اسلامی: غنی‌سازی اورانیوم طبق برنامه اقدام راهبردی انجام می‌شود

رئیس‌ سازمان انرژی اتمی ایران از سفر معاون رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، به تهران خبر داد

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ـ AFP

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، یکشنبه، ۵ شهریور (۲۷ اوت)، در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شد که از چهار مکانی که آژانس در ایران به آن‌ها مشکوک بوده، فقط دو مکان باقی مانده است.

به گزارش رسانه‌های داخلی، اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره مکان‌های باقیمانده، گفت: «مذاکرات ما با آژانس نیست، بلکه با باقیمانده پنج به علاوه یک است که این روند از سوی وزارت امور خارجه طی می‌شود. تعامل ما با آژانس در چارچوب پادمان و ان‌پ‌تی انجام می‌شود و امیدواریم موضوع دو مکان باقیمانده نیز حل شود.»

معاون رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران درباره سطح غنی‌سازی اورانیوم نیز افزود: «غنی‌سازی طبق برنامه اقدام راهبردی در چارچوب تدابیر کلی نظام انجام می‌شود.»

در دولت حسن روحانی، رئيس‌ جمهوری پیشین ایران، مجلس شورای اسلامی طرحی با دو فوریت به نام «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» به تصویب رساند که دولت را مکلف می‌کرد تا برنامه هسته‌ای را توسعه، و میزان غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد. دولت روحانی در آن زمان با انتقاد از این قانون که با نظر محمدباقر قالیباف، رئيس مجلس، به تصویب رسیده بود، آن‌ را مانعی در مسیر رسیدن به توافق با آمریکا بر سر احیای توافق هسته‌ای می‌دانست. پس از آن بود که روند غنی‌سازی اورانیوم ایران به تدریج افزایش یافت و به سطح ۶۰ درصد رسید.

با این حال، اوایل ماه جاری میلادی، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت که ایران میزان اورانیوم غنی‌سازی شده ۶۰ درصدی خود را تا حد چشمگیری کاهش داده است. بنا به این گزارش، تهران همچنین بخشی از اورانیوم غنی‌سازی شده موجود خود را رقیق کرده است.

وال‌استریت ژورنال در ادامه افزود که مقام‌های آمریکایی و اروپایی به ایران گفته‌اند که اگر تنش‌ها در تابستان کاهش یابد، برای گفت‌وگوهای گسترده‌تر در اواخر سال جاری میلادی، از جمله در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، آماده خواهند بود.

دولت بایدن امیدوار است که تا آغاز روند انتخابات ریاست‌ جمهوری سال آینده میلادی در آمریکا، جلو وقوع هرگونه بحران بزرگ با ایران گرفته شود. در مقابل، منتقدان او می‌گویند که ایران اگرچه از سرعت پیشروی برنامه هسته‌ای خود اندکی کاسته، در مقابل، تهدیدهای منطقه‌ای را افزایش داده و به روسیه در جنگ علیه اوکراین کمک نظامی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسلامی همچنین در بخش دیگری از سخنانش در حاشیه مراسم رونمایی از «رادیونوکلئید سزیم-۱۳۷»، از سفر معاون رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، به تهران خبر داد و گفت: «رفت‌وآمدها با آژانس ادامه دارد و قرار است معاون رافائل گروسی به ایران بیاید. ما هم در کنفرانس عمومی سالانه آژانس در اواخر شهریور شرکت می‌کنیم و در حاشیه آن با گروسی دیدار و گفت‌وگو خواهیم داشت.»

محمد اسلامی همچنین مدعی شد که ایران برای کمک به عربستان سعودی به منظور احداث نیروگاه هسته‌ای آمادگی دارد، و گفت: «چین اعلام آمادگی کرده که در عربستان [سعودی] نیروگاه بسازد. ما هم آماده همکاری هستیم و اکنون در حوزه رادیودارو پیگیری‌ها در حال انجام است. با برقراری روابط سیاسی حتما اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین با تاکید بر اینکه سنگ‌بنا در انرژی اتمی، سوخت هسته‌ای است و مبنای آن، غنی‌سازی، گفت: «شما وقتی معادن دارید، مواد را باید استخراج و فراوری کنید، کیک زرد تولید کنید، و می‌توانید ادعا کنید که چرخه سوخت هسته‌ای دارید.»

یکشنبه، ۵ شهریور، پروژه تولید «رادیونو کلیید سزیم- ۱۳۷» در مقیاس آزمایشگاهی به منزله یکی از دستاوردهای صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه «روایت خدمت» رونمایی شد. مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی‌اند که برای نخستین بار در ایران، دانش فنی لازم برای جداسازی و تخلیص سزیم-۱۳۷ از محصولات شکافت اورانیوم بومی‌سازی شده است. سزیم ۱۳۷ با نیمه عمر ۳۰ - ۱۷ سال به صورت طبیعی وجود ندارد و در اثر فعالیت‌های راکتورهای هسته‌ای، عمدتا در سوخت هسته‌ای مصرف شده و پسماندهای پرتوزا، یافت می‌شود.