تلاش‌های دولت بریتانیا برای نزدیکی به عربستان سعودی

ریشی سوناک: در اولین فرصت مایلم با شاهزاده محمد بن سلمان ملاقات کنم

 هنوز هیچ تاریخ مشخصی برای سفر ولیعهد عربستان سعودی به لندن مشخص نشده است - رویترز

به‌دنبال تماس تلفنی روز پنجشنبه ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دفتر نخست‌وزیری بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد سوناک مشتاق است تا در اولین فرصت ممکن با ولیعهد عربستان سعودی ملاقات داشته باشد.

پیش‌تر، برخی از رسانه‌های بریتانیایی در گزارش‌هایی نوشته بودند مقام‌های دولت بریتانیا در پاییز امسال در لندن میزبان ولیعهد عربستان سعودی خواهند بود.

هم‌زمان خبرگزاری رویترز، شامگاه پنجشنبه ۱۷ اوت (۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۲)، در گزارشی به‌نقل از یک مقام دولت بریتانیا نوشت دولت ریشی سوناک به‌طور رسمی از شاهزاده محمد بن سلمان برای سفر به لندن دعوت کرده و زمان انجام این سفر نیز اواخر سال جاری میلادی تعیین شده است.

با این حال، رویترز به‌نقل از یک مقام آگاه دیگر در دولت بریتانیا نوشت: «هنوز هیچ تاریخ دقیقی برای سفر ولیعهد عربستان سعودی به لندن مشخص نشده است.»

شاهزاده محمد بن سلمان و ریشی سوناک، نوامبر سال ۲۰۲۲، در جریان نشست سران گروه ۲۰ در بالی اندونزی، دیدار کرده بودند.

روزنامه دیلی‌میل، روز پنجشنبه، در گزارشی نوشت دولت بریتانیا با وجود برخی انتقادها، درپی تقویت روابط با عربستان سعودی و جذب سرمایه‌گذاری از این کشور است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، نخست‌وزیر بریتانیا در تماس تلفنی روز پنجشنبه با ولیعهد عربستان سعودی، علاوه بر موضوع‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و همکاری‌های تجاری، با شاهزاده محمد بن سلمان درباره مسائل امنیتی و دفاعی نیز گفت‌‌وگو کرد.

شبکه خبری عرب‌نیوز نیز در گزارشی نوشت شاهزاده محمد بن سلمان و نخست‌وزیر بریتانیا درباره طیف گسترده‌ای از موضوع‌ها، از‌جمله راه‌های تقویت روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند.

به‌ نوشته عرب‌نیوز، نخست‌وزیر بریتانیا در جریان تماس تلفنی روز پنجشنبه با ولیعهد عربستان سعودی، ضمن اشاره به نشست بین‌المللی اخیر در جده، از تلاش‌های عربستان سعودی برای حل‌وفصل بحران اوکراین و پایان دادن به جنگ روسیه قدردانی کرد. 

نشست دو روزه جده با هدف دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به جنگ در اوکراین، با حضور نمایندگان ده‌ها کشور جهان و استقبال گسترده آنان مواجه شد. چین و هند که هر دو از متحدان اصلی روسیه محسوب می‌شوند، هئیت‌های بلندپایه‌ای را برای شرکت در گفت‌‌وگوهای جده به عربستان سعودی فرستادند.

به‌نوشته رویترز، به‌دنبال شروع جنگ در اوکراین، بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی به‌دنبال تنوع‌ بخشیدن به منابع انرژی‌اند. این کشورها همچنین مایل‌اند در طرح‌های دولت عربستان سعودی برای سرمایه‌گذاری‌های صدها میلیارد دلاری در یک اقتصاد بدون نفت، مشارکت داشته باشند.

بیشتر از جهان