تیراندازی نژادپرستانه در فلوریدا؛ هر سه قربانی سیاه‌پوست بودند

مرد مسلح سفیدپوست که خودش را نیز کشت، بر تنفرش از سیاه‌پوستان تاکید کرده بود

یک مرد سفیدپوست مسلح به یک تفنگ پرقدرت و یک تفنگ دستی روز شنبه، ۴ شهریورماه، سه فرد سیاه‌پوست را در فروشگاهی واقع در جکسون‌ویل فلوریدا کشت و سپس به خودش تیراندازی کرد؛ اقدامی که پلیس آن را «جنایتی با انگیزه نژادی» توصیف کرد.

به گزارش رویترز، تی.کی واترز، از مقام‌های پلیس جکسون‌ویل، در یک کنفرانس مطبوعاتی در این زمینه گفت: «هر سه قربانی شامل دو مرد و یک زن، سیاه‌پوست بودند. فرد تیرانداز مردی سفیدپوست بود که به نظر می‌رسد در این اقدام خشونت‌آمیز به‌تنهایی عمل کرده و همدستی نداشته است.»

او در ادامه گفت که فرد متهم پیش از تیراندازی چند نامه برای رسانه‌ها، والدینش و مقام‌های شهری نوشته و به تنفرش از سیاه‌پوستان اعتراف کرده بود.

واترز ضمن اشاره به سلاح‌های فرد مهاجم از جمله یک تفنگ بلند نیمه‌خودکار سبک‌وزن که اغلب در تیراندازی‌های گروهی استفاده می‌شود، گفت: «تنفری که انگیزه قتل تیرانداز بود، جای تامل دارد و بر میزان خشم و تاسف از این حادثه می‌افزاید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته پلیس، فرد متهم ابتدا در یک کالج محلی سیاه‌پوستان دیده شد، سپس قبل از ورود به یک فروشگاه محلی جلیقه پوشید و ماسک زد و در آنجا شروع به تیراندازی کرد.

شری اونکس، مامور ویژه مسئول دفتر اف‌بی‌آی جکسون‌ویل، در این باره گفت که مقام‌های فدرال تحقیقات را آغاز کرده‌اند و این حادثه را به‌عنوان «جنایت ناشی از نفرت» دنبال خواهند کرد. اونکس تاکید کرد: «جرائم ناشی از نفرت همیشه اولویت اصلی اف‌بی‌آی بوده‌اند و خواهد بود، زیرا این جنایات نه‌ فقط حمله به یک یا چند قربانی، بلکه اقدامی برای تهدید و ارعاب کل جامعه‌اند.»

ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا، در واکنش به این حمله نژادپرستانه، چنین اقدامی را محکوم کرد و گفت: «به گزارش پلیس، تیرانداز انگیزه نژادی داشت. او مردم را بر اساس نژاد آن‌ها هدف قرار داد و این کاملا غیرقابل قبول است.»

تیراندازی در شهرهای مختلف ایالات متحده در طول دوران همه‌گیری کرونا و پس از آن به‌شدت افزایش یافت و اکنون جوامع محلی مانند شهرهای بزرگ‌تر با عواقب تیراندازی‌های گروهی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

بر اساس گزارش نهاد «آرشیو خشونت مسلحانه»، تیراندازی‌های گروهی در ایالات متحده به امری عادی تبدیل شده، به طوری که در سال ۲۰۲۳ حدود ۴۶۹ مورد از آن ثبت شده است. این سازمان مدنی تیراندازی گروهی را شلیک با اسلحه تعریف می‌کند که در آن دست‌کم چهار نفر یا بیش از آن (بدون احتساب تیرانداز) مجروح یا کشته شوند.

حادثه روز شنبه در جکسون‌ویل به تیراندازی سال گذشته در بوفالو شباهت زیادی دارد؛ جایی که یک نژادپرست خودبرتربین سفیدپوست ۱۰ فرد سیاه‌پوست را کشت.

موضوع کنترل خرید و فروش اسلحه یکی از مباحث جنجالی در آمریکا است و بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها موافقان و مخالفان سرسختی دارد. بنا بر آمار منتشرشده، در ۴۱ بخش از ایالت‌های سراسر آمریکا شمار فروشندگان سلاح دست‌کم ۱۰ برابر مراکز تخصصی بهداشت و سلامت روان است.

بیشتر از جهان