فهرست منتقدان و دشمنان پوتین که احتمالا او در قتل آن‌ها دخیل بوده است

پریگوژین احتمالا تازه‌ترین خار چشم پوتین بود که با مرگی نابهنگام از بین رفت

پوتین حین بازدید از مقر اداره اصلی اطلاعات روسیه در مسکو، نوامبر ۲۰۰۶ــ DMITRY ASTAKHOV/POOL/AFP

پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، سرهنگ دوم کاگ‌ب و رئیس سابق سازمان امنیت فدرال روسیه مظنون است که منتقدانش را ترور می‌کند و هر چند وقت یک‌ بار نامی دیگر به فهرست این افراد که به شکلی مرموز و مشابه کشته می‌شوند، افزوده می‌شود.

بیزنس اینسایدر نام منتقدان پوتین را که او مظنون به صدور فرمان ترور آن‌ها است، به شرح زیر فهرست کرده است:

یوگنی پریگوژین

تاس، خبرگزاری دولتی روسیه، روز چهارشنبه اول شهریور، گزارش داد که رهبر گروه واگنر و کودتای نافرجام اخیر علیه پوتین احتمالا در سانحه هوایی جان باخته باشد.

مرگ تاییدنشده پریگوژین درپی چند ماه پرفرازونشیب رخ داد. او شهرتش را مدیون نزدیکی‌اش به پوتین، تشکیل گروه مزدوران واگنر و نیز انتقاد علنی از رهبری نظامی پوتین به دلیل برنامه‌ریزی نادرست او در جنگ اوکراین بود. پریگوژین از کرملین به دلیل سوءاستفاده از نیروهای واگنر انتقاد کرد و در نهایت کودتای نافرجامی علیه رهبر روسیه ترتیب داد که به تبعید او و سربازانش انجامید.

محل اقامت و وضعیت امنیتی او تاحدی نامعلوم بود، با این حال تنها چند روز پس از آن شورش نافرجام، با پوتین حضوری ملاقات کرد و هفته‌های بعد نیز در نشستی مهم با رهبران آفریقایی دیده شد.

احتمالا پریگوژین ملقب به «آشپز پوتین» تازه‌ترین خار چشم پوتین بود که با مرگی نابهنگام از بین رفت.  

پاول آنتوف

این سرمایه‌دار روس دسامبر ۲۰۲۲، درست ۲۵ روز پس از تولد ۶۵ سالگی‌اش، ظاهرا از پنجره هتلی در رایاگادا هندوستان سقوط کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، این سیاستمدار و میلیونر پس از حمله موشکی به کی‌یف، در واتس‌اپ از جنگ پوتین با اوکراین انتقاد کرد اما این پیام را به‌سرعت حذف و ادعا کرد که شخص دیگری آن را نوشته است.

راویل ماگانوف

سی‌ان‌بی‌سی گزارش داده که راویل ماگانوف، رئیس شرکت نفتی لوک‌اویل (Lukoil)، از حمله روسیه به اوکراین آشکارا انتقاد کرده بود. بر اساس این گزارش، این شرکت اندکی پس از آغاز جنگ، خواستار «پایان سریع این درگیری مسلحانه» شد. ‌

این نشریه گزارش داد که ماگانوف در سپتامبر ۲۰۲۲، درست مثل آنتوف بر اثر سقوط از پنجره بیمارستانی در مسکو جان باخت. اما در بیانیه‌ لوک‌اویل که اکنون حذف شده، آمده بود که این مرد ۶۷ ساله «در پی ابتلا به یک بیماری شدید» درگذشت.

دان راپوپورت

این تاجر در شبکه‌های اجتماعی بارها علنا جنگ روسیه و اوکراین را محکوم و بر حمایتش از اوکراین تاکید کرده بود.

جسد او را اوت ۲۰۲۲ مقابل آپارتمانی در واشنگتن دی‌سی کشف کردند. پلیس جسد او را با گواهینامه رانندگی فلوریدا، کلاهی سیاه، کمی بیش از دو هزار و ۵۰۰ دلار پول نقد و دمپایی نارنجی کشف کرد.

میخائیل لسین

میخائیل لسین، وزیر مطبوعات سابق روسیه، نوامبر ۲۰۱۵ در یکی از اتاق‌های هتلی در واشنگتن دی‌سی بر اثر ضربه به سر جانش را از دست داد.

لسین، موسس شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان راشا تودی (RT)، در نظر داشت طی معامله‌ای با اف‌بی‌آی، از خود در برابر اتهام فساد محافظت کند. او سال‌ها در بطن حیات سیاسی روسیه قرار داشت و احتمالا در مورد عملکرد درونی صاحبان قدرت و ثروت چیزهای زیادی می‌دانست.

بوریس نمتسوف

بوریس نمتسوف، معاون نخست‌وزیر سابق روسیه در زمان بوریس یلتسین، به یکی از منتقدان سرسخت پوتین تبدیل شد و او را متهم کرد که از الیگارش‌ها پول می‌گیرد.

او سال ۲۰۱۵ هنگامی که از رستوران به خانه برمی‌گشت، در فاصله چند متری کرملین از پشت هدف اصابت گلوله قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بوریس برزوفسکی

بوریس برزوفسکی یک الیگارش روس بود که پس از درگیری با پوتین به بریتانیا گریخت. او در دوران تبعیدش تهدید کرد پوتین را با استفاده از نیروی نظامی سرنگون خواهد کرد.

جسد او را مارس ۲۰۱۳ در خانه‌اش در برکشایر با رگ‌بندی دور گردنش داخل حمام یافتند که ظاهرا خودکشی کرده بود اما پزشکی قانونی نتوانست چگونگی آن را توضیح بدهد و تحقیقات درباره مرگ او، وقوع جرم را تایید کرد.

ناتالیا استمیرووا

ناتالیا استمیرووا روزنامه‌نگاری بود که گاهی با آنا پولیتکوفسکایا، روزنامه‌نگار و فعال مشهور حقوق بشر، همکاری می‌کرد.

او در حال بررسی موارد نقض حقوق بشر نیروهای طرفدار دولت روسیه در جمهوری چچن بود و برای یک گروه مستقل مدافع حقوق بشر به نام مموریال کار می‌کرد.

در سال ۲۰۰۹ او را از جلو خانه‌اش ربودند و سپس در جنگل به سر و سینه‌اش شلیک کردند. هیچ فردی به جرم قتل او محکوم نشد.

استانیسلاو مارکلوف و آناستازیا بابورووا

استانیسلاو مارکلوف، وکیل حقوق بشر، وکالت پولیتکوفسکایا و سایر روزنامه‌نگاران منتقد پوتین را به عهده داشت.  

در سال ۲۰۰۹، یک مرد مسلح نقابدار در نزدیکی کرملین به او شلیک کرد. آناستازیا بابورووا، روزنامه‌نگاری که کنار او راه می‌رفت و قصد داشت به او کمک کند، نیز هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

الکساندر لیتویننکو

الکساندر لیتویننکو مامور سابق کاگ‌ب بود که در سال ۲۰۰۶ سه هفته پس از نوشیدن فنجانی چای در هتلی در لندن که آغشته به ماده رادیواکتیو بسیار سمی پلونیوم ۲۱۰ بود، درگذشت.

لیتویننکو از منتقدان سرسخت پوتین بود و او را به انفجار یک آپارتمان و صدور دستور قتل آنا پولیتکوفسایا متهم کرده بود.

ماموران بریتانیایی عنوان کردند که دو مامور سازمان امنیت فدرال روسیه و مجری دستورهای پاتروشف و رئیس‌جمهوری پوتین او را مسموم کردند.

آنا پولیتکوفسکایا

او یک روزنامه‌نگار روس و منتقد پوتین بود که در کتابش با نام «روسیه پوتین» او را متهم کرد روسیه را به یک کشور پلیسی تبدیل کرده است. در سال ۲۰۰۶، قاتلانی اجیرشده بیرون آپارتمانش از فاصله نزدیک به او شلیک کردند و به قتلش رساندند.

پل کلبنیکوف

او سردبیر نسخه روسی نشریه فوربس بود و درباره فساد و زندگی خصوصی روس‌های ثروتمند افشاگری می‌کرد.

به گفته کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، او در سال ۲۰۰۴ با شلیک از یک اتومبیل در حال حرکت به قتل رسید.

سرگئی یوشنکوف

یوشنکوف سیاستمداری روس بود که تلاش می‌کرد ثابت کند دولت روسیه عامل بمب‌گذاری در یک مجتمع آپارتمانی بوده است.

بی‌بی‌سی گزارش داد که او در سال ۲۰۰۳ تنها چند ساعت پس از اینکه وزارت دادگستری سازمان سیاسی او، لیبرال راشا، را حزب نامید، در پی اصابت گلوله به قفسه سینه‌اش کشته شد.

بیشتر از جهان