کند، انجام نداده است. دولت آمریکا در این مدت بر تعامل بقیه دولت‌های جهان با طالبان تاکید کرده و ۲.۳ میلیارد دلار به افغانستان فرستاده است که به باور ناظران و کارشناسان، بخشی از این پول به جیب طالبان رفته و به تقویت رژیم این گروه منجر شده است.

با این حال، کارین ژان پی‌یر ادعا کرد که «مطمئنا رئیس‌جمهوری و دولت [آمریکا] از تحصیل دختران حمایت می‌کند؛ نه فقط در اینجا بلکه در افغانستان و ما می‌خواهیم این را کاملا روشن کنیم».

سخنگوی کاخ سفید افزود که دولت آمریکا پیوسته روابط و رویکردش با طالبان را ارزیابی می‌کند اما توضیح نداد دو سال سلطه طالبان بر افغانستان و تداوم منع تحصیل و اشتغال زنان در رویکرد دولت آمریکا به طالبان چه تغییری داده است.

سخنگوی کاخ سفید بدون اینکه زنان و دختران افغانستان را به طور خاص خطاب قرار دهد، گفت: «ما تا جایی که بتوانیم به مردم افغانستان کمک خواهیم کرد.»

رینا امیری، فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان، و توماس وست، فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور افغانستان، ۹ مرداد با نمایندگان طالبان در قطر ملاقات کردند. در این ملاقات که انتقادهای فراوان فعالان سیاسی و مدنی افغانستان را به دنبال داشت، دو طرف در مورد ادامه مذاکرات طالبان و دولت آمریکا، تعامل بیشتر و عمل به توافق صلح دوحه صحبت کردند.

بیشتر از جهان