ضربات مکرر به سر باعث ضایعه مغزی در ورزشکاران جوان می‌شود

 بیماری سی‌تی‌ئی مشابه آلزایمر است و در اثر ضربات مکرر به سر بروز می‌کند

در بررسی مغز افرادی که سی‌تی‌ئی در آن‌ها تشخیص داده شده بود، شکاف در غشا حائل میان دو نیمه مغز و همچنین آثار تحلیل مغز مشاهده شد‌ـ Canva

پژوهشی جدید در دانشگاه بوستون بیش از ۶۰ مورد انسفالوپاتی مزمن جراحتی یا سی‌تی‌ئی (CTE) را در ورزشکارانی مشاهده کرده است که هنگام مرگ زیر ۳۰ سال سن داشتند. این بزرگ‌ترین پژوهشی است که بیماری زوال عصبی را در افراد جوان بررسی می‌کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، حدود ۴۰ درصد مغزهایی که پژوهشگران بررسی کردند برخی از علائم اولیه این بیماری را نشان می‌داد، که با ضربه‌ها و تکان‌های مکرر سر مرتبط است.

این تحقیق که در نشریه عصب‌شناسی انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده، ۱۵۲ نمونه مغز اهدایی به بانک مغز آمریکا در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۲ را بررسی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیماری فقط از طریق کالبدشکافی تشخیص داده می‌شود و علائمی نظیر از دست دادن حافظه، گیجی، پرخاشگری، افسردگی، اختلال در قوه تشخیص و تمایل به خودکشی دارد.

برخلاف پژوهش‌های پیشین که بروز سی‌تی‌ئی را در بازیکنان حرفه‌ای فوتبال آمریکایی بررسی می‌کرد، اکثر ورزشکارانی که در این پژوهش بررسی شدند هنگام مرگ بین ۱۳ تا ۲۹ سال سن داشتند، وزشکار غیرحرفه‌ای بودند و در دوره دبیرستان و دانشگاه ورزش می‌کردند.

تمرکز این پژوهش بر گروه سنی زیر ۳۰ سال بود تا اثر عارضه‌های مرتبط با افزایش سن حذف شود.

 بیماری سی‌تی‌ئی مشابه آلزایمر است و در اثر ضربات مکرر به سر، حتی بدون ضربه مغزی، بروز می‌کند. این بیماری با تجمع پروتئین تاو در مغز همراه است که می‌تواند ریزلوله‌های عصبی را از کار بیندازد.

پژوهشگران دانشگاه بوستون در بررسی مغز افرادی که سی‌تی‌ئی در آن‌ها تشخیص داده شده بود، شکاف در غشا حائل میان دو نیمه مغز و همچنین آثار تحلیل و کوچک‌شدگی مغز مشاهده کردند.

بر اساس یافته‌های این پژوهش، علائم بالینی مشاهده‌شده در این ورزشکاران، فارغ از ابتلایشان به سی‌تی‌ئی، عبارت بود از افسردگی، دشواری در کنترل رفتار و مشکل در تصمیم‌گیری. علاوه بر این، ۴۳ درصد آن‌ها دچار سوءمصرف الکل و ۳۸ درصد دچار سوءمصرف موادمخدر بودند.

گرچه سی‌تی‌ئی فقط پس از مرگ و با کالبدشکافی تشخیص داده می‌شود، پژوهشگران دانشگاه بوستون توصیه می‌کنند که ورزشکاران در صورت بروز این علائم، برای درمان به پزشک مراجعه کنند.

به گفته پژوهشگران، هنوز تحقیق‌های بیشتری لازم است تا مشخص شود ضربات مکرر به سر چه تاثیری بر مغز می‌گذارد.

بیشتر از بهداشت و درمان