سازمان هواپیمایی کشوری: در دولت رئیسی ۶۰ هواپیما و هلی‌کوپتر خریده‌ایم

دست‌کم ۱۳۹ فروند هواپیما در ایران زمین‌گیر شده‌اند و به دلیل تحریم‌ها امکان تعمیر آن‌ها وجود ندارد

تاخیر و فرود اضطراری پروازهای داخلی پیوسته ادامه دارد‌ــ فردای اقتصاد

محمد محمدی‌بخش، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، گفت که جمهوری اسلامی ایران طی ۲۰ ماه گذشته ۶۰ فروند هواپیما و هلی‌کوپتر خریداری کرده که از این میان، ۳۰ فروند عملیاتی شده‌اند. او پیش‌تر خرید هواپیما از چین بر اساس قرارداد ۲۵ ساله بین دو کشور را تایید کرده بود. 

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه افزود که زیرساخت‌ استفاده از هواپیماها و هلی‌کوپترهای جدید از قبل آماده شده بودند و در حوزه تعمیر و نگهداری آن‌ها «مشکلی» وجود ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در عین حال اذعان کرد ۱۳۹ فروند هواپیما در ایران دو سال و بیشتر است که زمین‌گیر شده‌اند. به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمدی‌بخش ضمن اعتراف به اینکه تحریم‌های بین‌المللی بر حمل‌و‌نقل هوایی ایران تاثیر گذاشته‌اند، در تلاش برای اثبات فائق‌ آمدن بر تحریم‌ها گفت که بیش از هزار قطعه هواپیما در داخل ایران طراحی و تولید می‌شوند.

او همچنین ادعا کرد که وزارت راه و شهرسازی در تلاش است عمر ناوگان هوایی ایران را که ۲۶ سال است، پنج سال کاهش دهد و به زیر ۲۰ سال برساند. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری پیش‌تر هم مدعی شده بود که عمر ناوگان هوایی در ایران ۲۸ سال بود اما در دولت ابراهیم رئیسی به ۲۶ سال کاهش یافت.

این ادعاها در حالی به‌‌تناوب تکرار می‌شوند که ناوگان هوایی ایران به‌شدت فرسوده و ناایمن است و درباره شمار هواپیماهای زمین‌گیر هم تناقض‌های آماری وجود دارد.

محمدی‌بخش پیش از این گفته بود در حالی که به ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز است، شمار هواپیماهای عملیاتی در خط پرواز ۱۸۰ فروند است. او همچنین اذعان کرد که برخی هواپیماهای زمین‌گیر امکان بازگشت به چرخه را ندارند و باید در پارکینگ دائمی هواپیماهای زمین‌گیر که قرار است در همدان ساخته شود، نگهداری شوند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران اواخر مرداد در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که از مهر ۱۴۰۰، هیچ‌ هواپیما و موتوری برای تعمیر به خارج اعزام نشده‌ و «توانمندی» تعمیر آن‌ها در جمهوری اسلامی ایجاد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های دولتی از یک سو با ادعای اینکه توان تعمیر هواپیماها در داخل وجود دارد، می‌کوشند تحریم‌های بین‌المللی را بی‌تاثیر جلوه دهند و از سوی دیگر اذعان می‌کنند که به‌رغم نیاز حمل‌ونقل هوایی، شماری از هواپیماها بیش از دو سال است که زمین‌گیر مانده‌اند.

علاوه بر اینکه ناامن بودن حمل‌ونقل هوایی در ایران به دلیل نقص فنی هواپیماها به چالشی جدی برای مردم تبدیل شده است، تاخیر و فرود اضطراری پروازهای داخلی هم پیوسته ادامه دارد. روز شنبه ۴ شهریور رسانه‌های داخلی ایران خبر دادند دو پرواز ایرانی از مبدا تهران و مشهد به کشورهای همسایه به دلیل نقص فنی مجبور به فرود اضطراری شده‌اند. پرواز اول متعلق به شرکت قشم‌ایر از مبدا تهران به مقصد استانبول بود و پرواز دوم از مشهد به نجف در حرکت بود که اندکی پس از برخاستن، مجبور به فرود اضطراری شد.

اوایل مرداد نیز یک هواپیمای آموزشی فرودگاه پیام کرج با دو سرنشین به‌ دلیل نقص فنی سقوط کرد و هر دو سرنشین آن جان باختند. این تنها آمار مربوط به یک ماه اخیر است؛ در حالی‌ که نقص فنی هواپیماها و فرود اضطراری آن‌ها به یکی از اخبار تکرارشونده در رسانه‌های ایران تبدیل شده‌اند.  

تابستان گذشته روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «ناوگان فرسوده؛ زنگ خطری برای پروازهای آتی»، نوشت: «حدود ۴۰۰ فروند هواپیمای مسافری در ایران داریم که یک‌چهارم آن‌ها کاملا از چرخه عملیاتی خارج شده و غیرقابل استفاده‌اند و از این تعداد نیز نیمی از آن‌ها با مشکل کمبود قطعه مواجه‌اند و مابقی اجازه پرواز دارند.»

در این گزارش آمده بود چنانچه سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهادی حاکمیتی سختگیری‌هایش را بیشتر کند و ایمنی را مدنظر قرار دهد، ممکن است تمام هواپیماها زمین‌گیر شوند.