بازداشت ۱۱ فعال حقوق زنان در استان گیلان

روز چهارشنبه ۱۱ فعال حقوق زنان در شهرهای رشت، انزلی، لاهیجان و فومن بازداشت شدند

هم‌زمان با نزدیک شدن سالگرد خیزش «زن، زندگی، آزادی»، فشار بر زنان و فعالان مدنی در ایران افزایش یافته است‌ــ ایندیپندنت فارسی

بر اساس گزارش‌ها تا پایان وقت چهارشنبه ۲۵ مرداد دست‌کم ۱۱ تن از شهروندان ساکن استان گیلان بازداشت شده‌اند. خبرگزاری هرانا غروب روز چهارشنبه اعلام کرد هفت فعال حقوق زنان به نام‌های زهرا دادرس، زهره دادرس، نگین رضایی، متین یزدانی، فروغ سمیع‌نیا، جلوه جواهری و یاسمین حشدری در شهرهای رشت، انزلی و فومن بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. تا صبح پنجشنبه اسامی چهار تن به نام‌های شیوا شاه‌سیاه، واحده خوش‌سیرت، هومن طاهری و سارا جهانی نیز به این فهرست اضافه شد. 

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی  زهرا و خواهرش زهره‌ دادرس، را روز چهارشنبه در منزل شخصی آن‌ها واقع در رشت بازداشت کردند و پیگیری‌های خانواده آنان برای کسب اطلاع از سرنوشت فرزندانشان تاکنون به نتیجه‌ نرسیده است.

هم‌زمان متین یزدانی، فعال حوزه مسائل زنان و عکاس نیز در شهر رشت و در محل سکونتش بازداشت شد. نیروهای امنیتی صبح چهارشنبه فروغ سمیع‌نیا، از دیگر فعالان حقوق زنان در رشت، را نیز جداگانه بازداشت کرده بودند. سمیع‌نیا پیش از این نیز از به دلیل فعالیت‌‎هایش سابقه بازداشت و محاکمه شده بود. نگین رضایی و یاسمین حشدری نیز صبح چهارشنبه به ترتیب در فومن و انزلی بازداشت شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واحده خوش‌سیرت، فعال حقوق زنان در لاهیجان نیز در منزل شخصی‌اش بازداشت شد. هم‌زمان شیوا شاه‌سیاه، گرافیست، فعال زنان که او نیز ساکن لاهیجان است، دستگیر شد.

در جریان این بازداشت‌های گسترده در استان گیلان، هومن طاهری و سارا جهانی نیز به صورت جداگانه در شهر رشت بازداشت شدند.

هرانا اعلام کرد که تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطرح‌شده علیه این ۱۱ نفر اطلاعاتی وجود ندارد.

با نزدیک شدن به سالگرد خیزش «زن، زندگی، آزادی»، فشار بر زنان و فعالان مدنی در ایران افزایش یافته است. در ماه‌های گذشته، دانشگاه‌ها از طریق حراست، کمیته‌های انضباطی و کمیته پیگیری‌های وزارت اطلاعات و حفاظت اطلاعات قوه قضاییه دانشجویان را تحت فشار گذاشتند. از سوی دیگر، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه هم بازداشت‌های فله‌ای و بی‌هدف در استان‌های مختلف را آغاز کرده است.

فرا رسیدن سالگرد خیزش سراسری و تلاش نظام برای جلوگیری از شکل‌گیری اعتراض‌ها احتمالی یکی از مهم‌ترین دلایلی‌ است که برای این بازداشت‌های غیرقانونی مطرح می‌شود. بسیاری از افرادی که طی ماه گذشته در دانشگاه‌ها یا به عنوان فعال مدنی بازداشت یا احضار شده‌اند، اعلام کرده‌اند که نیروهای امنیتی از آن‌ها برای شرکت نکردن در اعتراض‌های سالگرد قتل مهسا امینی تعهد کتبی گرفته‌اند.