وزیر دادگستری دانمارک: قرآن‌سوزی را ممنوع می‌کنیم

پیتر هوملگارد قرآن‌سوزی را «عملی غیرهمدلانه» دانست که به دانمارک و منافع آن آسیب می‌رساند

دولت دانمارک می‌گوید سوزاندن متون مقدس به سود افراط‌گرایان است ـ AFP

دانمارک، روز جمعه، ۲۵ اوت (سوم شهریور)، اعلام کرد که قصد دارد سوزاندن قرآن را ممنوع کند. این تصمیم پس از آن گرفته شد که اقدامات هفته‌های گذشته در دانمارک و سوئد و هتک حرمت به کتاب مقدس مسلمانان، خشم جامعه اسلامی را برانگیخت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیتر هوملگارد، وزیر دادگستری دانمارک، به خبرنگاران گفت که دولت لایحه‌ای ارائه خواهد کرد که «رفتار نامناسب با اشیا و نمادهای مهم مذهبی را ممنوع می‌کند.»

او گفت که هدف از تصویب این قانون به‌ویژه در ارتباط با ممنوعیت سوزاندن و هتک حرمت کتاب‌های مذهبی در اماکن عمومی است.

وزیر دادگستری دانمارک قرآن‌سوزی را «عملی غیرهمدلانه» دانست و گفت که چنین اقداماتی «به دانمارک و منافع آن آسیب می‌رساند.»

به گفته او، لایحه جدید به قانون جزایی دانمارک که درباره موضوعات مرتبط با امنیت ملی است اضافه خواهد شد.

هوملگارد تامین امنیت ملی را انگیزه اصلی این ممنوعیت جدید خواند و افزود: «ما نمی‌توانیم نظاره‌گر این باشیم که عده‌ای دست به کاری بزنند تا واکنش‌های خشونت‌آمیز را برانگیزند.»

گفته می‌شود که این قانون جدید در مورد هتک حرمت به کتاب‌های مذهبی، از‌جمله انجیل، تورات یا نمادهایی مانند صلیب نیز اعمال خواهد شد و افراد خاطی با جریمه نقدی و دو سال زندان مواجه می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این نیز وزارت امور خارجه دانمارک با صدور بیانیه‌ای تاکید کرده بود: «با توجه به اینکه اقداماتی از‌جمله قرآن‌سوزی به سود افراط‌‌گرایان است، دولت می‌خواهد مداخله در شرایطی را که طی آن به سایر کشورها، فرهنگ‌ها و مذاهب توهین می‌شود و ممکن است پیامدهای منفی زیادی به‌ویژه در حوزه امنیت داشته باشد، بررسی کند.»

اعتراض‌های اخیر مسلمانان به هتک حرمت قرآن، تنش‌های دیپلماتیک میان کشورهای منطقه خاورمیانه و دو کشور شمال اروپا را افزایش داده است.

دولت دانمارک با اشاره به این تنش‌ها خاطرنشان کرد: «اعتراض‌ها به سطحی رسیده است که دانمارک در بسیاری از نقاط جهان به‌عنوان کشوری تلقی می‌شود که توهین و تحقیر فرهنگ‌ها، مذاهب و سنت‌های دیگر کشورها را تسهیل می‌کند. باید در نظر داشته باشیم که هدف اولیه برخی از اقدام‌ها تحریک‌آمیز بوده است و می‌تواند عواقب زیادی داشته باشد.»

پس از اعلام وزارت امور خارجه دانمارک درباره بررسی اعطای مجوز به سوزاندن کتاب‌های مقدس، اولاف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد، نیز در بیانیه‌‌ای جداگانه‌ گفت که با همتای دانمارکی‌اش در تماس نزدیک بوده و در سوئد هم روندی مشابه در حال اجرا است.

اداره مهاجرت سوئد همچنین اعلام کرد که مجوز اقامت سلوان مومیکا، مهاجر ۳۷ ساله عراقی که مقابل مسجد اصلی شهر استکهلم صفحات یک قرآن را پاره کرد و آتش زد، بازنگری خواهد شد.

پلیس سوئد در چند ماه گذشته به چند درخواست برای برگزاری تجمع و «سوزاندن قرآن» جواب رد داده بود، اما دادگاهی در سوئد این اقدام پلیس را «نقض آزادی بیان» و دیگر حقوق تضمین‌شده در قانون اساسی سوئد دانست.

پس از صدور مجوز برای سوزاندن قرآن، نمایندگان هر دو کشور دانمارک و سوئد در بسیاری از کشورهای خاورمیانه احضار شدند. ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی دوم ژوئیه در نشست فوق‌العاده‌ این سازمان به میزبانی عربستان سعودی، رئیس دوره‌ای نشست و رئیس کمیته اجرایی این سازمان، در جده گرد هم آمدند و در بیانیه‌ای از همه کشورهای عضو این سازمان خواستند که به منظور جلوگیری از تکرار حوادث مرتبط با «هتک حرمت به قرآن»، تدابیری جمعی و یکپارچه‌ اتخاذ کنند.

بیشتر از جهان