ترسیم نقشه مغز پشه، گامی بزرگ برای شناخت دقیق‌تر افکار و رفتار انسان

پژوهشگران برای اولین بار موفق شدند نقشه‌ای از مغز پشه ترسیم کنند که تمام یاخته‌های عصبی و نحوه اتصالشان با یکدیگر را نشان می‌دهد

این نقشه تک‌تک یاخته‌های عصبی‌ــ یا سلول‌های پیام‌رسان‌ــ و نحوه اتصالشان به یکدیگر را نشان می‌دهد‌ـ Twitter/@MRC_LMB

محققان دانشگاه کمبریج در پژوهشی جدید، برای اولین بار نقشه ۳۰۱۶ یاخته عصبی که مغز بچه مگس سرکه را تشکیل می‌دهد ترسیم کردند.

به گزارش اسکای نیوز، این نقشه تک‌تک یاخته‌های عصبی‌ــ یا سلول‌های پیام‌رسان‌ــ و نحوه اتصالشان به یکدیگر را نشان می‌دهد.

متخصصان می‌گویند این می‌تواند آن‌ها را یک قدم به درک سازوکار فکر و رفتار نزدیک‌تر کند و «گامی بزرگ رو به جلو» بوده است.

پروفسور مارتا زلاتیک که همراه پروفسور آلبرت کاردونا، از شورای پژوهش پزشکی آزمایشگاه زیست‌شناسی مولکولی در دانشگاه کمبریج، هدایت این پژوهش را بر عهده داشته‌ است، می‌گوید: «ساختار مدار مغز بر محاسباتی مغز می‌تواند انجام دهد اثر می‌گذارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با اشاره به اینکه تا پیش از این، ساختار مغز ترسیم نشده بود، اضافه می‌کند اکنون به‌جای حدس نحوه انجام محاسبات، می‌شود به شناخت دقیق‌تری از عملکرد مغز رسید.

به گزارش اسکای نیوز، تکمیل این پژوهش ۱۲ سال و فقط ترسیم هر یاخته عصبی یک روز طول کشیده است.

این پژوهش، که در نشریه ساینس منتشر شده است، پروژه‌ مشترک متخصصان دانشگاه کمبریج و دانشگاه جانز هاپکینز بوده است و بزرگ‌ترین نقشه‌ای را ترسیم کرده‌اند که «کانکتوم» مغز را شرح می‌دهد. کانکتوم به نقشه اتصالات عصبی مغز گفته می‌شود.

پژوهشگران برای ترسیم اتصالات عصبی مغز مگس سرکه، هزاران برش از مغز شفیره مگس را اسکن کردند و بعد آن‌ها را کنار هم گذاشتند تا نقشه کامل را به دست آورند.

در حال حاضر، فناوری موجود آن‌قدر پیشرفته نیست که اتصالات عصبی مغز جانوران پیچیده‌تر مانند پستانداران بزرگ را ترسیم کند، اما این موفقیت می‌تواند آغازی برای تغییر این مسئله باشد.

بیشتر از علوم