استرالیا همچنان می‌سوزد

اعلام یک هفته وضعیت اضطراری و دستور تخلیه شهرها

با ادامه آتش‌سوزی‌های گسترده در استرالیا، ایالت نیوسوث‌ولز از صبح جمعه وارد وضعیت اضطراری می‌شود که یک هفته ادامه خواهد داشت. در روزهای گرم و خشک پیش رو مهار آتش برای آتش‌نشانانی که در سه ماه گذشته به طور شبانه‌روزی کار کرده‌اند، دشوارتر خواهد شد. در حال حاضر ۱۵۰ نقطه در نیوسوث‌ولز و ویکتوریا درگیر آتش‌سوزی است و شرایط فاجعه‌باری برای این دو ایالت پیش‌بینی می‌شود.

هفته‌ها است که ایالت‌های شرقی، جنوبی و غربی استرالیا در آتش می‌سوزند و تا کنون ۴ میلیون هکتار از جنگل‌ها و مراتع نابود شده‌اند.

در حالی که دمای هوا به بالای ۴۰ درجه رسیده و در برخی مناطق به حدود ۵۰ درجه می‌رسد، بسیاری از شهروندان و گردشگران برای فرار از موج گرما به شهرهای ساحلی پناه برده‌اند. مقامات در برخی شهرهای مرزی ایالت‌های نیوسوث‌ولز و ویکتوریا از شهروندان و گردشگران خواسته‌اند تا روز شنبه منطقه را تخلیه کنند.

این درحالی است که از هم‌اکنون بزرگراه‌های بیتمنز‌بی و نورا بسته شده و صف‌های طولانی از خودروها در انتظار باز شدن راه هستند. انتظار می‌رود که ده‌ها هزار نفر از ساکنان و توریست‌های این منطقه، امروز و فردا خانه‌ها و هتل‌های خود را ترک کنند. همزمان ارتباط جاده‌ای برخی شهرهای کوچک‌تر بر اثر وسعت آتش‌سوزی قطع شده و دست‌کم ۲۴ شهر کوچک به طور کامل ایزوله شده‌اند.

ارتش و نیروی دریایی مسئولیت تخلیه ساکنان این مناطق را بر عهده دارند و از طریق هوایی و به کمک هلی‌کوپتر‌ها شهروندان را به مناطق امن انتقال می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا می‌گوید، دولت فدرال آماده ارسال کمک‌های مالی و حمایت‌های بیشتری به ایالت‌های درگیر آتش‌سوزی است.

کارشناسان بر این باورند که آتش سوزی‌ها به زودی مهار نخواهند شد و با توجه به اینکه فصل تابستان به تازگی در استرالیا آغاز شده و دمای هوا بالاتر می‌رود، آتش‌سوزی‌های گسترده‌تر محتمل است.

آتش‌سوزی‌ها تا کنون جان ۱۷ نفر را گرفته و بیشترین خسارت‌ها به ایالت نیوسوث‌ولز وارد شده است، جایی که هزار و ۳۰۰ خانه به طور کامل تخریب شده و ۴۴۲ خانه نیز خسارت دیده‌اند. به گزارش شبکه ۹ تلویزیون استرالیا، تا کنون تنها در این ایالت ۲۱ میلیون دلار خسارت به قربانیان آتش‌سوزی پرداخت شده است.

وزش بادهای شدید که به سرعت تغییر جهت می‌دهد، خشکسالی و گرمای هوا از جمله دلایلی است که مهار آتش‌سوزی‌ها را دشوارتر کرده است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که آلودگی هوای ناشی از آتش‌سوزی‌ها در شهرهای کنبرا، سیدنی و ملبورن در روزهای آینده تشدید می‌شود و تا هفته آینده شرایط بهتر نخواهد شد.

استرالیا معمولا در فصل گرم و خشک که از مهرماه آغاز شده و تا اسفند ادامه دارد، درگیر آتش‌سوزی‌های گسترده می‌شود. اما آتش‌سوزی‌های امسال با توجه به شرایط آب و هوایی، بسیار گسترده‌تر و مخرب‌تر بوده است. در حال حاضر استرالیا یکی از بدترین خشکسالی‌های چند دهه اخیر را تجربه می‌کند و رکوردهای جدیدی از گرمای هوا در این کشور به ثبت رسیده است.

کارشناسان تغییرات اقلیمی را وخیم‌تر شدن خسارت‌های آتش‌سوزی‌های اخیر موثر می‌دانند و معتقدند دولت موریسون اقداماتی کافی برای مقابله با بحران اقلیمی انجام نداده است.

موریسون و همفکران‌‌اش بر این باورند که در صورت کاهش یا توقف تولید سوخت‌های فسیلی، موقعیت‌های شغلی بسیاری از دست می‌رود و اقتصاد استرالیا آسیب می‌بیند. در مقابل گروه‌های حامی محیط زیست به این نکته اشاره می‌کنند که استرالیا سالیانه ۱۳ میلیارد دلار از آتش‌سوزی‌ها خسارت می‌بیند و توقف تولید سوخت‌های فسیلی و به کار گرفتن سیاست‌های مقابله به تغییرات اقلیمی به کاهش آتش‌سوزی‌ها و خسارت‌های اقتصادی ناشی از آن کمک خواهد کرد.

بیشتر از جهان