جنجال‌های یک بوسه؛ فیفا رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا را تعلیق کرد

پیش از تصمیم فیفا، فدراسیون فوتبال اسپانیا تاکید کرده بود از رئیس خود دفاع می‌کند و هم‌زمان، تیم ملی زنان اسپانیا تهدید کرده بود تا وقتی روبالس رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا باشد، این تیم بازی نخواهد کرد

AFP

فیفا، فدراسیون بین‌المللی فوتباال، روز شنبه اعلام کرد که لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا، را به مدت ۹۰ روز از کار تعلیق می‌کند تا در مورد رفتارش در شب پیروزی اسپانیا در فینال جام جهانی زنان تحقیق شود.

روببالس جلو دوربین‌ها لب‌های جنیفر هرموسو، یکی از ستاره‌های تیم ملی اسپانیا، را بوسید و به نظر می‌رسید این اقدام خلاف میل هرموسو بوده باشد.

فیفا روز شنبه در بیانیه‌ای تاکید کرد که روبیالس فعلا اجازه انجام «هیچ‌گونه فعالیت مربوط به فوتبال» را ندارد و در ضمن به او و فدراسیون فوتبال اسپانیا دستور داد که با هرموسو تماس نگیرند.

پیشتر، روز شنبه فدراسیون فوتبال اسپانیا تهدید کرده بود که برای دفاع از رئیس خود، لوئیس روبیالس، با وجود طوفانی از انتقادها به‌دلیل گرفتن سر جنی هرموسو و بوسیدن لب‌های او پس از قهرمانی اسپانیا در جام جهانی زنان، دست به اقدام قانونی خواهد زد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه‌ای که در ساعات اولیه روز شنبه منتشر شد، فدراسیون فوتبال اسپانیا اعلام کرد در مورد آنچه هرموسو انجام داده یا افرادی که به جای او صحبت می‌کنند دروغ‌هایی گفته شده است. در بیانیه وب‌سایت فدراسیون سلطنتی فوتبال اسپانیا آمده است که این فدراسیون اقدام‌های قانونی مناسبی را برای دفاع از اعتبار روبیالس انجام خواهد داد، اما اشاره‌ای نشده است که این اقدام شامل چه مواردی خواهد بود.

روبیالس روز جمعه از استعفا به‌دلیل اقدام‌های خود در یکشنبه گذشته، ۲۰ اوت، پس از پیروزی اسپانیا در سیدنی، خودداری کرد و به دنبال دفاع از رفتار خود بود و این بوسه را «خودجوش، متقابل، سرخوشانه و توافقی» خواند.

هرموسو گفت که به این بوسه رضایت نداده و احساس می‌کند «آسیب‌پذیر و قربانی تعرض و آزار» است.

او حمایت دولت اسپانیا را به همراه دارد، که گرچه نمی‌تواند روبیالس را اخراج کند، اما به شدت اقدام‌های او را محکوم کرده و به‌دنبال تعلیق او با استفاده از روندی قانونی در دادگاه ورزشی است.

در این میان، تیم زنان اسپانیا نیزدر حمایت از هرموسو سر به شورش برداشته است. در بیانیه مشترکی که عصر جمعه از طریق اتحادیه «فوت‌پرو» (FUTPRO) ارسال شد، هر ۲۳ نفر بازیکنان تیم قهرمان جام جهانی از جمله هرموسو و همچنین ۳۲ عضو دیگر تیم گفتند تا زمانی که روبیالس رئیس فدراسیون باقی بماند، در مسابقات بین‌المللی بازی نخواهند کرد.

در همان بیانیه، هرموسو ادعای روبیالس مبنی بر توافقی بودن بوسه او را رد کرد و نوشت: «می‌خواهم توضیح دهم که همان‌طور که در تصاویر مشاهده می‌شود، در هیچ زمانی به بوسه‌ای که او به من داد رضایت نداده بودم.»

این فدراسیون در بیانیه خود در اوایل روز شنبه اعلام کرد: «فدراسیون و رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا با توجه به جدی بودن محتوای بیانیه مطبوعاتی اتحادیه «فوت‌پرو» (FUTPRO)، اقدام‌های قانونی مربوطه را انجام خواهند داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فدراسیون اضافه کرد که «در جایی که حاکمیت قانون وجود دارد... نظرات با حقایق و شواهد مقابله می‌شود و دروغ‌ها در دادگاه رد خواهند شد».

در این بیانیه آمده است: «آراف‌ای‌اف (RFEF) و رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا هر یک از دروغ هایی را که شخصی به نمایندگی از بازیکن یا در صورت لزوم خود بازیکن منتشر کرده باشند، برملا خواهند کرد.»

خشم حامیان مالی

دو مورد از حامیان مالی تیم ملی فوتبال بانوان اسپانیا روز جمعه از بازیکنان حمایت کردند.

شرکت هواپیمایی ایبریا، بخشی از گروه خطوط هوایی متحد بین‌المللی (ICAG.L)، اعلام کرد: «هنگامی که موقعیت‌هایی رخ می‌دهد که برای جامعه‌ای توسعه‌یافته، مدرن، و برابری‌طلب مانند اسپانیا نامناسب است، ایبریا از اقدام‌های متناسب و مرتبط در جهت حفظ حقوق و منزلت ورزشکاران حمایت می‌کند.»

به نقل از خبرگزاری اسپانیایی «ای‌اف‌ای» (EFE)، شرکت برق (Iberdrola (IBE.MC)) اعلام کرد: «ما با نگرانی وضعیتی را نظاره‌ می‌کنیم که در چند روز گذشته ایجاد شده و پیروزی بزرگ تیم ملی را خدشه دار کرده است.»

انتظار می رفت روبیالس در جلسه اضطراری روز جمعه فدراسیون استعفا دهد. در عوض او بارها گفت که دست از کار برنمی‌دارد و شکایت کرد که «فمینیست‌های دروغین» «در تلاش برای کشتن من‌اند».

یولاندا دیاز، سرپرست وزارت کار، سخنرانی او را «غیرقابل قبول» خواند. او در رسانه‌های اجتماعی نوشت: «دولت باید اقدام کند و اقدام‌های فوری انجام دهد: معافیت از مجازات اقدام‌های زن‌ستیزانه پایان یافته است. روبیالس نمی تواند در قدرت باقی بماند.»

مسائل جنسیتی در سال‌های اخیر به یک موضوع برجسته در اسپانیا تبدیل شده است. طی این سال‌ها، ده‌ها هزار زن در راهپیمایی‌های خیابانی در اعتراض به سوءاستفاده جنسی و خشونت شرکت کرده‌اند.

دولت ائتلافی به رهبری سوسیالیست‌ها اصلاحات قانونی از جمله حقوق برابر، سقط جنین، کار جنسی و حقوق تراجنسیتی‌ها را رهبری کرده است.
اظهارات روبیالس و واکنش حمایتی‌ای که او از طرف بسیاری از حضار در جلسه فدراسیون در روز جمعه دریافت کرد، به‌طور گسترده در رسانه‌‌های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفت. تیم ملی انگلستان در توییتی اعلام کرد: «ما همه در کنار شما هستیم، جنی هرموسو و همه بازیکنان تیم اسپانیا.»

بیشتر از فوتبال