قطر: توافق مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا وارد مرحله اجرایی شده است

«نقش قطر همچنان ادامه دارد و ارتباطات بین طرف‌های مختلف برای اجرای توافق آزادی زندانیان و آزادسازی پول‌های مسدود شده ایران در بانک‌ها در جریان است»

«هنوز خیلی زود است که درباره محل تبادل زندنیان و اینکه آیا در دوحه انجام می‌شود یا اینکه پول به حساب بانک‌های قطری می‌رود، صحبت کنیم»-X/@MofaQatar_AR

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر روز سه‌شنبه اعلام کرد که توافق مبادله زندانیان بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا که با «میانجی‌گری دولت قطر شکل گرفت»، وارد مرحله اجرایی شده است.

به گزارش خلیج آنلاین، الانصاری در کنفرانس خبری هفتگی گفت که «نقش قطر همچنان ادامه دارد و ارتباطات بین طرف‌های مختلف برای اجرای توافق آزادی زندانیان و آزادسازی پول‌های مسدود شده ایران در بانک‌ها در جریان است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بایدن با جمهوری اسلامی توافق کرده است که در مقابل آزادی پنج زندانی ایرانی آمریکایی از زندان‌های ایران، میلیاردها دلار پول مسدود شده جمهوری اسلامی را آزاد کند.

خبرگزاری‌های کره جنوبی اخیرا گزارش دادند که شش میلیارد دلار پول ایران از بانک‌های این کشور به سوئیس منتقل شده است.

گفته می‌شود که این پول به حساب‌هایی در احتمالا قطر یا عمان منتقل خواهد شد تا آنگونه که دولت بایدن ادعا می‌کند، جمهوری اسلامی برای موارد «بشردوستانه» از آن استفاده کند.

الانصاری در این کنفرانس خبری گفت که «هنوز خیلی زود است که درباره محل تبادل زندنیان و اینکه آیا در دوحه انجام می‌شود یا اینکه پول به حساب بانک‌های قطری می‌رود، صحبت کنیم».

سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت که در زمان مناسب در این زمینه اطلاع رسانی می‌شود. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که انجام مبادله زندانیان می‌تواند تا ماه سپتامبر به‌طول بیانجامد. تهران تاکید دارد که زندانیان پس از دسترسی جمهوری اسلامی به پول می‌توانند خاک ایران را ترک کنند.

به گزارش خلیج‌آنلاین، واشینگتن در توافقی که دهم اوت اعلام شد، گفته بود که شش میلیارد دلار در برابر آزادی پنج زندانی رفع توقیف می‌شود و پول به حساب‌هایی در قطر می‌رود.

همزمان گزارش‌هایی درباره انتقال بدهی گازی ۱۰ میلیارد دلاری عراق به ایران به بانک‌های کشور سوم هم منتشر شده است.