واکنش سازمان ملل و آمریکا به دوسالگی سقوط افغانستان

ایالات متحده آمریکا پس از دو دهه حضور در افغانستان و میلیاردها دلار هزینه و تلفات انسانی در اوت ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شد

طالبان در کابل از دومین سال قدرت گرفتن دوباره در افغانستان خرسندند- Wakil KOHSAR / AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه، ۲۴ مرداد، در واکنش به دو سالگی تسلط طالبان بر افغانستان گفت که جامعه جهانی نباید مردم افغانستان را فراموش کند.  

او در حساب توییتر خود نوشت: «اکنون دو سال از تسلط طالبان بر افغانستان می‌گذرد و وضعیت در این کشور عمیقا نگران‌کننده است، از جمله محدودیت‌های شدید اعمال شده بر حقوق زنان و دختران.» 

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که کشورهای کمک کننده و نهادهای امدادرسان به‌دلیل ممنوعیت کار زنان از سوی طالبان، سطح کمک‌‌ها به افغانستان کاهش داده‌اند. 

این در حالی است که افغانستان تحت حاکمیت طالبان افغانستان با بحران انسانی مواجه است. بسیاری از شهروندان افغانستان به کمک‌ فوری نیاز دارند.  

همزمان، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان دفاع کرد، اما تاکید کرد که به حمایت از مردم افغانستان و تلاش برای تامین حقوق دختران و زنان تحت حاکمیت طالبان ادامه می‌دهند. 

بلینکن گفت: «تصمیم برای خروج از افغانستان تصمیمی فوق‌العاده دشوار، اما درست بود. ما به طولانی‌ترین جنگ آمریکا پایان دادیم. برای اولین‌بار در ۲۰ سال گذشته، ما نسل دیگری از جوانان آمریکایی نداریم که در افغانستان بجنگند و بمیرند.» 

وزیر خارجه آمریکا گفت که به کار با طالبان ادامه می‌دهند و تلاش می‌کنند که طالبان را درباره به حقوق زنان و دختران پاسخگو کند.  

آنتونی بلینکن گفت که از اوت ۲۰۲۱ به این‌سو، نزدیک به ۳۴ هزار ویزای ویژه مهاجرت برای متقاضیان افغان و اعضای خانواده آنها صادر شده است.  

شمار زیادی از شهروندان افغانستان در کشورهای مختلف در انتظار دریافت ویزای ویژه مهاجرت‌اند، اما متقاضیان این ویزا که سابقه کار با ارتش ایالات متحده آمریکا یا پیمان‌کاران امنیتی این کشور را دارند، روند صدور ویزا را کند ارزیابی می‌کند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه آمریکا گفت که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، ایالات متحده آمریکا ۱.۹ میلیارد دلار کمک برای مقابله با بحران بشردوستانه به افغانستان ارسال کرده است.  

اما مایکل مک‌‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در اظهاراتی انتقاد‌آمیز به مناسبت دو سالگی سقوط حکومت افغانستان گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور و حکومت او مسول این فاجعه‌اند.

مک‌کال گفت که بایدن توصیه‌های رهبران نظامی و هشدارهای «هولناک» دیپلمات‌ها در مورد تصمیم خروج از افغانستان را نادیده گرفته است.  

او گفت: «رئیس‌جمهوری بایدن با گذشت دو سال از پذیرفتن مسئولت فاجعه‌ای که با بار آورده یا حتی اعتراف به شکست، خودداری کرده است.» 

او گفت که خروج آمریکا از افغانستان، «اقتدار اخلاقی» واشینگتن را کاهش داده است و روسیه، چین و ایران را به تهاجم دعوت کرده است. 

ایالات متحده آمریکا پس از دو دهه حضور در افغانستان و میلیاردها دلار هزینه و تلفات انسانی در اوت ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شد. با سرنگونی حکومت افغانستان  که مورد حمایت غرب و آمریکا بود، طالبان دوباره قدرت را به‌دست گرفتند و محدودیت شدید بر حقوق زنان و دختران شامل حق کار و آموزش وضع کرده‌اند. در آخرین مورد طالبان سالن‌های آرایش زنانه را در افغانستان تعطیل کردند. 

طالبان به دختران تنها اجازه رفتن به مدرسه تا سطح دبستان را می‌دهند و زنان را از کار کردن در اداره‌های دولتی و سازمان‌های غیردولتی شامل موسسه‌های خصوصی منع کردند.  

خروج آشفته واشنگتن از افغانستان با انتقادهایی در داخل آمریکا هم مواجه شده است. 

بیشتر از جهان