چین برای مهار جنبش اسلامی ترکستان شرقی به طالبان رشوه می‌دهد

قرار است یک هیئت چینی با معاون استاندار طالبان در بدخشان ملاقات کند

وزیر خارجه چین در نخستین سفر رسمی به کابل پس از به قدرت رسیدن طالبان‌ــ @QaharBalkhi/twitter

یک شبکه خبری هندی روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد (۲۲ اوت)، در گزارشی به نقل از یک منبع دیپلماتیک ارشد نوشت که چین در نظر دارد به منظور کنترل جنبش اسلامی ترکستان شرقی با استاندار طالبان در بدخشان یک «معامله پرسود» انجام دهد.

شبکه خبری نیوز ۱۸ با استناد به گفته‌های این منبع نوشت که قرار است یک هیئت چینی به بدخشان افغانستان سفر کند و با مقام‌های طالبان در این استان ملاقات داشته باشد. این منبع این توضیح را هم افزوده که «چون استاندار طالبان در سفر ترکیه است، قرار است هیئت چینی با معاون استاندار ملاقات کند».

به گفته این منبع، چین پیش از این نیز از طالبان برای مهار جنبش اسلامی ترکستان شرقی از طالبان کمک خواسته بود اما طالبان این خواسته را رد کردند و در این مورد اقدام خاصی نکردند.

جنبش اسلامی ترکستان شرقی یک گروه افراطی مسلمان و جدایی‌طلب در ایالت سین‌کیانگ چین است که گفته می‌شود با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده و داعش در ارتباط است. این گروه با اجرای فعالیت‌های تروریستی، اقدام‌ها علیه دولت چین برای جدایی ایالت مسلمان‌نشین سین کیانگ از بدنه کشور چین را رهبری می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افغانستان تنها از طریق استان بدخشان در شمال شرقی این کشور با چین مرز مشترک دارد. به نظر می‌رسد چین تلاش دارد تا از طریق تطمیع مقام‌های محلی طالبان در بدخشان گروه افراطی ترکستان شرقی را کنترل کند و مانع تقویت و گسترش فعالیت‌های این گروه از طریق خاک افغانستان شود.

در همین حال، وزارت داخله (کشور) طالبان اخیرا اعلام کرد که با نمایندگان شرکت چینی هواووی، غول الکترونیک چین، دیدار کرده و قرار است این شرکت در سراسر افغانستان دوربین‌های مداربسته امنیتی نصب کنند.

کارشناسان امنیتی این اقدام را تلاش چین برای نفوذ بیشتر در افغانستان عنوان می‌کنند. با این کار، چین می‌تواند تک‌تک شهرهای افغانستان را مستقیم کنترل و اطلاعات فردی شهروندان افغانستان را ثبت کند. این کار دو فایده مهم برای چین خواهد داشت؛ از یک سو امکان مهار دشمنان چین از جمله شبکه‌های تروریستی نظیر جنبش اسلامی ترکستان شرقی، داعش و القاعده و دیگر گروه‌های را که ممکن است علیه منافع چین اقدام کنند، فراهم خواهد کرد و از سوی دیگر، نصب دوربین‌های امنیتی چینی در سراسر افغانستان، نشانه نفوذ و قدرت چین در افغانستان به جای آمریکا خواهد بود.

در همین حال، گفته می‌شود چین تلاش‌هایش برای گسترش طرح کمربند و جاده را به دلیل نگرانی‌های امنیتی کاهش داده است. این ممکن است به دلیل توجه نکردن طالبان به خواسته‌های چین در مورد سرکوب گروه اسلام‌گرای جنبش ترکستان شرقی باشد. زیرا چین انتظار داشت طالبان این گروه را مهار کنند، اما با گذشت دو سال از سلطه طالبان، نه‌تنها این گروه سرکوب نشد، بلکه زمینه فعالیتش در خاک افغانستان مهیاتر شد.

اکنون به نظر می‌رسد چین تلاش دارد تا با تطمیع و رشوه دادن به طالبان جنبش اسلامی ترکستان شرقی را مهار کند.

بیشتر از جهان