تشکیل پرونده قضایی برای مهدی یراحی

ترانه «روسریتو» از این خواننده به‌تازگی در مخالفت با حجاب اجباری و حمایت از مقاومت زنان ایران منتشر شده است

پس از انتشار آخرین ترانه مهدی یراحی در شبکه‌‎های اجتماعی با عنوان «روسریتو»، خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، شنبه شب، چهارم شهریورماه، اعلام کرد که «در پی انتشار یک ترانه غیرقانونی و خلاف اخلاق و عرف جامعه اسلامی» برای این هنرمند حامی خیزش سراسری پرونده قضایی تشکیل شده است.

میزان در ادامه نوشت: «یراحی پیش‌تر در بحبوحه اغتشاشات سال گذشته هم ترانه پرحاشیه دیگری منتشر کرده بود. با تشکیل پرونده قضایی برای یراحی، با او برخورد قضایی مقتضی صورت خواهد گرفت.»

آخرین ترانه مهدی یراحی، «روسریتو»، در روزهای اخیر منتشر شده است. ویدیوکلیپ این ترانه نیز هم‌زمان با انتشار آن پخش شد. در این ویدیو، تصاویری از اعتراض‌های زنان در ایران و از سر برداشتن روسری در خیابان‌های ایران به تصویر کشیده شده است. این اولین بار نیست که مهدی یراحی حمایتش از خیزش سراسری را اعلام می‌کند. او در جریان خیزش سراسری نیز با انتشار دو ترانه دیگر به نام‌‌های «سرود زن» و «سرود زندگی» کنار معترضان ایستاد.

مهدی یراحی در سال ۱۳۸۸ با خواندن ترانه «هوای تو» برای تیتراژ برنامه ماه‌عسل با اجرای احسان علیخانی در شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی به شهرت رسید. او در سال ۱۳۹۰ آلبوم «منو رها کن» را به بازار داد. یراحی در چند سال گذشته به خواندن ترانه‌های اجتماعی روی آورد و همین باعث شد تا دوران ممنوع‌الکاری و لغو کنسرت‌هایش آغاز شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان خیزش سراسری اعلام شد که قوه قضاییه ده‌ها هنرمند معترض را ممنوع‌المعامله کرده است. پس از اعلام این خبر، مهدی یراحی با انتشار عکسی از ممنوع‌المعامله شدنش خبر داد و نوشت: «از جرم خودم راضی‌ام.»

این اولین بار نیست که فشارهای امنیتی بر خوانندگان و آهنگسازان تشدید می‌شود. پیش از این در روزهای آغازین خیزش سراسری، شروین حاجی‌پور پس از خواندن ترانه «برای»، ۷ مهرماه ۱۴۰۱ در منزلش بازداشت شد. ویدیو این ترانه تنها در حساب شخصی شروین در اینستاگرام طی سه روز، با وجود محدودیت‌های فیلترینگ، نزدیک به ۴۰ میلیون بار دیده شد. این ترانه از همان روزهای نخست انتشار با استقبال عمومی روبه‌رو و به یکی از نمادهای خیزش ۱۴۰۱ ایران تبدیل شد. با فراگیر شدن این ویدیو و هم‌زمان با بازداشت شروین، این ویدیو نیز از صفحه شخصی او حذف شد.

با همه این‌ها، حاجی‌پور با «برای» جایزه جهانی گرمی بهترین ترانه برای تغییر اجتماعی سال ۲۰۲۳ را برنده شد. جیل بایدن، بانوی اول ایالات متحده آمریکا، در مراسم اهدای این جایزه ضمن اعلام نام او، این ترانه را ستود و از کشته‌ شدن مهسا امینی و خیزش «زن، زندگی، آزادی» در ایران یاد کرد. حاجی‌پور در واکنش به بردن این جایزه، با انتشار عکسی از خود در اینستاگرام، نوشت: «ما بردیم.»